לפני שנה התחלתי טיפולי פוריות. מיד כשנכנסתי לטיפול הראשון הרגשתי תחושת נמלול שנמשכה כמה ימים. גם בפנים, גם ביד וגם ברגל. מאוד נלחצתי. פניתי למיון ומשם לייעוץ נוירולוגי, אבל לא מצאו סיבה לבעיה. הכל היה תקין. אחרי כמה חודשים הרגשתי את זה שוב סביב סבב טיפולי פוריות נוסף. אני מאוד לחוצה ותוהה איך אוכל לשפר את המצב. מה דעתך?


“כל גוף מגיב לטיפולים ההורמונליים בצורה אחרת, אבל אין כל ספק שמדובר בתהליך מלחיץ מאוד - פיזית ונפשית. ייתכן שאת חווה את תחושת הנמלול בעקבות הטיפולים או בעקבות תחושת הדחק שאיתה את מתמודדת בשנה האחרונה. אבחנה רפואית היא פאזל. העובדה שהרגשת את תחושת הנמלול גם ביד, גם בפנים וגם ברגל מרגיעה, כי הסיכוי למחלה עצבית נמוך מאוד, אבל עדיין חשוב לעקוב ולבדוק מה קורה. אני מניח שעשו לך בדיקת MRI עם חומר ניגוד. אם התוצאה יצאה תקינה, סימן שככל הנראה מדובר בתופעת לוואי של לחץ וחרדה”.



האם אפשר לקחת ויטמין B12 ללא מרשם אם מרגישים חולשה? ואם כן, כמה כדאי לקחת?
"אפשר לקחת את הוויטמין, אבל עליך לקחת בחשבון שאולי זה בכלל לא מה שחסר לך. חולשה יכולה לנבוע גם מחוסר בחלבון, מאנמיה, מלחץ דם נמוך ומסיבות רבות אחרות. אם מרגישים חולשה יש לפנות לרופא ולעבור בדיקות כלליות. חשוב לבדוק שלא חסר ברזל. במקרה שבו באמת חסר ויטמין B12 צריך לקחת אותו והוא יכול לעזור".



אני בן 33, בריא בדרך כלל. בעקבות תקופה מתוחה שאני עובר, רופא המשפחה רשם לי לאחרונה ציפרלקס. התחלתי ליטול את הכדור לפני עשרה ימים, אבל אני לא מרגיש שיפור במצב. מה עליי לעשות כדי להרגיש טוב יותר?
“כל כדור שאנחנו נוטלים במטרה להשפיע על המוח שלנו זקוק לזמן פעולה כדי לבנות תהליכים באופן מיטבי. זאת אומרת שאם אתה נוטל ציפרלקס, עליך לקחת בחשבון שלוקח כחודש עד שתזכה לראות שיפור משמעותי במצבך. כדור מסוג זה לא מתפקד כמו כדור הרגעה; אתה לא נוטל אותו ומחכה 20 דקות שהוא ישפיע. אני מאמין שעוד כשבועיים תוכל להרגיש טוב יותר, אבל חשוב שתזכור שהכדור לא מרפא את מה שקורה מסביב, הוא פשוט גורם לך להגיב למצבים בעוצמה שונה. מעבר לזה חשוב לדעת שאין סיכון בנטילת הכדור לאורך זמן. ההשפעות שלו הן אינדיבידואליות, ותלויות מינון. ככל שהמינון יותר גבוה יש סיכוי שתופעות הלוואי יגיעו, ובמקרה כזה הוא עלול לגרום להשמנה ולירידה בחשק המיני. יש אומנם מעט מאוד אנשים שרגישים לכדור, אבל אם צריך להעלות את המינון אפשר לעבור לכדור אחר”.



בבדיקות שעבר בעלי בן ה־82 נמצא שיש לו איסכמיה בלב וגם הפרעות קצב חדריות. לאחרונה הוא החל לקחת כדור בשם “קרדילוק” והפרעות הקצב נעלמו. כעת אנחנו רוצים לטוס לקנדה, אבל לא מצליחים למצוא חברת ביטוח שתבטח אותנו בגלל מצבו הרפואי. בעלי רוצה לטוס בלי ביטוח, אבל אני מודאגת שמא הוא יקבל התקף לב. מה הסיכויים שיקרה לו משהו?
“אם יבטחו אותו ואם לאו, הסיכוי שלו לקבל התקף לב הוא אותו סיכוי אם הוא מועד לכך. כדאי לברר עם הקרדיולוג שלו מה הסיכון שיש לו בהרפתקה הזו. אם מצבו לא טוב - לא כדאי שייסע. הביטוח הרי מכסה רק עלויות, ולא משפיע על מצבו הבריאותי. כך או כך, אם בעלך לא היה מאושפז, אין סיבה שלא יבטחו אותו באחת מחברות הביטוח. סביר כי תמצאי חברה שתסכים לכך, אך יהיה לכך מחיר גבוה באופן יחסי, זאת מכיוון שרוב החברות מסרבות לבטח אנשים שאושפזו או עברו ניתוח בחצי שנה שקדמה לנסיעה, או שנמצאים בהליך בירור רפואי, או שהם חצו גיל מסוים”.