האם מסתמנת תקווה למלחמה בסרטן שעד כה נחשב לאחד הקטלניים שיש? חוקרות מאוניברסיטת תל אביב פיתחו טיפול כנגד סרטן הלבלב. זוהי שיטה אשר מתבססת על הפעלת מנגנון טבעי שגורם לקטילה עצמית של התאים הסרטניים. הטיפול הניסיוני לפי שעה הצליח לקטול את רוב התאים הסרטניים בגידולי סרטן לבלב אנושי שהושתלו בעכברים.



החוקרות, מהפקולטה לרפואה באוניברסיטת תל אביב, יישמו בהצלחה מנגנון ייחודי שגילו לאחרונה: מולקולה המפעילה ביעילות מנגנון מוות ייחודי לתאי סרטן אנושיים וגורמת להכחדה עצמית של התאים. המולקולה הוזרקה בעכברי המעבדה, שבהם הושתל סרטן לבלב אנושי - סרטן אלים, שברוב המקרים אינו ניתן לטיפול - וקטלה 90% מהתאים הסרטניים.



במסגרת המחקר, שפורסם באחרונה בכתב העת Oncotarget, הוזרקה המולקולה לעכברים המושתלים בהדרגה מבוקרת, כשחודש מסיום הטיפול נצפתה ירידה של 80% עד 90% בתאים הסרטניים בגידולים. באחד העכברים שטופל יומיומית הגידול אף נעלם לחלוטין. כמו כן, הטיפול לא פגע בגדילה ובהתפתחות של העכברים, ולא גרם להם לתופעות לוואי או לשינויי התנהגות.



"התוצאות הטובות שהתקבלו בעכברים מושתלים בגידולים של סרטן לבלב אנושי מעודדות את המשך הפיתוח של המולקולה לתרופה. בהמשך תיבחן בטיחות השימוש במולקולה בהתאם להנחיות ה־F", מסבירה פרופ' מלכה כהן־ערמון מהחוג לפיזיולוגיה ופרמקולוגיה בפקולטה לרפואה, שהובילה את המחקר בשיתוף ד"ר טליה גולן והמנהלת של מחלקת הלבלב במרכז הסרטן במרכז הרפואי שיבא.



"ב־2017 גילינו מנגנון ייחודי לתאים סרטניים אנושיים, הגורם להם להיכחד תוך כדי התרבותם", היא משחזרת, "מצאנו שנגזרות של מולקולות בשם פננתרידין (פחמימנים תלת־טבעתיים) משבשות את תהליך חלוקת התא אך ורק בתאים סרטניים אנושיים, ומעוררות בהם מנגנון טבעי של קטילה עצמית, מבלי לפגוע כלל בתאים בריאים או ברקמות בריאות של החולה, בניגוד לטיפולים כימיים והקרנות. במחקר הנוכחי בחנו את יעילות המנגנון בעכברים מושתלים בסרטן הלבלב האנושי הנפוץ ביותר, PANC1".



לדבריה, "מולקולת הפננתרידין שזיהינו נבחנה מאז גילויה בתרביות רקמה של מגוון רחב של תאי סרטן אנושיים אלימים, במעבדה שלי ובמעבדות אחרות בעולם, ונמצא שהיא קוטלת ביעילות מושבות של תאי סרטן אנושיים, מלא מעט סוגים, כולל סרטנים אלימים העמידים לטיפולים הקיימים. במחקר הנוכחי עברנו לשלב מתקדם יותר במחקר הפרה־קליני - ניסויים בגידולים אנושיים המושתלים בעכברים".