אני בהריון בשבוע 15. אני סובלת מאלרגיה הגורמת להתנפחות הלשון והסיבה אינה ידועה. מכיוון שאני בהריון נמנעתי מלהגיע למיון. כרגע אני נוטלת סטרואידים מסוג פרדניזון. מה עלי לעשות? 
"פרדניזון הוא סטרואיד, וסטרואיד זו התרופה הנבחרת לתגובות אלרגיות, בעיקר לתגובות חריפות. אני לא יודע עד כמה הלשון מתנפחת, האם זה עד כדי קשיי נשימה. אני מניח שהסימפטומים לא מאוד חמורים, אחרת הרופאה לא הייתה מטפלת בך ושולחת אותך למיון. היא נתנה לך טיפול במינון לא גדול, לא על בסיס קבוע, לא כדי להעלים את המחלה אלא רק כדי לדכא את ההתקף החריף.  אין סיבה שתחששי, בפעם הבאה שיהיה מאורע של לשון מתנפחת גשי למיון בבית החולים. אני לא מכיר דבר כזה שאת צריכה להימנע מבתי חולים בגלל שאת בהריון. אין צורך לפחד ממשהו מאגי שנקרא חיידקים, אך אחד לא יזריק לך חיידקים. לדעתי את לא מטופלת כראוי".
אני בת 43, נסיבות החיים הובילו לכך שלא הייתי מעוניינת בילדים. לאחרונה עולה בי מחשבה להקפיא ביציות או לעבור טיפולים ולהביא ילד עכשיו. אני חוששת מכך שטיפולים הורמונליים יעלו את הסיכון לסרטן, מצד שני אני רוצה ילד. עד כמה זה מפחיד?  

"אין שום עדות רפואית לכך שטיפולי פריון, במשך הטיפול הניתן, בעיקר באותם טיפולים הורמונליים הניתנים בהפריה חוץ גופית אינם מעלים את שיעור מחלות הסרטן למינהם. בוודאי לא מחלות הסרטן הקשורות באיברי הרבייה, שחלות, רחם או שדיים. אין לכך ראיות, זו פשוט אמירה לא נכונה. ישנה בספרות תצפית קטנה, שאם ניתן בטיפולי פיריון את כדורי האיקקלומין למעלה מ-11 מחזורים  ברציפות, אולי תהיה עלייה סטטיסטית בשחלות. אף אחד לא נותן טיפול כזה. אין זיקה בין טיפולי הפוריות שאנו נותנים לבין מחלות הסרטן האלה. יותר מכך, אישה שלא הרתה ולא הניקה השכיחות של סרטן השחלות וסרטן השד היא קצת יותר גדולה. בגיל 43 אני לא הייתי מתלבט, הייתי מחליף הילוך, מתעלם מכל הפחדים שציינת ואינם מבוססים. את צריכה להיכנס להריון, בגילך הקפאת ביציות אינה אפשרית עבורך. זה לא בסל הבריאות ולא מתירים לעשות זאת מעבר לגיל 41 משום שאחוז גבוה מהן לא בר הפריה. 
אני מציע לנסות ולהיכנס להריון במהירות, ביעילות בהפריה חוץ גופית, לשאוב את הביציות, להפרות אותן עם זרע של תורם או בן זוג אבל לא לדחות. הקפאת ביציות יעיל בגיל 37-38, אל תפלי בפח הזה".


 

לאישה שלא הרתה או ילדה יש סיכון גבוה יותר ללקות בסרטן?
"להריון יש אפקט מגן על השדיים, זו תצפית שאנו מכירים אותה. אחת התיאוריות העוסקת בסרטן השחלות טוענת שהמחלה נגרמת מהנזק שנגרם לקליפת השחלה מידי חודש. מדי חודש יש ביוץ ונהיה מעין נקב בקליפת השחלה דרכו יוצאת הביצית. לנשים שלא הרו בעבר ולא נטלו גלולות יש יותר מחזורי ווסת, יותר מחזורי ביוץ בתוחלת חייהם ולכן סטטיסטית יש להן סיכוי גבוה יותר לתחלואת שחלות. ידוע לנו כי נשים שנוטלות גלולות למניעת היריון, המונעות ביוץ, מפחיתות את הסיכון. אישה שתיטול גלולות 3-4 שנים ברציפות, הסיכון ללקות בסרטן שחלות יירד ב-50% 12 שנים קדימה".
אני בת 38 ללא ילדים וללא הריונות בעבר. החלטתי לעשות בשביל עצמי פרופיל הורמונלי וגם את הבדיקה אנטי מולריאן הורמון AMH. התוצאה יצאה גבוה מעל הטווח. מה זה אומר?
"בשורות טובות. זו בדיקה שנחשבת הטובה ביותר לצורך הערכת הרזרבה השחלתית, אותן הביציות הקטנות שלא הגיעו לבשלות. לאורך החודשים, מדי חודש חלקן מתחילות את מהלכן לקראת ביוץ. אם יש שפע של זקיקים הדבר מעיד על כך שיש ביציות בשחלות והפריון עדיין שמור. אני אומר, בגילך בשביל ילד שני צריך להתחיל מהילד הראשון. אין סיבה לעסוק בשימור ביציות, אפשר להתחיל בהזרעה".
אני בת 37 אמא ל-3 בנים שכולם נולדו בניתוחים קיסריים. נאמר לי שלא כדאי ללדת אחרי 3 ניתוחים קיסריים. האם זה נכון והאם יש דרך להביא בת?
"בתי היולדות מלאים בבנים שהוריהם חשבו שיש שיטה להביא בת. אם ילדת 3 פעמים בניתוח קיסרי את יכולה ללדת בניתוח קיסרי פעם נוספת, זה לבטח יהיה בקיסרי ובצדק. בבית החולים שלי 'מעייני הישועה' לימדו אותי האימהות שאפשר לעבור גם 8 ניתוחים קיסריים. מה שהרופא שלך יצטרך לבדוק הוא מיקומה של השליה, כדי לוודא שהשליה לא דבוקה לדופן הרחם במקום שבו הייתה הצלקת. יכול להיות קושי בהיפרדות השליה אחרי הלידה. אין דרך להבטיח את מינו של היילוד אלא אם אנחנו נדע שהחזרנו עובר שאנחנו רוצים. יש כל מיני שרלטנים ויידעונים שעושים כל מיני בדיקות אולטרסאונד ומספרים סיפורים על זרעונים עמידים, לפני ביוץ ואחרי הביוץ. הדרך הברורה לקבוע את מינו של היילוד ,זו ברירת המין, הליך שמבוצע אחרי שנעשתה הפריה חוץ גופית, לוקחים את העובר ובודקים את המטען כרומוזומי שלו. בישראל ברירת מין היא לא חוקית, אלא אם למשפחה יש 4 ילדים מאותו מין והדבר מהווה מועקה קשה על ההורים. הם יכולים להתייצב בפני ועדה אותה יצטרכו לשכנע היטב שזה פוגע מאוד באורחות חייהם. אם הוועדה מאשרת, ניתן לעשות הפריה חוץ גופית וברירת מין. לא מעט אנשים עוקפים את החוק ועושים את הפעולה בחו"ל, במדינות בהן ההליך חוקי".