השפעת ממשיכה להכות: אישה בשנות ה-40 לחייה אושפזה היום (ראשון) במצב קריטי במחלקה לטיפול נמרץ ניתוחי לב בבית החולים שיבא בתל השומר. החולה הגיעה אתמול למיון בבית החולים ושוחררה לאחר בדיקות מקיפות שהעלו כי מדדיה תקינים. במהלך הלילה חלה החמרה במצבה, והיא שבה לביתה חולים כשהיא סובלת מדלקת שריר הלב בעקבות סיבוכי מחלת השפעת. בעקבות ההתדרדרות המהירה במצבה, היא חוברה למכונת לב ריאה.

זהו מקרה נוסף בשרשרת מקרים הקשורים בסיבוכי המחלה החורפית, לאחר שיולדת כבת 26 אושפזה במצב קשה לאחר שלקתה בשפעת ואיבדה את הכרתה. מבית החולים שיבא נמסר כי מצבה השתפר לאחר מספר ימים. היא שבה להכרתה וראתה את התינוק, שמצבו טוב, אותו לא הספיקה לראות בטרם הורדמה והונשמה.

החשש שכרסם בסוף השבוע האחרון בקופות החולים מכך שמספר מנות חיסון השפעת לא ידביק את קצב הביקוש להתחסן - שהולך ומזנק בימים האחרונים – החל היום להתגשם ובחלק ממוקדי קופות החולים נאלצו אתמול להשיב ריקן את פני המבוטחים. בעקבות המצב, משרד הבריאות פרסם כי הורה לקופות החולים לרכוש חיסונים נוספים. כמו כן, צוין בהודעת המשרד כי עד להגעת החיסונים שהוזמנו, ימשיך המשרד לסייע לקופות ברחבי הארץ לווסת את המלאי הקיים. 

היום הודיעה קופת חולים כללית כי מלאי מנות חיסון השפעת הנותר עומד על 15 אלף, כאשר רק ביום רביעי מספר המתחסנים עלה על 30 אלף. יצוין שכללית הוציאה הודעה חריגה כמעט בכנותה: "ניתן עדיין להתחסן", אבל רק "בחלק מהמרפאות. אנו ממתינים לפי שעה לתשובת יבואן החיסונים מחו"ל לגבי אפשרות לאספקת חיסונים נוספים. במידה והדבר יתאפשר, ניידע את הציבור. המידע על זמינות החיסונים משתנה ומתעדכן כל העת בהתאם לקצב המתחסנים".

במאוחדת הזמינו 30 אלף חיסונים, כשבמלאי הקופה נותרו כעת 23 אלף מנות (ורק ביום רביעי התחסנו קרוב ל-9,000 איש. גם לאומית נאלצה להודות שהיא מתקרבת למחסור בחיסונים, והודיעה אתמול לאחר ישיבת היערכות שקיימה הנהלת הטיבה הרפואית של הקופה בנושא, כי תזמין 10,000 חיסונים נוספים. אתמול בשעות הצהריים נותרו ברשות הקופה בין 20 ל-25 אלף מנות, כשקצב ההתחסנות היומי עומד על 3,200.

חיסון נגד שפעת (צילום: אבשלום ששוני)
חיסון נגד שפעת (צילום: אבשלום ששוני)


אחוזי התחסנות עד כה (נכון להיום) – לפי משרד הבריאות:


לפי נתוני משרד הבריאות, למעלה מחמישית האוכלוסייה בישראל התחסנה (20.2%). לצורך השוואה, בתחילת ינואר אשתקד עמד האחוז על 18, ושנה לפני כן – על 18.7. שיעורי המתחסנים הגבוהים ביותר הם בקרב אוכלוסיות המוגדרות בסיכון גבוה יותר לחלות. כך למשל, בקרב בני 65 ומעלה השנה עומד על 56% מחוסנים, בקרב חולים כרוניים מתחת לגיל 65 28.6% מחוסנים ובקרב בני חצי שנה עד בכשנתיים וחצי (59 חודשים) – 19% מחוסנים. עם זאת, בקרב קבוצות היעד המוגדרות בסיכון, שיעורי ההתחסנות אינם גבוהים ביחס לשנתיים האחרונות.

על פי קופות החולים, זהו מספר המתחסנים עד כה: בכללית למעלה ממיליון, במכבי כ-450,000, במאוחדת 215,373, בלאומית כ-95 אלף. סך הכל חוסנו עד כה מעל 1,750,000 בני אדם. יוזכר כי זן השפעת הפעיל שנצפה השנה מסוג N1H1 ("שפעת החזירים") כלול בחיסון, אשר מספק את ההגנה הטובה ביותר מפני הידבקות במחלה.

הזינוק החד בביקושים להתחסן, למרות (ובד בבד בגלל) מזג האוויר הסוער, נצפה סמוך לפרסומים אודות תחלואה קשה בשל מחלת השפעת, בתוך זמן קצר, ושגבתה חייהם של 11 חולים, מתוך כ-100 חולים קשים. בחורף אשתקד, אושפזו במצב קשה 45 חולי שפעת, מתוכם 17 נפטרו, ובשנה שלפני 77 חולים קשים מתוכם 37 פטירות.

ולראייה כואבת, אחוזי התפוסה במחלקות הפנימיות במרבית בתי החולים עולים על 100. כך למשל, באיכילוב ובשיבא הן נמצאות 105% תפוסה, 126% בלניאדו, 93% במאיר ובגזרה הצפונית המצב מחמיר: ברמב"ם התפוסה מגיעה עד 110% (כאשר חדר המיון בתפוסה של 160%), זיו – עד 125% תפוסה (שם ציינו כי מאושפזים במצב קשה שני חולי שפעת במצב קשה, בני 50 ו-60, שהראשון בהם נמצא בבידוד), 112% בהלל יפה, 100% בפדה פוריה ובמרכז הרפואי לגליל התפוסה מגיעה עד 139% (כשהממוצע 129.5%) ובבית החולים האנגלי התפוסה עומדת על 121%. בברזילי התפוסה עומדת על 100% ובשכנתה אסותא אשדוד קצת מעלה לכך.