החורף הגיע, וככל שנה, הוא מלווה בשלל תחלואות, וגם בשאלה הנצחית- להתחסן או לא להתחסן? נתוני המרכז הלאומי לבקרת מחלות במשרד הבריאות הודיע כי נרשמה עלייה משמעותית בפעילות השפעת בשבועות האחרונים, וכן עלייה בהופעתן של מחלות דמויות שפעת ודלקת ריאות. ד"ר אורי בלה, מומחה ברפואת ילדים, התראיין לתכניתו של גיא פלג ב-103FM וענה על מספר שאלות בנושא חיסונים, לידיעת הציבור. 



 


נתוני משרד הבריאות מצביעים על כך שיש עלייה ב-9% בתחלואה בשפעת. אתם מרגישים את זה בחדרי מיון?
"אנחנו מרגישים עלייה של עשרות אחוזים של חולי שפעת במחלקת הילדים בקפלן לנוכח החודשים הקודמים ושנה שעברה. חורף שעבר היה יחסית חורף קל מבחינת תחלואה. הייתה עונת שפעת קצרה ולא קשה במיוחד. השנה מסתמנת עונה קשה יותר, עם תחלואה שהחלה מוקדם מהמצופה עם יותר מקרים של שפעת".

פורסם שקופות החולים לא נערכו כראוי ומספר מנות החיסון שהגיעו לישראל היה לא מספיק. עם השנים עלתה הטענה האם החיסון הוא יעיל או לא. בייחוד שמדובר כל שנה בחיסון אחר.
"אנחנו בודקים את זני השפעת המעורבים השנה. כולנו זוכרים את שפעת החזירים וכל פעם יוצא זן חדש של שפעת, נדע זאת בשבועות הקרובים. אנחנו כבר יודעים שבחצי כדור הארץ הדרומי, החיסונים לשפעת לא היו יעילים. המטרה של החיסון היא להקטין תחלואה ותמותה. זה לא מכסה את כולם, אך החיסון יכול לתת מענה מענה חלקי ויותר מזה, בייחוד כשמדובר באוכלוסיות בסיכון כמו ילדים קטנים, קשישים, אנשים עם מחלות כרוניות וכדומה".

מה לגבי הטענה שקופות החולים לא נערכו נכון השנה והיו פערים במנות החיסונים, מה שהוביל למספר מתחסנים נמוך השנה?
"ניכר שמבצע החיסונים זהה לשנים קודמות. אנחנו עושים מבצע חיסונים גם בבתי החולים כדי לחסן גם את עובדי בית החולים. זה תהליך, לא כולם מתחסנים ביום אחד, זה לוקח זמן".

אז איך אתה מסביר את העלייה של עשרות אחוזים בחולי שפעת נוכח התקופה המקבילה בשנה שעברה?
"העלייה היא עונתית. בזכות החיסון, אנחנו מצליחים למתן את הדבר הזה ולהקטין לא רק את התחלואה הכללית, אלא את התחלואה הקשה ואת התמותה משפעת".

יש עוד טעם להתחסן?
"בוודאי. עונת השפעת כבר החלה ותמשך עד מרץ. החיסון מאד יעיל גם עכשיו".

מהרגע שאתה מתחסן כמה זמן עובר עד שאתה מגיע לחסינות מלאה?
"כשבועיים".