הממשלה אישרה היום (ראשון) את מינויו של פרופ' חזי לוי לתפקיד מנכ"ל משרד הבריאות. הוא צפוי להחליף בתפקידו את משה בר סימן טוב, שהודיע בחודש שעבר על רצונו לסיים את תפקידו. שר הבריאות יולי אדלשטיין הודה לשרי הממשלה על האישור ואמר: "פרופ' חזי לוי הוא בעל ניסיון רב ביותר במערכת הבריאות - בצה"ל, בבית חולים ובמשרד הבריאות. אני בטוח שהוא יהיה לי לעזר רב בהובלת המערכת בתקופה המאתגרת העומדת לפנינו, בייחוד בהתמודדות עם נגיף הקורונה. אני מודה למנכ"ל היוצא, משה בר סימן טוב, על עבודתו המסורה במשרד ועל הסיוע הרב בכניסתי למשרד".

לוי מסר בתגובה: "היום מוניתי על ידי ממשלת ישראל לשמש כמנכ״ל משרד הבריאות הבא. אני מקבל את התפקיד ביראת קודש ומודה לשר הבריאות, מר יולי אדלשטיין, על בחירתו בי. מדינת ישראל נתונה במאבק קשה ביותר נגד נגיף הקורונה, המשליך על כל אורחות חיי האזרחים במדינה. זאת פרט לבעיות נוספות הנמצאות לפתחנו בתחום הבריאות. אני אמשיך להוביל את המאבק המקצועי במגיפת הקורונה ואמשיך לעשות למען הבטחת שירותי בריאות ראויים וחומלים בכל התחומים למען מדינת ישראל".

"אני רוצה להודות למנכ״ל היוצא, משה בר סימן טוב, שפעל רבות למען הבריאות בכלל, ואשר הוביל באופן מקצועי ביותר את המאבק נגד הקורונה , בפרט. אני מודה לו בשם כל אזרחי מדינת ישראל ומאחל לו הצלחה בהמשך דרכו בכול אשר יבחר. אני רוצה לסיים בתודה לראש ממשלת ישראל, שר הבריאות ולשרי ממשלת ישראל שאישרו את מינוי לתפקיד רם זה", הוסיף עוד.

מנכ''ל משרד הבריאות, משה בר סימן טוב (צילום: יונתן זינדל, פלאש 90)
מנכ''ל משרד הבריאות, משה בר סימן טוב (צילום: יונתן זינדל, פלאש 90)

מינוי משמעותי נוסף הוא זה של קרן טרנר אייל למנכ"לית משרד האוצר. טרנר אייל (41), שכיהנה עד לחודש מאי האחרון כמנכ"לית משרד התחבורה, מחזיקה בתואר ראשון בהצטיינות בכלכלה ומנהל עסקים ובתואר שני במנהל עסקים, התמחות במימון וחשבונאות מהאוניברסיטה העברית. בעבר כיהנה טרנר אייל כרכזת בכירה באגף תקציבים, דירקטורית ברכבת ישראל ובדואר ישראל ומילאה מספר תפקידים בכירים במשרד התחבורה עד למינויה למנכ"לית המשרד ביולי 2016.

שר האוצר, ישראל כ"ץ: "קרן טרנר אייל מגיעה למשרד האוצר בעיצומה של אחת התקופות המאתגרות ביותר לכלכלת ישראל. בכהונתה כמנכ"לית משרד התחבורה ניהלה את המשרד בצורה הטובה ביותר ובהצלחה יתרה. אני בטוח כי ניסיונה העשיר ויכולותיה המקצועיות יסייעו בידה בהובלת התהליכים הכלכליים השונים לחיזוק כלכלת ישראל והצעדתה קדימה".

