שר הבריאות, יעקב ליצמן, התראיין הבוקר (שני) לאילה חסון וגולן יוכפז ב-103FM, והגיב לטענות כלפי התנהלות משרדו, לפיהן במקום להרגיע את בהלת הקורונה, משרד הבריאות נוקט במדיניות הפחדה לא מבוקרת. בראיון בגל"צ אמר ליצמן כי הוא "ממליץ לישראלים שמתלבטים בנושא לא לצאת לחופשת סקי באירופה. אנחנו רואים את המצב, באיטליה זה גדל בעשרות מונים בתוך יום אחד. צריך שאנשים לא יסעו. ביטלנו אתמול בלילה טיסה של ילדים לפולין". 

כשנשאל האם המלצתו נוגעת לכל מדינות אירופה, השיב: "אחת הבעיות באירופה היא שהכל פתוח שם. אם זה באיטליה זה יותר להגיע לעוד מדינות". 

גולן: אנחנו שומעים הבוקר שהרשויות בסין התחילו לשחר רובעים מההסגר, זה סימן שיש שינוי חיובי במגמה?
"אנחנו לא יודעים את זה, אנחנו נבדוק את זה במשך היום וגם אנחנו צריכים לקבל את הנתונים".

אילה: מהי תמונת מצב הקורונה בישראל נכון לבוקר זה?
"אנחנו מחמירים כי צריך לשמור על בריאות הציבור, יש לנו שני מקרים שחזרו מהספינה ביפן והם בבידוד כפול מעבר לבידוד הרגיל שיש בתל השומר, מדובר בעוד בידוד בתוך בית החולים. בנוסף, אנחנו הפסקנו את הטיול של הילדים לפולין. אנחנו חוששים, נחליט היום האם להכליל את איטליה ואוסטרליה ברשימת המדינות שמחייבות בידוד לאחר שחוזרים מהן".

אילה: מהן ההנחיות לגבי זרים שיגיעו מהמדינות האלו?
"לא החלטנו עדיין, יש סיבות בעד ונגד. מצד אחד ראינו תסיסה גדולה במדינות הקורונה, במיוחד באיטליה. מצד שני, אירופה פתוחה לכל, המעברים פתוחים באיטליה לכל המדינות הסובבות. הכל פתוח".

אילה: אוסטריה סגרה את שעריה עם איטליה.
"עוד סיבה לסגור".

גולן: אם נסגור את שערינו בפני אותן מדינות יש חשש שהן יפעלו באופן דומה כלפינו?
"לא שמעתי על זה, אבל זה לגמרי לא מעניין אותנו. אנחנו צריכים לשמור שהקורונה לא יכנס כאן. לצערי יש המון אינדיקציות שזה כבר כאן, לא במידה שאי אפשר להשתלט, אבל בהחלט אנחנו מפחדים מזה. לכן, אנחנו עושים הכול כדי לצמצם את הסיכונים".

אילה: פרופ' אידלמן, המועמד של ליברמן לתפקיד שר הבריאות, טען שאתה ונתניהו מלהיטים את נושא הקורונה מטעמים פוליטיים, תרצה להגיב על דבריו?
"זה מראה לך כמה הוא מבין ברפואה. במקום לשבח, דבר שאף פעם לא היה, שאנחנו נוקטים בצעדים טובים ומחמירים ורוצים למנוע מכולם. תסתכלי מה קורה בכל העולם, איזו בהלה יש, בכל האירופה ובכל המדינות, והוא טוען שאנחנו משתוללים? הוא פשוט ירד מדעתו".

גולן: הוא טוען שביחס לשאר המדינות בעולם אנחנו נוקטים בצעדים חריגים ושהדבר נועד להשפיע על הבחירות.
"אני קורא לציבור להגיע, זה בטוח להגיע לבחירות ואני רוצה שכולם יגיעו. הקמנו קלפיות ייעודיות לאלו שחלילה וחס נדבקו".

אילה: זו טענה קצת משונה, מי אתה יודע שיבוא או לא. מי שעושה את כל הסיפור היא התקשורת.
"עם כל הכבוד - אני לא רוצה לשמוע. אידלמן היה יו"ר אר"י (ההסתדרות הרפואית) והוא פרש כשהבין שהמתמחים נגדו, לאחר שאני רציתי להוריד את השעות והוא סירב".

גולן: אתמול שמענו בשידור ממנכ"ל משרד הבריאות שישראל הבינה, כמעט בטעות, שיש בעיה עם התיירים הדרום קוריאנים. הוא סיפר שהמדריך שליווה אותם שמע שחלק מהתיירים שלו נדבקו ועדכן את הגורמים הרלוונטים. איך אפשר לחזק את הקשר עם המדינות האחרות כדי שמידע יעבור?
"אנחנו עושים הכול שאנשים שבאים לכאן יגידו מאיפה הם מגיעים. יש דרכים אחרות, אבל אנחנו לא רוצים אותן, אנחנו רוצים לעשות את זה פשוט - שכל אחד יגלה לנו מאיפה הוא בא".

אילה חסון: הנשיא נמצא כרגע באוסטרליה, יש חשש שישהה בבידוד לאחר חזרתו?
"בבידוד לא, אנחנו עומדים עם לשכת הנשיא בקשר".

אילה: עוד שבוע הבחירות, מה יהיה?
"אנחנו מתפללים שהתוצאות כמובן יהיו טובות, אנחנו מעודדים מזה שהלילה היו שני סקרים שהליכוד עבר את כחול לבן, אנחנו צריכים לחזור להישגים שהיו לנו".

גולן: למה זה מעודד? אין שינוי בגושים.
"אנחנו משתדלים ועובדים קשה להגיע לפחות למה שהיה ואפילו יותר. אני יודע דבר אחד, ראש הממשלה עובד, הוא עשה דברים מדהימים, ויש רק ביקורת כל הזמן. לפיד תוקף אותי על כך שאני רוצה להעביר חולים לראשון, אז יש לו טענות. הוא דואג לנדל"ן - אני דואג לבריאות".

גולן: בסופו של דבר אם גנץ קורא לך ומציע לך להישאר עם תיק הבריאות, תצטרף לממשלה בראשותו?
"אצלנו אומרים ביידיש 'מויחל טויבס' (פירוש: בלי טובות), לא רוצה טובות. לא אשב עם כאלה שהולכים לעשות מהפכה בסטטוס קוו, לא אצטרף לליברמן ולפיד, לא אהיה חבר איתם ולא אשב איתם".

אילה: גם ח"כ מקלב מיושר איתכם?
"מקלב מיושר איתנו בכל הדברים, חד משמעית. לא ישבנו ולא ניהלנו משא ומתן. יש פה ושם מישהו שרואה ששותים קפה בכנסת ואומרים שיש משא ומתן, אין שום משא ומתן".