כשמדברים על טכנולוגיה בהקשר של רפואה, מונח שעולה לא פעם הוא "רפואת העתיד". עם זאת, המציאות שקיימת כיום יוצרת לעתים רושם שמה שמכונה רפואת העתיד – הוא למעשה רפואת ההווה. אחד המקומות שבהם זה מורגש הוא תחום הרפואה הרובוטית – ניתוחים שמבוצעים על ידי מתקן רובוטי. מדובר בתחום ההולך ותופס תאוצה בשנים האחרונות, עם התרחבות לתחומים נוספים.



"מדובר באמצעי פחות פולשני ועם יותר דיוק בהפרדה של רקמות. התוצאה יותר טובה, יש פחות צורך בניתוח חוזר ואין סיבוכים", אומר ד"ר יוסף קוריאנסקי מהרצליה מדיקל סנטר, המשמש כמנהל היחידה לכירורגיה לפרוסקופית מתקדמת בבית החולים איכילוב. עם זאת, הוא מעמיד דברים על דיוקם ומבהיר: "לא מדובר ברובוט שבפועל מבצע ניתוח, אלא אנחנו הרופאים נעזרים במכשור רובוטי כדי להגיע לתוצאות מדויקות".



ובכל זאת, אם משהו מהמדע הבדיוני היה קיים במציאות, סביר שזה היה זה. הניתוח הרובוטי כולו נעשה בתוך חלל הגוף, באמצעות מעין "שלוחה" רובוטית, כלומר מעין מתקן שהרופא מפעיל מבחוץ, מה שמצמצם לכדי אפס את מידת הפולשנות. את ההתפתחות בתחום רואים גם בכך שהציבור נחשף לזה יותר. "אנשים שמגיעים אלי שואלים כבר מראש אם אני עושה ניתוחים ברובוט", אומר ד"ר קוריאנסקי.



זה המקום לציין שבשנה האחרונה החידוש בנושא הרובוטי באופן כללי הוא בעיקר בהתפתחות שלו בתחום הכירורגיה הכללית, שם הוא היה יחסית רדום עד כה. "עד היום הרובוטיקה התפתחה בעיקר בתחום של האורולוגי, למשל כריתה של גידול סרטן הערמונית עשו ברובוט, אבל לכירורגיה כללית אי אפשר להגיד שניתוחים רובוטיים נכנסו באופן משמעותי", מסביר ד"ר קוריאנסקי, שסבור כי הסיבה לכך היא ש"הכירורגים שביצעו ניתוחים באופן לפרוסקופי האמינו בשיטה שלפיה עבדו, כלומר כשהם עושים את הניתוח בעצמם ולא דרך מכונה או מכשיר כמו הרובוט.



"עם השנים זה הלך והשתכלל, וגם הלוגיסטיקה סביב איך להפעיל וכדומה לא מצריכה כל כך הרבה זמן כמו שפעם היה לוקח", הוא מדגיש, "גבול האפשרויות של הרובוט גבוה יותר משמעותית ממה שהיה פעם. הרובוט הרבה יותר משוכלל ממה שהיה פעם בתחום הכירורגי, וזה מאפשר לנו לבצע ניתוחים שפעם לא הייתה אפשרות בדרך זו. היום התאפשרה גישה מותאמת באמצעות רובוט לניתוחים שונים, גם פעולות שנחשבות פשוטות, כמו ניתוחי בקע, וגם ניתוחים מורכבים וגדולים יותר, כמו של לבלב וגידולים סרטניים".



ד"ר קוריאנסקי מעיד כי הוא עצמו הופתע (לטובה) מהאופן אשר בו מבוצע ניתוח בקע בסרעפת: "זה ניתוח שהוא כביכול פשוט, אבל ניתוח מורכב כי הקיבה נמצאת בחלל נוסף, בחלל החזה. צריך להיות מדויק מאוד כדי לא לפגוע בשום חלק אחר, והרובוט מאפשר לנו להיכנס לאזור העדין בין הבטן לחזה, של הלב והריאות, בצורה של תלת־ממד עם מעין הגדלה משמעותית ביכולת להבין ולזהות כל סטרוקטורה שיש, וכך לעשות את הניתוח בצורה בטוחה יותר. משתמשים ברובוט כיום לעוד הרבה ניתוחים, כמו בניתוח של המעי הגס מהצד הימני, שהיה פחות שכיח בעבר".