קרן טרנר אייל (צילום: מרים אלסטר, פלאש 90)
קרן טרנר אייל (צילום: מרים אלסטר, פלאש 90)

בהמשך הדיון אושר בממשלה מינויה של לירן אבישר בן חורין לתפקיד מנכ"לית משרד התקשורת. היא שימשה בתפקידי ניהול ובתפקידי מטה בכירים במשרד ראש הממשלה, בשירות הציבורי ובליבתם הובלת וליווי של רפורמות מאקרו ונושאים כלכליים. עד לאחרונה שימשה כמנכ"לית חברת מסע, המשותפת לממשלה ולסוכנות היהודית. בין יתר תפקידיה שימשה הגב' אבישר בן חורין כראש מטה מנכ"ל רה"מ. בנוסף, שימשה בעבר כיועצת משפטית ליועמ"ש מני מזוז בנושאים כלכלים-פיסקלים.

השר יועז הנדל מסר כי "הגב' אבישר בן חורין היא בחירה טבעית למשרד שעומד בפני רפורמות חשובות ופרישת תשתית מתקדמת כדי להצעיד את מדינת ישראל קדימה. הבחירה בלירן איננה קשורה להיותה אישה אלא בזכות כישוריה, אך אני בהחלט אשמח לראות מנכ"לית למשרד התקשורת בפעם הראשונה בתולדות ישראל".

לירן אבישר בן-חורין (צילום: דוברות משרד התקשורת)
לירן אבישר בן-חורין (צילום: דוברות משרד התקשורת)

בהמשך אישרה הממשלה את בקשת שר הבינוי והשיכון, ח"כ יעקב ליצמן, למנות את יאיר פינס לתפקיד מנכ”ל משרד הבינוי והשיכון. כאמור, בשנה האחרונה היה יאיר עמית מחקר באוניברסיטת הרווארד בבית הספר קנדי למדיניות ציבורית במרכז לממשל ועסקים, שם עסק בין השאר במדיניות מקרקעין ודיור בר השגה, בהיבטים כלכליים וחברתיים.

פינס החל את דרכו במשרד האוצר לפני כ-13 שנים ומילא מגוון תפקידים באגף התקציבים. בין השאר כיהן כסגן הממונה על התקציבים לתחומים החברתיים כחינוך, בריאות, רווחה ותעסוקה. במסגרת תפקידו הוביל מספר שינויים מבניים כגון פתיחת תוכנית חיסכון לכל ילד מקצבאות הילדים, חוק צינון רופאים בין הרפואה הציבורית לרפואה הפרטית, התוכנית לשילוב ערביי ישראל בכלכלה ועוד.

בתפקידו הקודם באגף התקציבים ריכז פינס את תחומי המקרקעין והתכנון, והיה אחראי על תקציב הפיתוח של רשות מקרקעי ישראל ועל יישום הרפורמה ברשות. כמו כן, ריכז את גיבוש המדיניות בתחום התכנון והמקרקעין, לרבות הקמת הוותמ״ל, והוביל את הסדרי המקרקעין מול משרדי הממשלה, רשויות מקומיות וחברות ממשלתיות. כן כיהן כנציג שר האוצר במועצת מקרקעי ישראל ובמועצה הארצית לתכנון ובניה. הוא בוגר תואר ראשון בכלכלה וחשבונאות ותואר שני במשפטים, שניהם מאוניברסיטת בר-אילן. הוא מתגורר במודיעין, נשוי ואב לארבעה.

יאיר פינס (צילום: ללא)
יאיר פינס (צילום: ללא)

כמו כן, אושר גם מינויו של דוד יהלומי לתפקיד מנכ״ל המשרד להגנת הסביבה. יהלומי הוא בעל תואר שני במנהל עסקים מהמרכז הבינתחומי הרצליה ובעל ניסיון עשיר ומגוון בתפקידי ניהול בכירים במגזר הציבורי והעסקי. בנוסף, יש לו ניסיון ייחודי בבניית וביישום תוכניות אסטרטגיות ארוכות טווח, הדרוש לאתגרים הגדולים והמורכבים שאיתם על המשרד להתמודד. 

