החשש מביקורת עתידית על התנהגות הרגולטורים במקרה של התפרצות נגיף הקורונה האיץ בהם להיכנס לעומק תמונת המצב. השבוע התקיימה באוצר פגישה בהשתתפות רגולטורים ובהם יו"ר הרשות לניירות ערך, שבסיומה הוחלט שכל אחד מהם יפעל בתחום אחריותו.

המפקחת על הבנקים ד"ר חדוה בר הנחתה את ראשי המערכת הבנקאית לבחון את היערכותם העתידית להמשך פעילות עסקית רגילה במקרה שיימשך או יתגבר משבר הנגיף.

בנקים ובהם לאומי ודיסקונט פרסמו הנחיות למניעת התכנסויות מיותרות של עובדים. הם התבקשו לצמצם את מספר הישיבות ולעבוד לפי נוהלי עבודה חדשים. הנהלת בנק מזרחי־טפחות החליטה להעביר עובדים ממקומות צפופים לחדרים פנויים. עוד הוחלט בהנהלת הבנק לבטל את כל מסיבות הפורים שתוכננו לשבוע הבא. 

עשרות מעובדי הבנק ששבו מחופשה במילאנו, איטליה, נאלצו להיכנס לבידוד של מספר ימים - ורק אתמול הורשו לשוב לעבודה. עובד שהיה ביציע 8 בדרבי הכדורגל של תל אביב נשלח הביתה לבידוד.

בתוך כך, כל ועדי העובדים בבנקים החליטו לבטל נסיעות שתוכננו לפסח הקרוב. הבולטת שבהם הייתה נסיעה ליפן שתוכננה עבור עובדי דיסקונט. גם הנהלות חברות הביטוח החליטו לבטל טיולי צ'ופר לחו"ל לעובדים מצטיינים ביעדים כמו דרום־אמריקה ואלסקה.

גם המפקח על הביטוח באוצר, משה ברקת, ביקש מראשי הגופים המוסדיים, ובהם חברות ברוקרים וחברות ביטוח, לבחון את היערכותם ואת יכולתם להתמודד עם חוסר הוודאות הנגרם מהנגיף. במערכת הבנקאית כבר נערכו למקרה של התמשכות המגיפה.

צמצומים באל־על 
פרט למערכת הפיננסית, השפעות הנגיף מורגשות במיוחד גם בתחום התעופה והתיירות. בעקבות ההשפעות המיידיות של נגיף הקורונה והחלטות משרד הבריאות, הודיעה אתמול חברת התעופה אל־על על שורת צעדי התייעלות מיידיים. מנכ"ל החברה גונן אוסישקין חשף אתמול את צעדי ההתייעלות: קיצוץ של 20% בשכר חברי הדירקטוריון וחברי ההנהלה החל מ־1 במרץ, פיטורי אלף עובדים זמניים וקבועים ועצירת קליטתם של עובדים חדשים.

אוסישקין: "אני נחוש לעשות הכל כדי להבטיח את עתידה של החברה; אפעל באומץ ובפתיחות והוגנת. זה יום לא קל לנו והצעדים שעליהם החלטנו נעשים מתוך כאב המשולב באחריות ודוגמה אישית".

באל־על מצפים לסיוע ממשלתי, אבל נראה שזה לא יינתן במענקים כספיים אלה בהקמת תשלומים (כמו השתתפות הממשלה באגרת הביטחון) או בדחיית תשלומי מס.

נשיא התאחדות התעשיינים ד"ר רון תומר אמר אתמול: "הקריאה לאלפי אנשים להיכנס לבידוד על חשבונם היא מתכון לאנדרלמוסיה. עובדים שלא צברו מספיק ימי חופשה ושנדרשו לבידוד יסתירו את מצבם ויגיעו כרגיל למקומות העבודה. האוצר התבקש לפתור את הסוגיה, אך בהיעדר תקציב ידיו כבולות".

בדיון השבועי של הוועדה המוניטרית בראשות נגיד בנק ישראל פרופ' אמיר ירון, אמר האחרון: "בתרחיש של בלימת התפשטות הנגיף בחודשים הקרובים, ההערכה היא שצפויה התאוששות יחסית מהירה בכלכלה. ואולם אם תחול הרעה של ממש, הוועדה תפעל במגוון הכלים העומדים לרשותה בכל זמן שיידרש", נמסר. במילים אחרות, הנגיד אינו פוסל אפשרות להתערבות מיידית. 

אזהרת רווח למלונות דן
רשת מלונות דן שבבעלות משפחת פדרמן פרסמה אתמול אזהרת רווח בנוגע לתוצאות הכספיות לרבעון הראשון של 2020 בשל נגיף הקורונה. על פי הודעת החברה, ברבעון זה נרשמו ביטולי הזמנות, שיביאו לירידת הרווח התפעולי. עם זאת החברה אינה מסוגלת להעריך את ההשפעות לטווח הארוך. 

דן היא חברת המלונות השלישית, לאחר רשת פתאל ורשת ישרוטל, המפרסמת דיווח כזה. כדי להקטין את היקפי הפגיעה יוצאת הרשת במבצע ולפיו לקוח שיזמין חופשה במלונותיה במהלך חודש מרץ בלבד, יקבל לילה שני (באמצע שבוע ובסופו) ב־50% הנחה. הסמנכ"לית טלי קידר: "דווקא כשישראלים רבים מחפשים חופשה בישראל, החלטנו לצאת בהטבה ייחודית". גם פרטנר החליטה לדחות את מסיבת הפורים שהייתה אמורה להתקיים בשבוע הבא בשיתוף חברת נטפליקס.