תרופות וחומרי הדברה, זה מה שנמצא בחלב שאנחנו שותים, כל עולה ממחקר ישראלי, שמצא שאריות של חומרים מזיקים לבריאות בחלב שמיוצר ונמכר בישראל. ד"ר יעקב שמשוני ממכון וולקני, שגילה את החומרים במקרה, אמר כי מצא הרבה יותר מזיקים ממה שציפה. "שלחתי דגימה של החלב לבחינה במעבדה כחלק ממחקר שניסה למצוא שאריות של חומר כימי מסויים". 

הבדיקה העלתה שהחלב לא מכיל את אותו חומר שד"ר שמשוני חיפש, אבל מצאה כי יש בו כימיקלים רבים אחרים, ש"גרמו לי לומר 'מה לעזאזאל הולך פה'". שמשוני פנה לעמיתיו בפקולטה לחקלאות באוניברסיטה העברית, ויחד עמם המשיך לבדוק את החלב, ולאחרונה פרסם את מחקרו.

במחקר נבדקו 51 קרטוני חלב פרות ועזים, שיוצרו על ידי שלוש מהיצרניות המובילות בשוק. כל אחד מהקרטונים הכיל לפחות חומר מזהם אחד - תרופה או חומר הדברה - ולעתים קרובות גם חמישה כימיקלים שונים. בחלב נמצאו שמונה חומרי הדברה שונים, ועל פי החוקרים, זה נובע מכך שהאוכל שניתן לפרות או לעזים רוסס בחומרים האלו. 

בנוסף, בחלב נמצאו שלוש תרופות: איבופרופן, המשמשת לשיכוך כאבים, bezafibrate, תרופת מרשם להורדת כולסטרול וטריגלצירידים בדם, וקפאין. להערכת החוקרים, שאריות התרופות הגיעו גם הן מהאוכל שניתן לבעלי החיים, שכן חלק גדול מהם מושקה במי ביוב ממוחזרים שעלולים להכיל שאריות תרופות למרות תהליך הסינון הקפדני שהם עוברים. 

מקום לדאגה

רמות הריכוז של החומרים המזיקים שנמצאו בחלב די נמוכות, עדיין יש מקום לדאגה, אומר ד"ר שמשוני. לדבריו, ייתכן שבתקופות שונות אפשר למצוא ריכוזים גבוהים יותר של החומרים, אבל בלתי אפשרי לדעת בוודאות כי אין ניטור של הנושא. "ייתכן מאוד, לדוגמה, שבעונות שונות נעשה שימוש נרחב יותר בחומרי הדברה בשדות, מה שיגדיל את הריכוז במזון שניתן לבעלי החיים ובסופו של דבר בחלב".

אלא שחלב הוא לא המוצר היחיד בו ניתן למצוא חומרי הדברה. "אנשים ששותים אותו בדרך כלל צורכים גם מוצרי חלב אחרים, כמו יוגורט או גבינה", אומרת ד"ר חגית אולונבסקי, מנהלת סיכונים בתחום הבריאות. המוצרים האלה לא נבדקו במחקר של ד"ר שמשוני ולא ברור אם הם מכילים את אותם חומרים כמו בחלב. 

שמשוני, אגב, מזהיר כי חלק מהחומרים האלה ניתן למצוא גם בפירות וירקות שאנחנו צורכים. "אנחנו צריכים לבדוק אם החשיפה ההולכת וגדלה עלולה להגיע לריכוזים בעייתיים", הוא מתריע". החוק בישראל לא קובע רמות מקסימים לריכוזי החומרים שנמצאו במחקר של שמשוני, וד"ר אולונבסקי חושבת שהמדינה חייבת להגדיר רמות כאלה: "אין שום היגיון שחומר כימי מסוכן יימצא בחלב ואנחנו לא מגבילים אותו".

ממשרד החקלאות ופיתוח הכפר נמסר בתגובה כי "אין סכנה לציבור משום שריכוזי החומרים נמוכים וכי הזיהום נובע ככל הנראה מהמים להשקיית השדות, וזה נמצא באחליות משרד הבריאות. 

ממשרד הבריאות נמסר כי בדיקת חומרים מסוכנים במזון היא באחריות משרד החקלאות, וכי על פי מסקנות המומחים, הריכוז הוא נמוך וחסר משמעות".