לאחר שנשלח מטעם משרד הבריאות ליפן, וביקר בבתי החולים בהם מאושפזים הישראלים שנדבקו בנגיף בזמן ששהו על 'ספינת הקורונה', שוחח היום (שלישי) פרופסור רן ניר-פז, רופא בכיר בבית החולים הדסה ומומחה למחלות זיהומיות, עם אריה אלדד ובן כספית ב-103FM על מצב החולים, וקצב התפשטות המחלה. 

פרופ' ניר-פז התייחס למצב האזרחים הישראלים שנדבקו בנגיף: "החולים מאושפזים ב־2 בתי חולים צבאיים של הצי היפני, אחד פה בטוקיו, והשני דרומית ליוקהומה, בבית חולים שנועד לקבלת החולים הקלים ביותר. הישראלים לא מבינים מה רוצים מהם, אבל כשמבצעים את בדיקות המעבדה הנדרשות, מבינים שיש תהליך זיהומי משמעותי, הוא אינו מסוכן, אבל ישנו". 

לדבריו, מגלים מקרים של חולים קלים בנגיף הקורונה מכיוון ששמו את כולם יחד בספינה. "היפנים, בתבונה רבה, הצליחו למנוע נזק סביבתי אצלם ובמדינות המוצא של האנשים על הספינה. הרי גם אנשים שנשאים את הנגיף עלולים לבוא במגע עם אחרים ולהדביק אותם".

בהמשך טען כי החולים הישראלים שמאושפזים יכולים להשתחרר תוך שבוע, ואז יכולים לטוס בטיסה רגילה לישראל ולא מהווים סכנה. לתפיסתו עדיין מוקדם לדעת מתי נוכל להיפטר מהנגיף, "יש שאומרים שזה ייקח בין שנים לחודשים, אבל אני מקווה שפחות". 

"נאשר את ההצבעה בקלפיות ייעודיות"

ועדת הבחירות מצאה עצמה מתמודדת, שבועיים לפני הבחירות, עם תרחיש שלא היה מעולם. אורלי עדס, מנכ"לית הוועדה התייחסה להשפעות המגפה על מערכת הבחירות ואמרה לענת דוידוב ב-103FM: "אנשים שסיימו את תקופת הבידוד ונקבע שהם בריאים יוכלו להצביע בקלפי הרגילה שלהם, הכל יעשה בכפוף להנחיות משרד הבריאות". 

עדס הסבירה בשיחה עם בן כספית ופרופ' אריה אלדד כי "ככל שמשרד הבריאות ינחה את המבודדים שהם רשאים לצאת להצבעה, אנחנו כועדת הבחירות נאשר את ההצבעה בקלפיות ייעודיות שיוקמו לצורך זה". עדס הדגישה ש"הקלפיות לא יוצבו במקומות שיש בהם קלפיות אחרות, למרות שהם לא חולים ואין חשש להדבקה. זה עבור ביטחון הציבור".

עדס סבורה כי "העובדים אינם צריכים לחשוש - אנחנו נפעל בהתאם להנחיות משרד הבריאות, כמו שרופא או אחות מטפלים בחולה כזה. יש אמצעי הגנה, רופאים ואחיות מטפלים בהמון מחלות מדבקות, כל הצוותים הרפואיים, ויש מחלקות מבודדות בבתי חולים ועדיין מוצאים את הדרך לטפל". היא הוסיפה: "יש הרבה שיקולים ואנחנו מעבדים את זה, הרעיון נולד בימים האחרונים וננסה בדרכנו לתת את המענה הטוב ביותר".

החולים שיאושפזו ויהיו בריאים - יוכלו להצביע?
"אין אף חולה קורונה במדינת ישראל כרגע. מספר בוחרים בעלי זכות הצבעה יגיעו מהספינה ביפן וישהו במחלקה מבודדת בתל השומר. באמת אין לי מענה לזה, משרד הבריאות יגיד אם הם יכולים לצאת מחדרם ולהצביע בקלפי שממוקמת בבית חולים לטובת יתר החולים. זו שאלה".