ברקע התכנסות שרי הממשלה לדיון ואישור הקלות נוספות כמו פתיחת חדרי כושר, קניונים ושווקים כבר ביום שישי הקרוב, התייחס היום (שני) מנהל בית החולים "מעייני הישועה" בבני ברק, פרופ' מוטי רביד, לנתוני התפשטות נגיף קורונה בישראל בתוכניתם של בן כספית וינון מגל ב-103FM, והזהיר כי אם הציבור יחדל מלהיות ממושמע, לא יחבוש מסיכות ויקיים התקהלויות - צפוי גל שני של תחלואה שייאלץ את ראש הממשלה להורות על סגר נוסף.

מגל: אין קורונה?
"לא, עכשיו מתחיל השלב הבעייתי כי זה לא חוכמה להיות ממושמע כשאתה פוחד, והממשלה וביבי בראש הממשלה עשה עבודה נהדרת בהפחדת העם. משרד הבריאות יצר, באמת יש מאין, איזושהי תחזית אפוקליפטית. הם יצרו שלושה מתווים - הכי גרוע, הריאלי והכי טוב. המציאות היא שמספר החולים ומספר המתים הוא 1 חלקי 40 מהמתווה האופטימי של משרד הבריאות. זאת אומרת, הם הלכו על הפחדה, אני לא יודע אם הם האמינו בזה או שהם עשו הפחדה בכוונה, בכל מקרה זה היה מוצלח. הציבור היה ממושמע כי הצליחו להפחיד אותו, ועכשיו יורד אלמנט הפחד ועדיין צריך משמעת, וזה נורא קשה להיות ממושמע כשאתה לא פוחד. פה הבעיה. אם הציבור יתחיל לזלזל, לא ילבש מסכות, יתחבק, יעשה מסיבות, יצטופף, יתפלל כשהוא מתחכך אחד בשני וילך לברים - משני הצדדים של כל המתרסים נראה גל שני. אני לא חושב שיהיה אפוקליפטי אבל יכריח אותנו לעשות סגרים וידפוק את המשק וזה לא טוב. הציבור צריך להיות ממושמע וזה לא הרבה. מסכות במרחב הציבורי לא על הסנטר אלא על הפה והאף".

כספית: גם סתם ברחוב?
"כשאתה הולך ברחוב לבד בשתיים בלילה אתה לא צריך,  כשאתה רוכב על אופניים אתה לא צריך, כשאתה נוהג במכונית שלך לא, כשאתה הולך ברחוב כן כי יש אנשים שכל הזמן עוברים אותך ובטח כשאתה נכנס לחנות או מוכר או מכין קפה בחנות. אתמול הייתה כתבה בטלוויזיה ואני הזדעזעתי מכל המקומות שמוכרים בלי מסכות".

מגל: שוודיה?
"בשוודיה האוכלוסייה היא כמו של ישראל ובוא נעזוב את כל השאר. מספר המתים בשוודיה הוא פי עשרה מישראל. אם אתה מדמה, משווה, את שתי הארצות שהתחילו בערך באותו זמן, שוודיה טיפה אחרינו, והתנהלו שונה, והגיעו לזה שמספר המתים אצלנו עשירית מאשר אצלם, אז בוא נבדוק את זה בנקודה הזאת. אולי עשינו משהו נכון והם לא?"

מגל: החישוב הוא על בסיס המספרים?
"החישוב הוא פשוט אבל האינטרפרטציה בעייתית. יש המון דברים שאנחנו לא יודעים, למה הווירוס מתנהג בצורה אחת או אחרת".

מגל: בצורה שונה גם ממקום למקום.
"לא יודעים, יש בעיה. הקורונה יצרה דבר מאוד מעניין, שורה שלמה של מומחים, חלקם עיתונאים, חלקם סטטיסטיקאים, חלקם מתמטיקאים, חלקם כלכלנים, חלקם פוליטיקאים, כולם מתבטאים כאילו יודעים הכל. קול הרופאים המומחים נשמע בקושי. יש מעט אנשים שמבינים בזה וגם אלה שמבינים, או ככל שאנחנו יותר מבינים בזה - כך אנחנו מבינים שיש המון דברים שאנחנו לא מבינים".

מגל: מה דעתך על המדיניות שנקטו אצלנו?
"במבחן התוצאה, ולמרות די הרבה שגיאות שעשו ויכול להיות שאם לא היו עושים אותם אז היינו במצב עוד יותר טוב, אבל בסך הכול אנחנו במצב מצוין. יש לנו בימים האחרונים כלום, עשרות בודדות של חולים ביום".

כספית: המספרים מדהימים.
"אני ציפיתי שאנחנו כבר נראה עליה ואנחנו בינתיים לא רואים עליה".

