אני אמא לילדה בת 15 שמקפידה על אכילת אוכל בריא. היא לקחה את הנושא באופן קיצוני, איבדה את המחזור החודשי שלה, ירדה בצורה דרסטית במשקל, לסביבות 40 קילו, ואני מודאגת. איך אוכל לעזור לה?

"הבת שלך נכנסה למצב של אנורקסיה, וזאת במסווה של בריאות. כדאי מאוד שתסבירו לה שמשקל כזה עלול לפגוע בה בהמשך: היא עלולה לסבול מבעיות של דלדול העצם וקשיים בכניסה להריון, ויהיה עליה לעבור שיקום פיזי ונפשי כאחד כדי להחזיר את חייה למצב תקין. עליכם לבדוק שהילדה לא שמה דברים בכיסים כשהיא נשקלת או לחלופין שותה כמויות של מים לפני שהיא נשקלת מולכם כדי שלא תראו שהיא בעצם ממשיכה לרדת במשקל". 
אני בן 77, ולפני כשנתיים השתילו לי קוצב לב. לפני כמה חודשים גילו שיש לי סרטן הערמונית, וכשרציתי לבצע בדיקת MRI, לא מצאתי שום מכון שהסכים לקחת אחריות ולבצע לי את הבדיקה, למרות שהקרדיולוג שלי אמר שאין כל בעיה לעשות זאת. מדוע? 

"בדיקת MRI מאפשרת לנו בעזרת טכנולוגיה מתקדמת לבצע הדגמה של רקמות וחלקים שונים בגופנו בעזרת שדות אלקטרומגנטיים חזקים שמשפיעים על השדות האלקטרומגנטיים של גופנו. לאנשים בעלי קוצב לב הכניסה אסורה, אלא אם כן יש להם אישור מיוחד, וכמובן השגחת רופא. זאת משום שכשאנחנו מכניסים אדם בעל קוצב לבדיקה מסוג זה, אנחנו לא רוצים חלילה לשבש את פעילות קוצב הלב. במצב כזה האפשרויות שעומדות לרשותנו הן להכניס את המטופל לחדר שבו מתבצעת בדיקת ה־MRI, ורגע לפני תחילת התהליך והפעלת המכשיר לכבות את קוצב הלב, בהתאם לסוג הקוצב כמובן.

פעילות זאת אפשר לבצע רק במכון MRI בבית חולים, ולכן כדאי שתבדוק באינטרנט היכן בדיוק זה נעשה ותקבע תור לשם. עוד אפשרות היא למקם את השדה המגנטי רק באזור הערמונית שאותה בודקים, ומעבר לזה, במצבים מסוימים תוכל לבצע בדיקת אולטרסאונד שתסייע בהבנת מצב הבלוטה. אם תבצע בדיקה זו בשילוב ביופסיה בהרדמה מקומית, תוכל להתאשפז יום קודם בבית חולים ולבקש מהרופא המנתח שיבצע לך בדיקת MRI בנוכחות קרדיולוג". 

אני בת 48 וסובלת מעייפות כל היום. לפני שנה הייתה לי דלקת חריפה בוושט, ובו בזמן עברתי טראומה רגשית מאוד גדולה שגרמה לי לאבד ממשקלי. אני מרגישה מותשת אחרי כל ארוחה קלה, כאילו הגוף שלי לא מצליח לאסוף מספיק אנרגיה, ובנוסף סובלת מכאבים חזקים בצלעות מיד אחרי כל ארוחה. זה כשלושה שבועות אני נוטלת כדור בשם רמוטיב. יש עלי עומס, ואני לא עומדת בלחץ. קשה לי לנשום. כיצד אוכל להרגיש טוב יותר?
"רמוטיב היא תרופה המעלה את רמת הסרוטונין בגוף. לוקח בין שלושה לשישה שבועות עד שהתרופה מתחילה להשפיע, כך שלפחות בשבועיים הקרובים אני לא ממליץ שתנסי שום תרופה אחרת. עלייך לאכול כשש ארוחות קטנות במהלך היום ולהימנע מאכילת מזון כבד. תוכלי ליהנות משייק פירות טבעי, סלט ירקות עשיר, ולפחות בתקופה הקרובה ההמלצה שלי היא לא לאכול בשר בקר, ולאכול במקום זה קציצות. כשהאוכל שלנו נספג מהר במעיים, אנחנו מתעייפים. במצב כזה יש שינויים ברמת הסוכר בגוף. לעתים אנחנו מרגישים חולשה כללית, ונדמה לנו שאנחנו עומדים להתעלף. אם תאכלי ארוחה קלה יותר, לא תגיעי למצבים כאלה.

מעבר לעניין הפיזי, כנראה שיש כאן חוויה רגשית קשה מאוד שאת עוברת. את מתארת מצב של מצוקה או חרדה, וככל הנראה כועסת על עצמך בגלל האירועים שחווית. חלק גדול מהפרעות האכילה קשורות למצב רגשי, וייתכן שיש לך תגובה דיכאונית כי עברת טראומות. אם את רוצה לצאת מהמצב המדכדך, כדאי לך להתחיל לקבל טיפול נפשי, ויפה שעה אחת קודם. הרי אם את מתקשה בראייה, את מיד תלכי להרכיב משקפיים, נכון? כך שאם מצב הרוח שלך ירוד, עלייך לפנות לרופא ולקבל כדורים שישפרו לך את ההרגשה. בנוסף, עלייך לגשת לרופא מומחה לוושט וקיבה, גסטרואנטרולוג, שיעקוב אחר מצבך הרפואי ויעניק טיפול נוסף במידת הצורך".