הטרגדיה בדרום: בבית החולים "סורוקה" בבאר שבע הוחלט היום (ראשון) לכנס כינוס חירום בעקבות התאבדותו של מתמחה לרפואה פנימית במרכז הרפואי. מנהל בית החולים, ד"ר שלומי קודש, כתב לעובדים: "אכנס פגישות עם קבוצות עובדים בבית החולים, ואני זמין לכם, כתמיד, בכל עת". 

"משפחת המרכז הרפואי סורוקה, ההנהלה וצוות העובדים, משתתפים בצערה העמוק של המשפחה ומחבקים את צוות החטיבה לרפואה פנימית", הוסיף ד"ר קודש.

לפי רופאים שמכירים את הרקע לאירוע, מסתמן שמדובר ברופא צעיר שהושעה לאחרונה מבית החולים בשל בעיות פסיכיאטריות שכללו התמכרויות והוא אף אושפז. עם זאת, לפי התוכנית הרופא כן נועד לחזור לעבוד המערכת הבריאות לאחר תקופת השעייתו, ובסורוקה נערכו לקליטתו מחדש תוך ציוותו עם מנהל מחלקה שהוכן לכך.

מידע זה מגיע על רקע קריאות היום לפתוח בוועדת חקירה בסורוקה וגל מחאה נוסף כפי העומסים במחלקות הפנימיות, מצד ח"כים כאורלי לוי-אבקסיס וכן ארון המתמחים. זאת, במיוחד לאור צירוף המקרים החריג - כשזהו מקרה ההתאבדות הרביעי של רופא באות והמוסד הרפואי.

לפי גורם שמכיר את פרטי האירוע, "ארגון המתמחים רוקד על הדם של הרופא שבסך הכל היה אומלל מאוד בגלל רקע אישי". לגבי העובדה שמדובר במקרה רביעי, הוא מציין: "יש פה עניין של כדור שלג, כמו שבבתי ספר עם התאבדות של ילד אחד מתגלים פתאום סימני אובדנות נוספים, ככה זה המקרה שם ככל הנראה. הרי בסורוקה יש יחסית פחות עומסים מבתי חולים אחרים בארץ. כשמאשימים את המקרה האחרון בעומסים, שתי בעיות נפרדות מוזילות זו את זו".

כאמור, מדובר במקרה רביעי של התאבדות רופא באותו המוסד הרפואי בתוך כשנה וחצי. בחודש יולי 2018, מנהל מחלקת כירורגיה פלסטית בסורוקה, ד"ר אלכס ברזובסקי, שם קץ לחייו כאשר תלה עצמו ברחבת חדרי הניתוח של המחלקה. במכתב שהותיר האשים את ההסדרות הרפואית (הר"י). בחלוף חודשיים, שם קץ לחייו בירייה קרדיולוג בכיר, מנהל יחידת לב בסורוקה, ד"ר אבי שמעוני, בן 47. רק לפני כחודשיים שם קץ לחייו רופא נוסף, ככל הנראה נסיבות האירוע התרחשו על רקע אישי.

הרופא בן ה-37 מהמרכז ששם קץ לחייו בסוף השבוע היה מתמחה באחת המחלקות הפנימיות בבית החולים. הוא עשה זאת ככל הנראה לאחר תקופה ממושכת של משבר שבית החולים היה מודע אליו. ככל הנראה, מתחילת המשבר שחווה הרופא הצעיר, ליווה אותו מנהל המחלקה והמתמחה טופל מול גורמים רבים שהיו מודעים למצב.

יו"ר איגוד המתמחים: "הכתובת על הקיר, לא ניתן להמשיך ככה"

 יו"ר המרש"ם (איגוד המתמחים לרפואה), ד"ר ריי ביטון, קוראת להסתדרות הרפואית לפעול בראיון לליאת רון ב-104.5FM. ד"ר ביטון אמרה כי "במרכז ניתן לווסת את העומסים השונים בקרב צוות רפואי, בפריפריה רואים עומס בלתי ניתן לתיאור במערכת הרפואה הציבורית, תורניות קשות, 26 שעות ללא שינה.  בפריפריה יש 8-9 תורנויות בחודש, אין תנאים לחיי משפחה ולא תנאים נפשיים ופיזיים. אני עדיין חושבת שהכתובת על הקיר, וחייבים לטפל כבר מההתאבדות השנייה ולא להקים ועדת חקירה דחופה בהתאבדות הרביעית". 

את מקבלת פניות ממתמחים בצפון?
"המתמחים פונים כל הזמן לעזרה, גם בבית חולים נהריה וגם בבית חולים זיו, והעומסים חריגים. קיבלנו פנייה אנונימית ממתמחה בסורוקה לפני כמה ימים, והוא מדבר על חוסר תקווה ועל התחושה שהוא לא רוצה להכניס את עצמו לאופק של שבע שנים של מעגל נוראי. אנחנו כבר לא מדברים על טעויות. התייאשנו. כשיצאנו בקמפיין בשנת 2016 קראנו לאזרחים להציל את עצמם, עכשיו המתמחים פשוט קורסים תחת הנטל".

למה אתם לא שובתים?  זה בית חולים מאוד מסוים בפריפריה של המדינה.
"מי שצריכה לקבל החלטה על השביתה זו ההסתדרות הרפואית, שלא תסכים יותר לעבוד ככה.  ואם זה לא גורם להם לקום להגיד 'די, אנחנו עושים סוף',  אז מה כן? אנחנו מייצגים את המתמחים לרפואה במדינה ואלו קווים אדומים, ונעשה כל שביכולתנו למנוע את המקרה הבא. למשל, בבית חולים נהריה יש תשע תורנויות בחודש, 26 שעות, תשע פעמים בחודש, לא ניתן להמשיך ככה".