על רקע המחדל החמור במיגון בתי האבות מפני התפשטות נגיף הקורונה, משרד הבריאות השיק היום (שני), לראשונה, תוכנית לאומית להגנה על דיירי מוסדות הגיל השלישי. התוכנית, "מגן אבות ואימהות", תולדה של ועדה מיוחדת שהוקמה לבחינת הנושא, בראשות מנכ"ל בית החולים איכילוב רוני גמזו, הוצגה בדוח נרחב של כ-144 עמודים. השאלה שעומדת כרגע על הפרק היא עד כמה ניתן יהיה ליישמו ביעילות מידית.

המתווה מסדיר לראשונה את תחומי האחריות, בכל הקשור לאבחון מקרים חיוביים על ההשלכות והנהלים המתחייבים מכך, תוך חלוקת סמכויות בין רופאים לאחיות. בנוסף, הוא מגדיר תחומי אחריות של כל אחד במצב כזה, והן נהלים כדי לנהל בקרה נכונה להתפשטות הנגיף. עוד מוגדרים התפקידים במידה ונמצא כי דייר חיובי או חשוד כחיובי לנגיף במוסד.

כמו כן, צוות המחוז של הבריאות והרווחה, למול כל מוסד וצוותי משרדי הקליטה והשיכון, נדרשים מעתה, וכל 90 יום, לבדוק "בקרת מוכנות קורונה" הכוללת: וידוא של קיום שגרות במוסד בנושאי בקרת תנועה, ניהול כח אדם, ציוד מיגון, ניקוי וחיטוי, הערכות להתפרצות ועמידה בכל הכללים במידה ומאושפזים או דיירים חולי קורונה.

עוד כוללת התוכנית את עדכון צו בריאות העם, כשבכלל זה אין לאפשר ביקורים של אורחים ובני משפחה, אך מנהל המוסד רשאי להחליט על אישור ביקור לבן משפחה אחד לזמן קצר כאשר המבקר יתמגן, ובתנאי שיעבור תשאול ומדידת חום, והוא חש בטוב ללא תסמינים חום או שיעול.

רוני גמזו. צילום: הדס פרוש , פלאש 90
רוני גמזו. צילום: הדס פרוש , פלאש 90

בנוסף, הדוח מדגיש שכיום, כאשר חל איסור על כניסת מבקרים למוסד, עיקר הסכנה מחדירת הנגיף למוסד הינה על ידי עובד המוסד החולה בנגיף. "על כן יש לוודא שהצוות מכיר את הכללים ופועל למניעת זיהום המוסד ודייריו״ נכתב בניסוח התכנית. כמו כן, בתחום של ארגון עבודת הצוות, מותווה כי "ככל האפשר, עובדים יעבדו אך ורק במוסד רפואי אחד בלבד. במקרה בו עובד יעבוד במקום עבודה נוסף, מנהל המוסד יערוך ניהול סיכונים וישקול באם להמשיך להעסיק את העובד".

יותם רוזנר, מנהל מחלקת תושבי ישראל בעמותת רופאים לזכויות אדם, מסר בתגובה: "שמחנו מאד על דבריו של פרופ' גמזו, שהכיר בכך שהוראות גורפות עושות עוול לקשישים רבים שאפשר וצריך לאפשר למשפחותיהם לבקרם, תוך הקפדה על ההיגיינה והמיגון. התוכנית שלו מחויבת מציאות, ובאה לפתור את הכאוס שאפיין את הטיפול בחודשים האחרונים כשלא היה כוח מארגן ומי שלוקח אחריות״.

ח״כ מירב כהן מכחול לבן-חוסן לישראל, יוזמת פורום החירום של בתי האבות, התייחסה לתכנית וכתבה כי ״עם כניסתו של פרופ' גמזו למערכה הוא גילה רצינות והוא קשוב מאד לצרכים שאנחנו מצפים לו מהשטח. אני מברכת אותו על התכנית שהציג היום ומקווה שהיא תיושם בצורה מלאה ובמהירות. עם זאת יש לציין כי תכנית זו מגיעה באיחור ניכר וזמן רב לאחר פרוץ המגפה. שיהוי זה עלה בחיי אדם ויש לצמצם זמנים ככל הניתן בביצוע התכנית. הצורך באיחוד סמכויות ובגורם מנהל ומתכלל אחד עליו מצביע פרופ' גמזו הינו חיוני ביותר. אולם עולה השאלה מי יקח עליו את אחריות זו? ואלו כלים ינתנו לו? זאת, בשעה שהובהר כי פרופ' גמזו לא יהווה כתובת לנושא בתי האבות לעוד זמן רב״.

מירב כהן. צילום:  חוסן לישראל
מירב כהן. צילום: חוסן לישראל

שר העבודה והרווחה, אופיר אקוניס מהליכוד, מסר כי ״המשרד תומך בתכנית החשובה הזאת. כל אמצעי המשרד ועובדיו, שכבר מגוייסים לטיפול באוכלוסיה הותיקה, ובמרכזו מבצע הענק לחלוקת מנות מזון חמות למאות אלפי קשישים בכל רחבי הארץ, ימשיכו ויעמדו לרשות כל פעולה נוספת, שאין חשובה וחברתית ממנה. ישנם המלצות שכבר מיושמות על פי המלצות צוות השרים המיוחד שהקים רה״מ, נבצע כל משימה נוספת שנקבל״.

ועד הפעולה של משפחות דיירי בתי האבות מסר כי ״הטרגדיה בתכניתו של גמזו היא שהיא מגיעה שישה שבועות מאוחר מדי. בינתיים עשרות מבתי האבות נפגעו באש הקוצים הזו, רבים מהורינו נפלו מתים ובכל יום מניין החללים הנורא עולה. החוליה החלשה, המסכנת את עצם קיומה של התכנית היא - סמכויות ויכולות הניהול. המטה חייב להיות גורם על-ממשלתי כפוף ישירות לממשלה, ולא לאף אחד מהמשרדים שיצרו את הסתירות הפנימיות , הבירוקרטיה והכאוס שעמם  נאלצנו להתמודד בשבועות האחרונים״.

א.ב.א, אגוד בתי אבות ודיור מוגן, מסרו: "אנו מברכים על תכניתו המתגבשת של פרופ' גמזו ואנו שומעים גם על משאבים מסויימים המופנים אליה. אך חייבים להבין כי ענף בתי האבות היה במצב משברי עוד טרם פרוץ נגיף הקורונה כאשר כל עוד לא ייפתרו את הסוגיות המרכזיות - הענף יילך לקריסה".

בית החולים הלל יפה מצטער להודיע כי לאחר מאמצים כבירים של הצוות המטפל נפטר חולה בן 71 שאושפז במחלקה למאומתי קורונה. שמו היה אלימלך קראוס. החולה היה במצב קשה מאד וקריטי מהיום בו אושפז. החולה סבל ממחלות רקע שונות. מתוך התחשבות בבבני משפחתו, ולאור רצונם, וכפי שבית החולים נוהג ברגישות וחמלה במצבים אלו, ניתנה האפשרות להיכנס למחלקה, באופן ממוגן, על מנת להיפרד ממנו. משפחתו ציינה את היחס החם והרגיש שקיבל הוא וקיבלו הם מצוות המחלקה לאורך כל האשפוז. מדובר באחיו של הרב משה בונם קראוס מראשי ישיבת אור אל חנן בירושלים. הנפטר שהה לפני כן בבית אבות ויז'ניץ' בבני ברק.