משרד הבריאות והמרכז הרפואי שיבא הודיעו הערב (ראשון) כי ישראלי נוסף ששהה על סיפון הספינה המבודדת ביפן נמצא כנשא חיובי של נגיף הקורונה הקטלני. 

ההודעה על החולה הישראלי הנוסף מגיעה לצד החרפת צעדי הזהירותב הם נוקטים משרדי הממשלה בניסיון לבלום את התפשטות הנגיף במדינה, זאת לאחר שמשרד החוץ הודיע היום כי הוא "ממליץ לשקול בכובד ראש נסיעה לדרום קוריאה בעת הזו ולהימנע לחלוטין מהגעה לאזורי Daegu, Cheongdo". עוד נמסר בהודעה כי "לישראלים הנמצאים בקוריאה מומלץ לשקול עזיבה של המדינה ולעקוב אחרי הנחיות הרשויות המקומיות. על אזרחים ישראלים אשר ישובו לישראל מקוריאה או ישהו בה ב-14 הימים הקודמים לחזרתם תחול תקופת בידוד של 14 יום. משרד החוץ מבקש להדגיש כי נציגות ישראל בסיאול, דרום קוריאה ממשיכה לפעול כרגיל".

בנוסף, בעקבות חשיפתם האפשרית של תלמידים לנגיף הקורונה, משרד החינוך פת"ח הבוקר חדר חירום במטה ובמחוזות והקים צוות טיפול בסוגיית החשיפה לקורונה במערכת החינוך. השר פרץ התייחס לנושא ואמר כי "מערכת החינוך למודת ניסיון בתרחישי חירום ובהתאם לכך נערכנו בנושא הקורונה. אנו נוהגים באחריות ולא לוקחים סיכון, לא למבודדים ולא לשאר התלמידים במערכת החינוך. מצד שני, השאיפה היא לשמור על שגרת לימודים סדירה עבור אותם תלמידים. במצב הנוכחי אין השפעה על שגרת הלימודים של שאר בתי הספר, והשאיפה שהמצב ישאר כך". 

בנוסף, משרד הבריאות מצא עצמו במוקד של היערכות חירום לאומי בעקבות דיווח שהגיע שלשום מקוריאה הדרומית בנוגע לקבוצת תיירים צליינים מהמדינה, ששהו  בארץ עד לפני שבוע אובחנו כחולים בקורונה לאחר שובם לארצם. בהמשך פורסמה מפת האתרים בהם ביקרו במהלך סיורם. 

בין ההנחיות שפרסם המשרד, כל מי שהיה במגע עם הקבוצה הצליינית מחויב לבידוד בית עד שיחלפו 14 יום ממועד המגע האחרון עם הקבוצה. היום נודע על סטודנטית מאוניברסיטת בר אילן שנכנסה לבידוד במעונות לאחר ששהתה באחד האתרים בהם ביקרו התיירים המדוברים.

כאמור, על פי הוראות משרד הבריאות, כל מי שהיה בדרום קוריאה או יפן ב-14 יום האחרונים - מחויב לשהות בבידוד בית עד שיחלפו 14 ימים ממועד עזיבתו את המדינות האמורות, זאת בנוסף לשבים מסין, הונג קונג, מקאו, סינגפור ותאילנד. זאת ועוד, מי שהיה בטאיוון, איטליה או אוסטרליה ב-14 הימים האחרונים ומפתח תסמינים  של מחלה, צריך להיבדק בהתאם להנחיות המפורטות באתר משרד הבריאות.  

בצעד חריג נוסף, במכתב ששיגר מנכ"ל משרד החינוך שמואל אבואב, הורה מנכ"ל משרד הבריאות משה בר סימן-טוב על השעיית משלחות תלמידי תיכון לפולין. "היות ונגיף הקורונה הולך ומתפשט בכל רחבי העולם לרבות יבשת אירופה ולמען הזהירות המונעת, נכון בעת הזו להשעות יציאת משלחות תלמידים לפולין עד להתבהרות המצב", נכתב.

בתוך כך, המצב החדש הכניס את בתי החולים לכוננות מיוחדת והוקמו עמדות טיפול קדמיות בכניסה למחלקות לרפואה דחופה, זאת במטרה לצמצם את החשיפה של חולים המופנים לבדיקה במיון בשל חשד לקורונה. כמו כן, הנהלות המרכזים הרפואיים קיימו יחד עם מנהלי המחלקות לרפואה דחופה ומומחים למחלות זיהומיות, דיוני הערכת מצב בעקבות המידע החדש, כדי להיערך ולתת מענה בהתאם. יתר על כן, המרכזים הרפואיים עוקבים אחר הנושא מקרוב ונמצאים בקשר שוטף עם משרד הבריאות והאגף לשעת חירום ומעדכנים את ההנחיות בצורה רציפה.

בסורוקה הבהירו אתמול: "ההיערכות ממשיכה להיות גבוהה, בהתאם להנחיות משרד הבריאות. מטופלים המגיעים לסורוקה בחשד לקורונה, מבוגרים וילדים, בהתאם להנחיות והגדרות משרד הבריאות) מתבקשים להגיע לכניסת המלר״ד הכללי, להתקשר למספר הטלפון המופיע בשילוט שבכניסה  ולהיכנס לשטח המיון לאחר תיאום. צוות המיון יצא לקבלם והם יופנו לחדר בידוד המותאם לכך".

בבית החולים שיבא תל השומר ביקשו אתמול להבהיר כי הישראלית שכבר נמצאת בבידוד לאחר שדגימת הדם שלה התגלתה חיובית לקורונה, אינה נחשבת חולה בנגיף, אלא נשאית בלבד בשלב זה. מסיבה זו, היא אינה מטופלת בפועל בכל בכלים לטיפול תומך, ובשלב זה מסתפק המרכז הרפואי בבידוד המוחלט שלה.  

כזכור, 11 ישראלים מ"אוניית הקורונה" -  הדיימונד פרינסס ("נסיכת היהלום") שעגנה למעלה משבוע בנמל יוקוהמה מול חופי יפן בשל הדבקה של נגיף הקורונה בסיפונה – שוהים כעת בתנאי בידוד במתחם ייעודי בשיבא תל השומר, לשם הועברו ביום שישי לפנת בוקר מנתב"ג.

מיד עם הגעתם למתחם ערך משרד הבריאות בדיקות מעבדה לכולם, ונמצא בהם שאחת הנוסעות נמצאה חיובית לנגיף הקורונה. היתר נמצאו שליליים. לפי משרד הבריאות, ההדבקה לא התרחשה בישראלית והנוסעים מבודדים זה מזה. המתחם הייעודי בשיבא אינו חלק ממתחמי האשפוז והטיפול של בית החולים, ובעל תשתיות נפרדות מאלה של בית החולים, שממשיך בפעילותו השוטפת. היחידה לעומת זאת מאוישת על ידי צוות ייעודי ונפרד שהוקצה לצורך משימה זו בלבד.