"אני חושבת שלא אומרים לנו את האמת", אמרה אתמול ל"מעריב" לנה סמוילוב, אחת מ־12 הישראלים שנמצאים בבידוד בספינת התענוגות "דיאמונד פרינסס", העוגנת בנמל יוקוהמה ביפן, ואמורים להשתחרר היום. לפי התכנון, 12 הישראלים אמורים לשוב מחרתיים ארצה במטוס פרטי ייעודי - היישר למתחם בידוד, בכפוף לאישורים סופיים של הרשויות ביפן ובישראל. 

רגשותיהם של הישראלים, כך היא מעידה, מעורבים. "לפי מה שעדכנו אותנו, אנו אמורים לעלות למטוס ב־9.00 בערב ביום חמישי (14:00 לפי שעון ישראל - מ"ה), וכמובן אנחנו מאוד שמחים לחזור הביתה", סיפרה. "הכי חשוב להיות כבר במדינת ישראל. רק הייתי רוצה לדעת אם אנחנו יוצאים מפה בלי זיהום של וירוס הקורונה. כי הרי העובדה שנהיה מחויבים להיכנס לבידוד גם בארץ, מעלה אצלנו תהיות. לדעתי, לא אומרים לנו את האמת".

המטוס, שבו 14 מושבים ושנחכר במימון משותף על ידי חברות הביטוח פספורט כארד, מגדל, הראל וכלל, צפוי להמריא היום מתאילנד ליפן. מיוקוהמה ימריא מחר וינחת בארץ מחרתיים. נכון לאתמול, אחד הזוגות באונייה עדיין לא קיבל תשובה לגבי דגימת הדם – מה שעשוי להשפיע על לוח הזמנים המתוכנן לחזרה ארצה.

בינתיים בית החולים שיבא תל השומר משלים את ההכנות לקליטת הנוסעים הישראלים מהספינה, שבה כבר נמצאו מאות חולי קורונה. לאחר שנבחנו כל הפרמטרים נבחר אתמול מתחם מבודד חדש בשטח בית החולים, שבו צפויים הישראלים לשהות מספר ימים. היחידה תאויש על ידי צוות ייעודי ונפרד שהוקצה למשימה זו בלבד. אתמול נשמעו טענות מקרב עובדים בבית החולים על החשש מהקרבה למחלקה ולאנשים הנמצאים בסיכון לנשיאת הנגיף.

אתמול יצר בית החולים קשר עם בני המשפחות של הישראלים שצפויים להיקלט בו, והם התבקשו לארגן ציוד של כל דבר שינעים את זמנם של יקיריהם במהלך הבידוד – מאוכל ומצעים ועד לפריטים אישיים. נציגי המשפחות אף הוזמנו לראות את המקום ולחוות דעה.ביום ראשון התברר כי שלושה מתוך 15 הישראלים על ה"דיאמונד פרינסס" נדבקו בנגיף, והם הועברו לשני בתי חולים צבאיים ביפן. 

בשלב זה אין כוונה להחזיר אותם ארצה. פרופ׳ רן ניר־פז, רופא בכיר בהדסה ומומחה למחלות זיהומיות שנשלח מטעם משרד הבריאות לטוקיו כדי לפקח על הטיפול בשלושה, ביקר אתמול בבתי החולים יחד עם קונסולית ישראל ביפן, רויטל בן נעים. לאחר שנפגשו עם הצוותים הרפואיים אמר ניר־פז: ״אנו עדים לטיפול טוב על ידי היפנים, ונמשיך כמובן לבחון את המצב מקרוב. קיבלנו עדכון על מצבם של הישראלים וניכר כי מצבם קל. שוחחנו טלפונית עם המאושפזים ועדכנו אותם באשר למצבם ולטיפול".

מנגד, משפחות דהן ועופרים – המייצגות את המשפחות של הישראלים שהפליגו באונייה – קראו אתמול להשיב גם את הישראלים החולים.בתוך כך נמשכת בארץ ההיערכות למקרה שנגיף הקורונה יתגלה בישראל. שר הבריאות יעקב ליצמן סקר אתמול חלק מתוכניות החירום של משרד הבריאות.

פרופ' רן ניר- פז בביה"ח ביפן  (צילום: דוברות הדסה)
פרופ' רן ניר- פז בביה"ח ביפן (צילום: דוברות הדסה)

 בתום סיור שערך עם ראש המל״ל מאיר בן שבת במרכז הרפואי מלבן בראשון לציון, העשוי לשמש כאחד ממרכזי הבידוד  לחולי קורונה במקרה של הידבקות בישראל, אמר ליצמן: "היערכות מערכת הבריאות מקצועית ומדורגת, תוך לקיחה בחשבון של כל אפשרות הידבקות, שאנו מקוים שלא תקרה כמובן, אך מחובתנו לפעול בזהירות ובמוכנות. 

בשלב הראשון פעל משרד הבריאות להקצות מחלקה בכל בתי החולים הכלליים עבור חולי קורונה אפשריים. בשלב השני: הכנת מיטות אשפוז במרכז הרפואי מלבן בראשון לציון ובשמואל הרופא. בשלב השלישי נפעל לסגירה מלאה של מספר בתי חולים במיוחד לחולי קורונה, ויש גם אפשרות קיצונית של פינוי בתי מלון ומבנים לצורך אשפוז. עד עכשיו מנענו את הגעת הנגיף לישראל, אך ההנחה היא שזה יגיע לכאן ואנו פועלים בכל דרך למניעת התפשטות הנגיף ומניעת פגיעה בבריאות הציבור".

בן שבת הוסיף: "לעת הזו היעד העליון ברמה הלאומית הוא דחיית הגעתו של הנגיף לישראל ומוכנות מיטבית למנוע את התפשטותו לכשיגיע. מקבלי ההחלטות ערים גם להיבטי החוץ ולהשפעות על המשק".

 

הערכות בבית החולים תל השומר לקראת הגעת נושאי הקורונה (צילום: אבשלום ששוני)
הערכות בבית החולים תל השומר לקראת הגעת נושאי הקורונה (צילום: אבשלום ששוני)

נזכיר כי על פי ההנחיות הנוכחיות, על כל השבים ארצה מסין, מתאילנד, מהונג קונג, מסינגפור או ממקאו חלה חובה להיות בבידוד בית במשך 14 ימים. בנוסף, אדם שהיה במגע הדוק עם חולה מאומת, או אדם שבמהלך 14 הימים טרם הופעת תסמינים מדאיגים אצלו (חום מעל 38 מעלות, שיעול, קושי בנשימה או תסמין נשימתי אחר) שהה בסין, בטאיוואן, בהונג קונג, בתאילנד, ביפן, בסינגפור, בקוריאה הדרומית או במקאו - עליו לגשת למרפאה או לבית חולים, בתיאום ובהודעה מראש על הגעתו, תוך כיסוי האף והפה במסכה או בבד. כן חובה עליו להימנע ממגע עם הסובבים אותו, להימנע מנסיעה בתחבורה ציבורית ולנהוג בהתאם להוראות המפורטות באתר המשרד.