מחקר חדש שנמשך לאורך זמן מצא כי תינוקות הסובלים מבעיות שינה חמורות מתמשכות בשנה הראשונה לחייהם נמצאים בסיכון מוגבר לבעיות חרדה ולהפרעות רגשיות בתקופת הילדות המאוחרת.

צוות המחקר, מהמכון לחקר ילדים Murdoch במלבורן שבאוסטרליה, סיווג תחילה את דפוסי השינה של התינוקות בשנתם חייהם הראשונה.

על פי הממצאים, כרבע מהתינוקות הוגדרו כבעלי שינה סדירה, לעומת יותר ממחצית הנבדקים (56%) שהיו בעלי בעיות שינה מתונות ו־19.5% בלבד שסבלו מבעיות שינה קשות.

המחקר, שנערך במשך עשר שנים באוסטרליה ופורסם ביום שני בכתב העת Archives of Disease in Childhood, הראה כי מבין 1,460 התינוקות שהשתתפו במחקר, אלו שאובחנו כסובלים מבעיות שינה חמורות מתמשכות היו בעלי סיכוי גבוה יותר לחוות סימפטומים של הפרעות רגשיות וקשיים בתחום בריאות הנפש בגיל 4 ו־10.

מדובר בתסמינים הכוללים חרדת נטישה, חרדה כללית ופחד מפני פגיעה גופנית, בהשוואה לקבוצת התינוקות שאובחנו כבעלי דפוסי שינה סדירים.

במסגרת זאת כל האמהות לתינוקות שהשתתפו במחקר תיארו את דפוסי השינה של התינוקות שלהן באמצעות שאלון מקוון לגבי גילאי שלושה חודשים, שישה חודשים, תשעה חודשים ו־12 חודשים, וכן באמצעות ראיון טלפוני מובנה. לאחר מכן נשאלו האמהות על בריאותם הנפשית של ילדיהן בגיל 4 ובגיל 10, תוך שימוש בשאלונים רפואיים, כדי להעריך חרדה וקשיים אחרים בתחום בריאות הנפש.

אומנם תוצאות המחקר תומכות בממצאי מחקרים קודמים שזיהו בעיות שינה בילדות כגורם חשוב לבעיות רגשיות במהלך הילדות, אולם יש להביא בחשבון כי ייתכן שמשתנים רבים נוספים שלא נחקרו במחקר היו מעורבים במנגנון הקושר בעיות שינה לבריאות הנפש. 

עם זאת נראה כי התמודדות נכונה עם בעיות השינה בקרב תינוקות יכולה לעתים קרובות לעזור להם לישון טוב יותר, ועשויה למנוע בעיות מאוחרות של בריאות הנפש.