עשרות רופאים מתמחים וסטודנטים לרפואה הפגינו היום (שלישי) בכיכר פריז בירושלים, בסמוך לבית ראש הממשלה. זאת, בהמשך לשורת הפגנות שהתקיימו במהלך השבוע שעבר וכן הפגנה המונית במוצאי השבת האחרונה, במחאה על החזרה המיועדת לשגרת טרום-קורונה, ובכלל זה לתורנויות ארוכות של 26 שעות רצופות. 

עם זאת, ההפגנה הנוכחית מגיעה על רקע המתווה חדש שהוצג הבוקר בוועדת העבודה, הרווחה והבריאות, לפיו בחודש הבא תחל  ההסתדרות הרפואית (הר"י) בניסוי במספר מחלקות ילדים ופנימיות לקיצור שעות התורנות של המתמחים, מ-26 ל-21. הפיילוט יחל בבתי חולים ספורים, ותבחן את קיצור שעות התורנויות של הרופאים המתמחים.

מחאת המתמחים בירושלים (צילום: ללא קרדיט)
מחאת המתמחים בירושלים (צילום: ללא קרדיט)

את ההתנגדות למתווה החדש יש להבין על רקע העובדה שהארגון מרשם למתמחים ברפואה, שאחראי לגל המחאה הנוכחית, מהווה ארגון יציג לרופאים החלופי להר"י, בייצוג של כ-7000 מתמחים בישראל. בהקשר זה יצוין שיו"ר הוועדה, עאידה תומא-סלימאן (הרשימה המשותפת) שבירכה על ביצוע הניסוי כן קראה להר"י לשתף את מרשם בפעילות. כמו כן, היא דרשה מהאוצר להכין הצעה תקציבית שתסייע לקיצור זה, וכן להזרים מידית 500 תקנים של רופאים למערכת, כפי שהובטח. היא הבטיחה כי "כמו שהבאנו את הנושא לכנסת – נעקוב אחר ביצועו".

בוועדה היום אמר יו"ר הר"י פרופ' ציון חגי הזהיר במהלך הדיון כי בעשור הקרוב יפרשו משירות כ-50% מרפאי ישראל, ועלול להיווצר מחסור של כ-4000 רופאים. "ההתמחות היא הקריטית בחיים המקצועיים של הרופא, ובה הוא מוכשר לעמוד עצמאית", הסביר. "קיבלנו מהאוצר 500 תקנים, ואנו מקווים להוסיף עוד תקנים ככמות הזו גם בשנה הבאה".

מנגד, במרשם לא מהרו להתרשם. לדבריו של ד"ר אילן ריכטר, נציג הארגון בוועדה, "אנחנו לא מאמינים להר"י שיובילו מהלך כזה כשם שהם לא עשו דבר מאז שנחתם ההסכם ב-2011 בו כבר הוסכם על קיצור תורנויות או כפי שהתנגדו נחרצות לתביעת המתמחים לקיצור תורנויות בבית הדין לעבודה בשנת 2014". 

לדבריו, "השאלה שצריכה לעמוד על הפרק היא לא האם לקצר את התורנויות אלא איך לקצר אותן.  אף אחד לא היה רוצה שבן המשפחה שלו יעלה על הרכב עם נהג שהפעם האחרונה שבה הוא ישן הייתה לפני  27 שעות. הוא בטח לא היה רוצה שאותו אדם ייתן לו טיפול שעה קודם". "לא יקנו אותנו עם סיסמאות על פיילוטים ומחקרים ועבודות מטה", הוסיפה לאחר הדיון ד"ר ריי ביטון, יו"ר מרשם. היו תשע שנים שלמות לעשות את זה. אנחנו רוצים לראות תוצאות בשטח".