"איכות השירות בוועדות הרפואיות אינה מספקת והדבר התבטא במשך זמן ההמתנה הארוך לקבלת החלטה בוועדות נכות מעבודה העומד על 113 ימים בממוצע", כך קובע מבקר המדינה, מתניהו אנגלמן בדוח ביקורת על התנהלות הוועדות הרפואיות במוסד לביטוח לאומי, שפורסם היום. כ-293 אלף תביעות הוגשו למוסד לביטוח לאומי בשנת 2018. בעוד שהדיונים בוועדות נכות מעבודה נמשכים חודשים ארוכים, הדיונים בטיפול בנכות כללית נמשכים 33 ימים בממוצע וגם זה עלול להיות פרק זמן ארוך, כאשר קשיש זקוק לסיעוד ולא יכול לקבל אותו עד לקבלת האישור מהוועדה. "המבנה הארגוני של מערך הוועדות המאופיין בריבוי מנהלים אינו יעיל", מתריעים מחברי הדוח.

 המבקר מוסיף כי "עולה חשש כי קשישים במצב סיעודי אינם מודעים לזכאותם להיבדק בוועדה לפטור ממס הכנסה ולכן לא מיצו זכות זו. כ-93% מהקשישים הסיעודיים שאינם זכאים לגמלת סיעוד ומעסיקים עובד זר לא מיצו את זכותם לפנות לוועדה בשנת 2018".

מבקר המדינה ממליץ לבחון הקמת מרכזים אזוריים לוועדות הרפואיות והכפפתם לגורם שימונה ובמקביל, על המוסד לביטוח לאומי ורשות המיסים לבדוק כיצד לשפר את הנגשת השירות והמידע המקוון לאזרח במסגרת הליכי התביעה.

"המוסד לביטוח לאומי פעל לאורך השנים לשיפור איכות השירות בוועדות הרפואיות, אך עדיין ישנם כמה חסמים מרכזיים שלא טופלו ובעיקר בחינת המבנה הארגוני של מערך הוועדות הרפואיות ושינויו לצורך השיפור והייעול של ניהולן של הוועדות", קובע המבקר בסיכום הפרק הנוקב – "ראוי כי המוסד לביטוח לאומי ירכז מאמץ בנושא וישלים את גיבוש הרפורמה שתטפל בחסמים המרכזיים ובכלל זה הגדרת לוחות זמנים ויעדים".

הביטוח הלאומי פרסם את התגובה הבאה: "בדוח הביקורת, המבקר מציין לחיוב את פעילותו של הביטוח הלאומי לשיפור המצב בוועדות הרפואיות במרוצת השנים. מדדי השירות מעידים כי השירות בוועדות עבר בשנים האחרונות, כברת דרך משמעותית לטובה ואנו נחושים להמשיך ולהשתפר.

"אנו לא נחים על זרי הדפנה, בחנו בתשומת לב את המלצות המבקר עוד בטרם תחילת משבר הקורונה, וחלק ניכר מהן יושמו ושולבו בתוכנית העבודה השנתית בביטוח הלאומי. כך לדוגמה, הוצאנו חוזר המטמיע תהליך עבודה אחיד לאגפים ולסניפים, ואנו בוחנים אפשרות לשינוי במבנה הארגוני של ניהול הוועדות הרפואיות והשירות לציבור שיהוו רפורמה משמעותית ושדרוג לכל המענים לציבור הפונים אלינו. אנו מכירים ומודעים לכך שמולנו ניצבים גם אזרחים במצוקה ונעשה כל מאמץ לשיפור ההליכים בוועדות הרפואיות".