11 גברים ונשים קיבלו השבוע את פרס א.מ.ת, פרס האומנות, המדע והתרבות מהשרה לשוויון חברתי גילה גמליאל, בטקס חגיגי שנערך בתיאטרון ירושלים. 
הפרס, שמכונה "הנובל הישראלי", הוענק השנה לגברים ולנשים בעלי אזרחות ישראלית על הצטיינות והישגים אקדמיים או מקצועיים, שיש בהם תרומה מיוחדת לחברה והשפעתם מרחיקת לכת בתחום שבו ניתן הפרס. 
 
שלושה מהזוכים עומדים על סף פריצת דרך עולמית למציאת תרופה לשלוש מחלות קטלניות וחשוכות מרפא: אלצהיימר, סרטן ודמנציה. במהלך החודשים הקרובים יתחילו ניסויים קליניים בבני אדם בשתיים מהתרופות, שהתפתחותן התבססה על מחקרים של אותם מדענים ישראלים עטורי פרסים.
 

המחקר פורץ הדרך של פרופ' ינון בן נריה מהאוניברסיטה העברית, זוכה פרס א.מ.ת בקטגוריית מדעי החיים, היה הבסיס לפיתוח של תרופה ביולוגית לסרטן הדם מסוג לוקמיה. בחודש הבא היא תעמוד במרכז של ניסויים קליניים בבני אדם בסלואן קטרינג, המוסד למחקר ולטיפול בסרטן בניו יורק.
 
פרופ' יאיר רייזנר ממכון ויצמן השיג פריצת דרך בטיפול בחולי לוקמיה ופיתח אסטרטגיות להתגברות על התנגדות הגוף להשתלת מח עצם. פריצות הדרך שלו תורגמו להישגים קליניים ולניסויים בתרופה. המחקרים שלו נערכו גם הם במרכז סלואן קטרינג.
 
פרופ' מיכל שוורץ ממכון ויצמן גילתה תגליות מדהימות בתחום האלצהיימר והדמנציה. מחקר שלה, שנערך במשך עשרות שנים, מצא את הקשר בין המוח למערכת החיסון והעלה כי המאבק באלצהיימר ובדמנציה צריך לעבור דרך מערכת החיסון ולא ישירות במוח. בעוד שמונה חודשים יתחיל ניסוי קליני של תרופות המבוססות על מחקרה, שהציב אותה בחזית המחקר העולמית.
 
"מטרת פרס קרן א.מ.ת היא להכיר באלו שבחרו במצוינות כדרך חיים ובמימוש הפוטנציאל האנושי כחיוני ליצירת עולם טוב יותר עבור הדורות הבאים", אמר אריה דובסון, מנכ"ל קרן א.מ.ת, התומכת במוסדות אקדמיים ובמחקר בישראל ומממנת את הפרס, שעומד על מיליון דולר.