לאחר בידוד שנמשך שבועיים: נוסעי ספינת התענוגות שעגנה לחופי יפן החלו לרדת היום (רביעי) מהסיפון, לאחר הסגר ממושך שנגזר עליהם, זאת בעקבות החשש להידבקות בקורונה בקרב הנוסעים. עם זאת, ישנם עיכובים משמעותיים בפינויים של חלק מהישראלים.

משרד החוץ הודיע כי פינוי הנוסעים מהספינה "דיימונד פרינסס" החל בשעות הבוקר (שעון יפן). "שניים מהנוסעים הישראלים כבר שוחררו והיתר צפויים לרדת מהספינה היום או מחר", נמסר, "שגרירות ישראל בטוקיו בשיתוף צוות משרד הבריאות, העבירו לפני זמן קצר הנחיות לנוסעים הישראלים בדבר הירידה מהספינה והליך החזרה לישראל".

"על פי התכנון הנוסעים ירדו לכל המאוחר מחר בשעה שש בערב שעון יפן (בהנחה שלא תהינה תקלות בלתי צפויות) ויועברו למטוס שיביא אותם לארץ. בישראל ימתינו להם צוותים רפואיים של מדא שיעבירו אותם לבדיקות ובידוד של 14 יום בבית החולים שיבא תל השומר", הוסיפו עוד.

לנה סמואלוב, הנצורה בספינת ה"דיאמונד פרינסס", אמרה הבוקר בתכנית של אילה חסון וגולן יוכפז ב-103FM כי היא תאלץ, ככל הנראה, לחכות עוד יום אחת לפחות בתוך חדרה בספינה. "גם היום לא נצא מכאן", אמרה סמואלוב.

"מצב הרוח ממש בלחץ", הודתה הישראלית, שהוסיפה: "כבר שבועיים אני לא יוצאת מהחדר, הבדיקות מתעכבות ובינתיים אני רואה רק אחרים יוצאים. בכל רעש מאחורי הדלת אני קופצת לראות מה קורה". היא הביעה תקווה, לאור העובדה כי רבים כבר עוזבים את הספינה, כי תורה יגיע בקרוב.

כ-500 אנשים צפויים לרדת מהספינה בתהליך פינוי שיושלם עד סוף השבוע. הנוסעים צפויים לעבור בדיקות רפואיות מקיפות לפני שחרורם מהספינה. 

שניים מהנוסעים שכן שוחררו הבוקר הם עדנה והנרי בן שבת, שאמרו: "אנו שמחים לצאת מהספינה אך באותה נשימה נשאר מוטרדים עד להורדת כלל הישראלים מהספינה. אנו מרגישים טוב. במהלך השחרור עברנו בדיקות רבות עד שעלינו לאוטובוס".

בשיחה ב-103FM הוסיפה בן שבת כי "אנחנו נרגשים מאוד, מאוד. מתפללים שהכול יעבור בשלום, אמן. שמחר נחזור כולנו ביחד לארץ. אמן.אני רואה את האור בקצה המנהרה. בעזרת השם כולנו ביחד נצא מחר לדרך".

"אסון שהשאירו אותנו באונייה"

שניים מישראלים, רוחל'ה ועודד, שפונו לבית החולים ביפן, שוחחו הבוקר עם אילה חסון וגולן יוכפז בתכניתם ב-103FM, וטענו כי "זה היה אסון שהשאירו אותנו באונייה".

"אין לנו חום", סיפרה הנוסעת הישראלית, שהוסיפה: "אנחנו מחכים שיעשו לנו את הבדיקה החוזרת, כנראה שיעשה מחר ובמידה והתוצאה תהיה שלילית, כלומר טובה, אז אחרי 24 שעות יעשו לנו שוב אחת, ונקווה שבזה אנחנו מסיימים".

את נשמעת מצוין.
"כן, אנחנו מרגישים בסדר"

מה מפלס החרדה, הפחד?
"אין, אתמול ביקר פה פרופסור למחלות זיהומיות מהדסה ירושלים והוא ממש הרגיע אותנו. זה פשוט כמו שפעת, להפך, הוא אמר לנו 'ברגע שאתם יוצאים מזה אתם לא צריכים הסגר, אתם לא תדביקו אף אחד ולעולם זה לא יחזור'".

כי אתם מחוסנים בעצם?
"כן נהיה מחוסנים, בדיוק".

חיסון טבעי בגלל שעברתם וצלחתם את המחלה?
"בדיוק, הרשי לי להודות לצוות חב"ד פה בטוקיו, שלא מפסיק לדאוג לנו ולשלוח לנו ארוחות והכל, ממש מציל לנו את המצב".

שמענו את בעלך מאחורה, אפשר לדבר איתו?
"כן".

מה שלומך? 
"ברוך השם מצוין".



כשדיברנו בפעם הקודמת אמרת לי שלא אכפת לך להיות עם אשתך בהסגר 14 ימים כי אתה כבר 48 שנה איתה בהסגר, אתה עדיין חושב כך?
"וודאי איזו שאלה, מי עוזב אותה? היא לא עוזבת אותי ואני לא אותה. באש ובמים אנחנו ביחד".

