איגוד רופאי בריאות הציבור של ההסתדרות הרפואית התייצב אתמול להגנתו של המשנה למנכ"ל משרד הבריאות, שאישר למיליארדר טדי שגיא להיכנס לישראל ולא לשהות בבידוד. "מגיע לפרופ' איתמר גרוטו הליך בירור הוגן", אומרים באיגוד.

לגרוטו נערך אתמול שימוע, ובמערכת הבריאות גברו הקריאות לפטרו. גורמים במערכת הבריאות טוענים כי יש לשלול ממנו את סמכויותיו בכל הקשור לקורונה. גרוטו צפוי להיאבק בכך. בחדשות 12 דווח אמש כי גרוטו אמר למקורביו כי הוא חש מצוקה גדולה וכי מדובר בחיסול חשבונות שנעשה עמו, אף שפעל באופן מסור ללא לאות במאבק במגיפה.

גרוטו נחשב לאחד המומחים הגדולים בתחום המגיפות, וזו גם אחת הסיבות לכך שמומחים לבריאות הציבור אמרו אתמול: "לפני שצולבים רופא ואיש מקצוע בכיר, ראוי לברר את העובדות ולנהל תהליך בירור הוגן. פרופ' גרוטו קיבל בתקופה האחרונה החלטות רבות כל יום ומסביב לשעון בנוגע להתמודדות עם משבר הקורונה. גם אם שגה, מגיע לרופא בכיר שתרם רבות לבריאות הציבור, גם כנגד כוחות כלכליים רבי־עוצמה שיכולים להרוויח מסילוקו, שמשפטו לא ייחרץ בתקשורת ושגורם בלתי תלוי יברר את הנושא כראוי. הליך לא הוגן יפגע באמון הציבור עוד יותר ויגרום לפחד של רופאים ואנשי מקצוע מעבודה בשירות הציבורי".

טדי שגיא  (צילום: יונתן בלום)
טדי שגיא (צילום: יונתן בלום)

המהומה החלה שלשום, בעקבות הדיווח שלפיו גרוטו נתן היתר לאיל ההון טדי שגיא לא להיכנס לבידוד אף שהגיע מחו"ל (כפי שהמדינה מחייבת את כולם). שגיא הגיע במטוסו הפרטי והשתתף כאן במסיבה המונית. בעקבות הפרסום הורה שר הבריאות יולי אדלשטיין למנכ"ל המשרד, משה בר סימן טוב, "לבחון את העניין בכל הכלים המשמעתיים העומדים לרשותו". בהודעת לשכת השר נאמר: "השר מצפה לקבל תשובות מהבירור כבר מחר".

אדלשטיין עצמו אמר: "במיוחד בשעה שיש מאמץ רב להסביר לציבור את חשיבות העמידה בהנחיות משרד הבריאות, וכאשר אנחנו קוראים להגברת האכיפה, לא ייתכן שיהיו פטורים מבידוד אשר יסכנו את בריאות הציבור. מדובר בפגיעה קשה באמון הציבור וטעות חמורה בשיקול הדעת. במקרים כאלה לא אנהג בסלחנות".

גורם במשרד הבריאות אמר אתמול ל"מעריב": "אף אחד לא מבין ממש מה קורה עם השימוע שנעשה לגרוטו. יש פה הרבה שטח אפור. הוא פעל רע מאוד, אבל בעניין הדרישות לפטר אותו, ברור שיש משהו מעבר לכך. צריך לזכור שמלכתחילה יש לגרוטו פוטנציאל למשוך אש, כי הוא אחד מסמלי תקופת הסגר. איש הקורונה. הוא גם מסמל את המשרד הישן. הוא נשאר לאחר שהשר יעקב ליצמן והמנכ"ל בר סימן טוב הלכו. עכשיו הוא על הכוונת. זה חלק מתחושות רחבות יותר במשרד בימים אלה. חילופי משמרות". שגיא התייחס אתמול לפרשה ואמר: "הגעתי לישראל כחוק ופעלתי לפי ההנחיות שקיבלתי".