כספית: מדינות כמונו שאפשר לסגור בקלות, לא אירופה, עם מזג אויר יותר חם, האוכלוסייה צעירה, והצעדים שנקטו בהתחלה, לצד הצוות הרפואי המעולה שיש למערות שמערכת הבריאות בקריסה, יכול להיות שהם ההסבר למספרים הנמוכים?
"זה בוודאי הסיבה, זה חלק גדול מהסיבה, אבל זה לא מסביר את הכל. אנחנו דיברנו במהלך הזמן היותר קריטי כשהיו הרבה חולים והרבה חולים קשים, דיברנו כמעט על בסיס יומי גם עם הצרפתים והאמריקאים וחלק מאיתנו גם עם האיטלקים וראינו את אותם החולים אצלנו ואצלם. אצלם החולים היו הרבה יותר קשים. אני לא יודע להגיד למה, אני לא יודע להגיד למה, אבל זו עובדה. יש הרבה דברים שאנחנו לא יודעים".

מגל: ומה לגבי איראן?
"כנראה קשים מאוד ושיעורי התמותה שם נוראיים".

כספית: יש מוטציות לנגיף?
"לא, אין לו מוטציות. יש בדיקות שנעשו. זה זמן קצר מדי על מנת שיהיו מוטציות, ונעשו בדיקות בכל חלקי העולם והתקבל אותו הרצף, זה אותו נגיף. האנשים שונים, האקלים שונה והרפואה שונה אבל הנגיף אותו נגיף".

כספית: עמידות גנטית?
"כן בלי ספק, אין חיסון נגד קורונה בינתיים, אבל יש חיסון חלקי. אנחנו יודעים שילדים לא נדבקים, למה? זה לא נס, הם חולים במשך הילדות שלהם בתדירות די גבוהה בזיהומים בדרכי הנשימה שרובם הם קורונה, וירוסים אחרים של קורונה. יש כנראה חלבוני חיסון אצלם שמתפתחים, שנותנים להם חיסון חלקי. הם לא נדבקים ואם נדבקים הם חולים קלים, וכיוון שהם קלים כמות הווירוס שהם פולטים קטנה ולכן לא מדביקים או מדביקים בכמות הרבה יותר קטנה ממבוגרים".

כספית: אני שומע רופאים שאומרים שיש כל מיני הערכות שהקורונה זה כן נשק ביולוגי כי היא גורמת גם לדלקת ריאות וקרישי דם.
"לא רק של הריאות. הקורונה בזמן הזיהום החריף גורם לתופעה של קרישת יתר ולכן היום זו שגרה, יש שנותנים את זה לחולים קלים, אבל בוודאי שנותנים לחולים במצב בינוני ומעלה. לכולם נותנים תרופות נוגדות קרישה מההתחלה וממשיכים בתרופות הלאה בתהליך ההחלמה, כי תוארו מקרים של קרישת יתר בחולים שהחלימו, בשלבי ההחלמה.  הנטייה הזו קיימת גם בהרבה זיהומים אבל מאוד בולטת בקורונה ואנחנו לא יודעים למה בקורונה כן ובשפעת לא".

כספית: היסטוריון שחקר את המגפות הקודמות ההיסטוריות הדבר, הספרדית, מצא שהאזורים עם הכי הרבה תמותה היום ספגו זאת גם בהיסטוריה. יכול להיות שיש קשר למיקום הגיאוגרפי?
"יכול להיות, כשלא יודעים אז כל תיאוריה היא טובה עד שיוכיחו אחרת, אנחנו לא יודעים. הנקודה היא שיש שוני בין אוכלוסיות שונות, אין ספק, והשוני הוא לא גנטי, ישן. זאת אומרת, הוא כנראה משהו שמתרחש באינטראקציה בין המקום האזור והאוכלוסייה. התמותה באוכלוסייה החרדית בניו יורק ביחס לקרובי המשפחה שלהם בארץ, בארץ התמותה באוכלוסייה החרדית קטנה מאוד ,בניו יורק היא ענקית".

מגל וכספית: איך אתה מסביר?
"לא יודע, זאת הנקודה. אף אחד לא יודע".

כספית: פרופסור רביד, אם אתה לא יודע.
"מה לעשות, אנחנו לא יודעים. רוב המתים הם מבוגרים בשני צדי כדור הארץ.  אני רוצה לחזור למסר – מסכות, מסכות, מסכות ולא להתקהל. קצת להישמר ואז אנחנו עוברים את זה ואולי נכנסים לפאזה שהמחלה, לפחות זמנית, תיעלם ויהיה אפשר לחזור ולחיות. אם היא תחזור או לא תחזור כל אחד חכם גדול היום - אף אחד לא חכם".

מגל: מה המצב בבני ברק?
"המצב מתחיל להירגע, אני אמרתי בזמנו שבבני ברק המגפה תחלוף יותר מהר מאשר בשאר מדינת ישראל, כי הם מפתחים חיסון עדר הרבה יותר מהר. זה כנראה קורה כי יש הרבה פחות חולים".

כספית: רומז שהחרדים הם עדר?
"כולנו עדר, בעניין החיסון כל ציבור הוא עדר".