למרות שמשרד הבריאות בארץ הרגיע את הציבור ואמר כי המצב בשליטה, התפשטות מגפת הקורונה ברחבי העולם גרמה לפאניקה ללא מעט אנשים, ואי הוודאות השוררת בנושא בוודאי שלא תורמת להפחתת הלחץ. לאור האמור ליקטנו מספר שאלות נפוצות הקשורות לנגיף הקטלני, ונתנו עליהן מענה.

האם נגיף הקורונה באמת חדש למדע?
נגיף הקורונה החדש COVID19, נגרם על ידי נגיף קורונה מזן SARS-CoV-2, הוא ממשפחת נגיפים מוכרת שמחוללים זיהום קל של דרכי הנשימה העליונות או מערכת העיכול ורק לעיתים נדירות עלולה להופיע תחלואה נשימתית קשה, בעיקר בקרב חולים מדוכאי חיסון. נגיפי קורונה נמצאים איתנו כבר מאות שנים, גם באדם וגם בבעלי חיים. מדי פעם, נגיפי קורונה של בעלי חיים עוברים לבני אדם. בפעם הראשונה שזה קרה בעת המודרנית זה היה עם התפרצות ה-SARS ב-2003. ב-2012 היה נגיף דומה (MERS) אבל הוא לא הצליח להתפשט. 

עד כמה הנגיף החדש מסוכן?
הנגיף הנוכחי הרבה פחות קטלני מנגיף ה-SARS, עם זאת הוא מתפשט מהר יותר. ברוב המקרים מדובר במחלה קלה. עד 20% מהחולים המאובחנים מפתחים סיבוכים ושיעור התמותה הינו כ-2% מהחולים. אולם מבחינת ההתפשטות של הווירוס, גם לא ידוע עדיין כיצד ניתן להעביר את הנגיף, האם מישהו שלא פיתח תסמינים עלול להדביק אחרים, כמה זמן הנגיף שורד באוויר, על חפצים או כדומה.

האם ילדים נדבקים בקלות?
אחת האניגמות הגדולות ביותר סביב הנגיף היא שהוא פוגע מעט מאוד בילדים. ככל הנראה המחלה מתנהגת אחרת באוכלוסיות שונות וייתכן שקבוצות אוכלוסייה נוספות חשופות יותר להדבקה או למחלה קשה יותר מסיבות גנטיות או סביבתיות. מהמידע כעת, נראה שהמחלה קשה יותר בקרב מבוגרים ואנשים הסובלים מפגיעה במערכת החיסון וממחלות כרוניות. 

למה הנגיף החדש מתפשט מהר יותר מנגיף הסארס הקודם?
זה יכול להיות מכמה סיבות, ביניהן שהוא מדבק יותר מנגיפים קודמים, קצב הנסיעות בעולם גבוה פי ארבע ממה שהיה בתקופת הסארס ב-2003, וכן שיודעים לזהות אותו יותר בקלות. 

מה התסמינים?
אם שבי מאחת המדינות שמחיבות בבידוד – או באתי במגע עם מישהו כה – ובהמשך הופיעו חום מעל 38 מעלות, שיעול, קושי בנשימה או תסמין נשימתי אחר, יש ליצור קשר טלפוני עם מוקד 101 של מד"א. אסור להגיע למרפאת קופת חולים ולא לחדר מיון. במידת הצורך יגיע פרמדיק לבדיקות מעבדה לביתכם ולהמשך טיפול, על פי החלטת הרופא. עם זאת, ככל הנראה רבים מאיתנו תיאורטית עשויים להיות נשאים או אף חולים ללא ידיעתנו.

האם אפשר לחלות פעם שנייה?
עדיין לא ידוע, וזהו אחד מסימני השאלה סביב המחלה החדשה.

