החל מחודש הבא, ה-1 בינואר 2020, תחל רפורמת משרד הבריאות שזכתה בכינוי 'המדבקות האדומות', אשר תסמן מוצרי מזון המכילים כמות גבוהה של סוכר, מלח ושומן רווי.  השדרנית ד"ר מאיה רוזמן, וזהבה מרטינוביץ', מנכ"לית חטיבת החטיפים באסם, התייחסו היום (ראשון) לרפורמה בתכנית "איפה הכסף" עם ענת דוידוב ב-103FM.



מרטינוביץ': "אנחנו עובדים להתאמת המוצרים לתקנים החדשים כבר מספר חודשים במטרה להרגיל את הצרכן לטעם החדש. במשך השנים האחרונות עשינו את ההתאמות וביצענו אלפי מבחני טעימה. 75% מהמוצרים של החברה יישארו ללא מדבקות. היום הצרכן כבר רגיל לחלק מהמוצרים. 25% עדיין יישארו עם המדבקה האדומה, בייחוד מוצרים מתוקים. בבמבה לדוגמה כמעט ולא עשינו בו שינויים ולא נרגיש שינוי וגם בביסלי כבר לא תרגיש שינוי".



ייתכן שהמכירות ירדו?


"החשש שלנו הוא בנוגע למתוקים, בחטיבת העוגיות והשוקולד. ברוב המוצרים יהיו נקודות אדומות ואנחנו לא יודעים איך הצרכן יגיב להן".





למה חיכיתם עד עכשיו כדי להוציא את החומרים המזיקים מעשרות ומאות המוצרים שילדים גדלו עליהם?


"אנחנו עובדים על זה הרבה שנים. זה נכון שהרפורמה דרבנה אותנו ולכן לא היה נשאר לנו הרבה מה להוריד. אם לא היינו פועלים לפני הרפורמה, בחיים לא היינו צריכים להתחמק מהמדבקות האדומות".


ד"ר רוזמן: "כל הרפורמה של המדבקות האלה זה אחד הדברים הכי מטופשים, אין בזה שום דבר. השינויים הם לא גדולים וכל החטיפים נשארים לא בריאים גם אחרי הרפורמה. זה הכל עניין של חינוך".

צריך לומר בהגינות שבסיס הרפורמה היה טובה ומלאה בכוונות טובות.
ד"ר רוזמן: "אני לא יודעת אם הכיתוב על הסיגריות מוריד את השימוש בהן. אנשים ידעו שביסלי הוא חטיף מטוגן ומסרטן בטווח הארוך. הבעיה העיקרית עם מהפכת המדבקות היא שלקחו את השומן הרווי, הסוכר והמלח בלבד, בעוד שכל המחקרים מעידים שצריך להוריד את צריכת הפחמימות והקמח הלבן. למה לחם לבן, שאין בו הרבה מלח ואין בו הרבה סוכר, לא יקבל שום מדבקה, למרות שהוא שגורם למחלות".

הורים שכן רוצים להביא חטיפים לילדים, יש משהו שאת כן ממליצה עליו?
"עדיף בייגלה, שהוא חטיף אפוי עם יותר מלח מאשר ביסלי שהוא חטיף מטוגן עם פחות מלח. עדיפה גלידה לא משנה כמה שומן רווי שיש בה לעומת חטיף מטוגן. עומדים לבלבל כאן את האנשים. הולכים לתת מדבקות אדומות על מוצרים שאין איתם שום בעיה ומדבקות ירוקות על מוצרים שכן יש איתם בעיה".