את סכנות עישון הסיגריות כולנו מכירים, ובחודשים האחרונים אנו שומעים יותר ויותר על סכנות עישון הסיגריות האלקטרוניות, אך מקרה שאירע בזמן האחרון מזכיר כי גם הנרגילה, שנפוצה בארץ ובמזרח התיכון כולו, יכולה לסכן חיים. בית החולים רמב"ם שבחיפה פרסם היום (רביעי) כי לבית החולים הגיעה לפני מספר ימים בחורה צעירה, בשנות ה-20 לחייה, כשהיא במצב קשה לאחר שאיבדה את הכרתה והחלה לפרכס בעקבות שימוש בנרגילה.



לאחר שהובאה לבית החולים, היא אובחנה כמי שסובלת מעודפי חד תחמוצת הפחמן בדם, ונאלצה לעבור שלושה טיפולי תא לחץ בבסיס חיל הים הסמוך למקום, והועברה למחלקה שם טופלה במשך עשרה ימים. הצעירה סיפרה שהיא נוהגת לעשן נרגילה, אך בפעם הזו עישנה פרק זמן ארוך מהרגיל - מה שכנראה הוביל להתדרדרות במצבה הרפואי.



"כל מה שאני יודעת זה שאיבדתי את הכרתי והתעוררתי בבית החולים", סיפרה הצעירה והוסיפה, "אני לא נוגעת יותר בנרגילה".  ד"ר עמי נויברגר, מומחה פנימי מרמב"ם שטיפל בצעירה הסביר מה גרם להתמוטטותה של הצעירה ואמר כי "בזמן שאיפת נרגילה עולה מאוד ריכוז חד תחמוצת הפחמן בדם. פגיעה מסוכנת כזו רואים בדרך כלל באנשים ששהו בבית בוער או בחדר סגור עם תנור, ללא אוורור תקין. במקרים כאלה התופעה מובילה פעמים רבות לצורך בטיפול בתא לחץ ולעתים מסתיימת במוות".



"לגבי השימוש בנרגילה – נזק כה חמור הוא נדיר יותר – אך במקרה של הבחורה שאושפזה ברמב"ם – הסיפור היה יכול להיגמר ברע. יש דיווחים בעולם על הרבה מקרי הרעלת CO מעישון נרגילה, אם כי רק מיעוט קטן של המקרים מסתיימים בצורה כה דרמטית". מה שברור, אומר ד"ר נויברגר -  עישון נרגילה הוא בוודאי לא יותר "בריא" מעישון סיגריות רגילות.