הסיבה לתמותה המוקדמת בראשית החורף מסיבוכי שפעת ולהיקף הפטירות הגדל מדי שבוע נעוצה גם, כמו תופעות אחרות, בתהליך התחממות כדור הארץ. כך אמר אתמול ל"מעריב" פרופ' חגי לוין מבית הספר לבריאות הציבור באוניברסיטה העברית והדסה.

"שינויי האקלים כבר משפיעים עלינו כאן ועכשיו, לא רק באירועי מזג אוויר קיצוניים שמובילים לתוצאות הטרגיות שראינו בשבועיים האחרונים, אלא גם במחלות מידבקות כדוגמת מחלת השפעת", אמר לוין. "השנה ראינו באוסטרליה תחלואה חריגה בשפעת לפני החורף. גם אצלנו, בישראל, השפעת התחילה השנה מוקדם מהצפוי והיא חריגה בהיקפה מעונה רגילה. אנו חייבים להשקיע בהיערכות מתאימה להשפעת שינויי האקלים על בריאות האדם ולחזק את תשתית בריאות הציבור על מנת לעמוד באתגרי האקלים".

יצוין שכבר ב־2016 פרסם הבית הלבן מסמך שמזהיר מהשפעותיו הצפויות של שינוי האקלים על בריאות האדם. בין היתר, הזהיר הדוח מפני תחלואים הקשורים לירידה באיכות האוויר, לפגיעות מאירועי קיצון כמו סופות, בצורות והצפות, מזיהומים של מי השתייה במי ביוב וכימיקלים שונים. הדוח גם מזהיר ממחלות שמועברות במי השתייה, כמו כולרה למשל, וכן ממחלות המועברות על ידי נשאים – כדוגמת קדחת מערב הנילוס, מלריה, קדחת דנגי, ונכון לשנה־שנתיים האחרונות – גם נגיף הזיקה.