מי מחויב בבידוד?
על כל החוזרים מסין, תאילנד, סינגפור, הונג קונג, מקאו, קוריאה הדרומית, יפן או איטליה - לשהות בבידוד בית עד להשלמת 14 יום ממועד החזרה (משום שתקופת הדגירה היא עד 14 יום) ולדווח על כך באתר משרד הבריאות או במוקד 5400* (הפרה של זה עלולה לגרור שבע שנות מאסר). המשמעות היא שאין לצאת למרחב הציבורי ולא לשהות במקומות ציבוריים ובכלל זה מוסדות חינוך, מקומות עבודה, תחבורה ציבורית, מקומות בילוי וקניות, בתי חולים ומרפאות. 

ואם לא שבתי מחו"ל?
יש לעקוב אחר רשימת המקומות שמפרסם משרד הבריאות בהם שהו חולי או נשאי קורונה. אם יסתבר ששהיתם במגע הדוק עם חולה קורונה (במרחק של פחות משני מטר למשך 15 דקות לפחות עם חולה), חובתכם להיכנס באופן מידי לבידוד בית למשך 14 יום ולדווח על כך באתר משרד הבריאות או במוקד 5400*. 

מדוע התפרץ נגיף הקורונה החדש?
ההתפרצות החלה בעיר ווהאן שבמחוז חוביי בסין מתחילת החורף הנוכחי, ולפי ההערכה המקובלת, הנגיף עבר מבעלי חיים נגועים לבני אדם וגרם לתחלואה של עשרות אלפים ולמותם של מעל אלפיים בני אדם. עם זאת, קיימות השערות נוספות, כשהמטרידה ביניהן היא דליפה (ככל הנראה לא מכוונת) מאחד ממתקני הנשק הביולוגי שבאותה העיר ממש. 

האם התפשטות הנגיף פויה להסתיים? 
למען האמת, קיים ויכוח מדעי אם מדובר באפיזודה חולפת, או  שהנגיף החדש הוא כאן כדי להישאר, והמומחים חלוקים ביניהם לגבי הצפוי בעתיד הקרוב. כלומר, אם תהיה זו מגפה עולמית שתימשך זמן רב ותהפוך אולי למחלה קבועה, או שבתוך כמה חודשים הנגיף כבר ייכנס לדפי ההיסטוריה.

האם נראה חיסון או תרופה בקרוב?
שנה וחצי לפחות תידרש כדי לייצר חיסון בר שימוש נרחב. מדובר במלאה רגישה ומסוכנת. עם זאת, תרופות ניסיוניות יהיו ככל הנראה קודם לכן, ובמעבדות בכל העולם מעובדים על פתרונות. בינתיים, עיקר הטיפול בחולים הוא תומך וניתן על סמך מצבו הקליני של המטופל, כגון סיוע בנשימה והורדת חום. במקביל, חשוב להקיד על הבידוד כאחריות חברתית, כיוון שאם לא נהייה במגע עם אנשים אחרים בסביבתנו, לא נפיץ את המחלה ובסופו של דבר נביא לעצירתה. 

האם קיים סיכון לצוות הרפואי שמטפל בחולי קורונה?
ככל שמדובר בפחות חולים במדינה מסוימת, שאפשר לבודד באופן מיטבי - הסיכון לצוות רפואי נמוך יותר, והפוך. יש לציין כי בסינגפור וביפן לא נדבקו אנשי צוות למרות טיפול במאות חולים, כנראה בזכות מיגון נכון.

האם כדאי לקבוע טיסות בתקופה זו?
במצב החדש האמצעי היחיד שלנו לעצור את התפשטות המחלה הוא הגבלת נסיעות לחו"ל והגבלת מפגשים עם אנשים שהסיכון. יש אומנם מספר מוקדים ידועים של המחלה בעולם: סין, דרום קוריאה, וחלקים מסוימים ביפן, אירן, ארה״ב (במדינת קליפורניה), איטליה (מחוז לומברדיה) ותאילנד, אבל ההיסטוריה הקצרה עד כה מלמדת שאי אפשר לדעת אם בשבוע הבא תצטרף מדינה נוספת לקבוצת היעדים המסוכנים. במשרד הבריאות מבצעים כל יום הערכת מצב חדשה.