איך אתה מרגיש?
"מרגישים מצוין וכמו שרוחל'ה אמרה, מחכים לבדיקה. נקווה שזה יהיה שלילי ו'שלום עליכם'. את הליל סדר לא נעשה כאן".

אחרי תשובה האחרונה בעצם תוכלו להשתחרר?
"קודם נקבל את התשובה ראשונה, 12 שעות אחרי זה יבצעו עוד בדיקה. אם זה יהיה שלילי - אנחנו חופשיים לנסוע בכל חברות הטיסות שנרצה".

איך הרגשת כשקיבלת את הבשורה שאתה ורעייתך נושאים את נגיף הקורונה? 
"שלא נדע, זה כמו סרט. כמו סרט. אנחנו לא יודעים מאיפה זה בא, ולאן זה הולך, ותוך רבע שעה היינו צריכים לארוז הכול , היפנים חיכו לנו ליד הדלת של התא, ו'אתם באים איתנו וקדימה לאמבולנס ולבית חולים'".

ומבחינת התחושות בלב?
"לא הצלחנו לחשוב ולהרגיש".

אתה יושב עם רוחל'ה באמבולנס ואתם נוסעים יחד, מחופשה בשיט תענוגות אתם מובלים לבית חולים, מה אמרתם אחד לשנייה?
"נכון, אנחנו תופסים אחד את השני ולא מאמינים. מה אני אגיד לכם? אנחנו לא יודעים מי אשם בכל הדבר הזה, וירוס הקורונה חי ונושם באוניה, ככל שהיפנים השאירו אותנו באוניה - הם סך הכול הדביקו עוד ועוד אנשים. לפני יומיים שמעתי שיש עוד 100 חולים. זה אסון שהשאירו אותנו באוניה, היא כמו קן מצורעים, זהו".

עצם ההחלטה להשאיר אתכם בספינה זו סכנת נפשות לדעתך?
"נכון מאוד, מ-10 חולים ביום הראשון ועוד 11 ביום השני, זה עבר את ה-300 חולים".

היית בהסגר אז אתה לא מעודכן אבל המספר עלה ל-450.
"זה חדשות. חלק מהצוות של האונייה חלה ומי הכניס לנו את האוכל לחדר? הוא שירת אותנו, עם המחלה".

תאר לנו איך נראה בית החולים בו אתם נמצאים כרגע.
"זה בית חולים צבאי שצמוד לבסיס חיל האויר, אנחנו רואים כל יום מהחלון את המסדרים שלהם, את הדגל היפני עולה יורד, עולה יורד, מעניין עוד כמה זמן נראה את זה. הצוות כאן משתדל אבל הם לא יודעים אנגלית".

ומבחינה רפואית אתם סומכים על הצוות הרפואי היפני?
"הפרופסור שבדק אותם אמר שכן - אנחנו חושבים שלא".

יותר מ-350 חולים

כזכור, על סיפון הספינה שהו מספר אזרחים ישראלים, שניים מהם השוהים נמצאו כנשאים חיובים לנגיף בתחילת השבוע, בבדיקה שנעשתה להם על מנת לגלות האם נדבקו במחלה. עד כה נתגלו יותר מ-350 חולים על הספינה עליה נמצאים כ-3700 נוסעים ואנשי צוות. בהודעה של משרד הבריאות נמסר כי "הרשויות ביפן דיווחו הבוקר ששלושה ישראלים בספינה "דיימונד פרינס" שעוגנת ביפן נמצאו חיוביים בבדיקה לנגיף הקורונה ועל פי הדיווח שקיבלנו, מצבם קל. מספר נוסעים עדיין בתהליך בדיקה. משרד הבריאות נמצא בקשר ישיר עם הרשויות ביפן, ארגון הבריאות העולמי ושאר הגורמים הרלוונטיים.

החדרים המבודדים בבית החולים שיבא תל השומר (צילום: אבשלום ששוני)
החדרים המבודדים בבית החולים שיבא תל השומר (צילום: אבשלום ששוני)

בארץ כבר החלה ההיערכות לקליטת הנוסעים הישראלים השבים מהספינה. שר הבריאות, מר יעקב ליצמן, ומנכ"ל משרד הבריאות, מר משה בר סימן טוב, הנחו בתחילת השבוע את המרכז הרפואי"שיבא" בתל השומר על מנת שייערך לקליטת הישראלים עם הגעתם ארצה.
 
מהמרכז הרפואי נמסר כי הוא ערוך לקליטת הישראלים ביחידה נפרדת שתאויש על ידי צוות ייעודי ונפרד שהוקצה לצורך משימה זו בלבד. במהלך שהיית המטופלים ביחידה הייעודית, ימשיך המרכז הרפואי שיבא בפעילותו השוטפת, וזאת תוך הפרדה מלאה – פיזית ותשתיתית – ממתחם הבידוד".
 
שר הבריאות יעקב ליצמן אמר: ״אנחנו עובדים בתיאום עם שלטונות יפן, משרד החוץ וכל גופי החירום במדינה על מנת להשיב ארצה את הנוסעים על הספינה בשלום, נעשה זאת תוך הקפדה יתרה על בריאות אזרחי מדינת ישראל והקפדה על בריאות הנוסעים. הנחיתי את בית החולים להערך למהלך הלוגיסטי המורכב".