השרה להגנת הסביבה, ח״כ גילה גמליאל בירכה: "אני מאחלת הצלחה למר יהלומי ואין לי ספק שיחד נוביל שינויים משמעותיים ונהפוך את המשרד להגנת הסביבה לחדשני ומוביל בסטנדרטים בין-לאומיים".

דוד יהלומי (צילום: דוברות המשרד להגנת הסביבה)
דוד יהלומי (צילום: דוברות המשרד להגנת הסביבה)

הממשלה אישרה גם את מינויו של חגי רזניק למנכ"ל המשרד לחיזוק וקידום קהילתי. רזניק מילא שורה של תפקידים ציבוריים ביניהם מנהל הפנימייה במדרשת שדה בוקר, מנכ"ל המועצה האזורית רמת נגב ומנכ"ל המשרד לשיכון ובינוי. חגי הוא בוגר תואר ראשון בהצטיינות ותואר שני בלימודי המזרח התיכון מאוניברסיטת בן-גוריון בנגב.

"אני שמח להיכנס לתפקידי כמנכ"ל המשרד לחיזוק וקידום קהילתי. אני מרגיש זהות מוחלטת בין ערכיי האישיים לבין הערכים שהמשרד מקדם בראשותה של השרה אורלי לוי אבקסיס ומודה לה על האמון. אין לי ספק כי פעילות המשרד תחת הנהגתה בתחומים של מניעה והעצמה יקבלו מקום מרכזי בחיי האזרחים ויחד עם היחידות הכפופות ושיתוף פעולה בין משרדי נעמוד ביעדים שקבעה", אמר רזניק.

השרה לחיזוק וקידום קהילתי אורלי לוי אבקסיס התייחסה למינוי ואמרה: "אני שמחה על אישור הממשלה במינויו של חגי רזניק למנכ"ל המשרד לחיזוק וקידום קהילתי. אני מאמינה כי סיפור חייו של חגי מאפשר לו להבין היטב את המצוקות והצרכים של האוכלוסיות בהן המשרד מטפל וכישוריו המקצועיים כמו ניסיונו הרב בשירות הציבורי, יביאו להצלחת פעילות המשרד והשגת היעדים שהגדרנו באופן המשמעותי והמשפיע ביותר. אני מאחלת לחגי הצלחה רבה בתפקידו ובטוחה כי יחד נביא לקידום הנושאים החברתיים בישראל עבור הציבור."

חגי רזניק (צילום: ששון תירם)
חגי רזניק (צילום: ששון תירם)

בתוך כך, יו״ר הכנסת יריב לוין הודיע כי בכוונתו למנות את סמי בקלש למנכ״ל הכנסת, זאת בכפוף לאישור המינוי בוועדת הכספים של הכנסת. בין היתר, כיהן בקלש כסמנכ״ל הכספים של המועצה להסדר ההימורים בספורט, כסמנכ״ל הכספים של תשלובת הארגז בע״מ, כמנכ״ל מפעלי פרג בע״מ וכמנכ״ל קבוצת שלהב אחזקות בע״מ.

בנוסף, כיהן בקלש בשורה ארוכה של דירקטוריונים בחברות ובעמותות ובהן יו״ר בחברת איילון פיננסים מקבוצת איילון ביטוח, דירקטור בחברת סלקום, דירקטור בקרן השתלמות יהב רופאים, דירקטור בחברה הממשלתית חמ״ת ויו״ר דירקטריון קלע- קרן השתלמות, ועוד. בקלש אף כיהן בשורת תפקידים בגופים ציבוריים ובהם חבר מועצת הנפט במשרד האנרגיה, נציג ציבור בוועדות בבית המשפט המחוזי ת״א ובבית משפט השלום ונציג ציבור בעיריית רעננה.

בעשר השנים האחרונות עמד בקלש גם בראש חברת ״בקלש יעוץ והשקעות״ העוסקת בייעוץ ובשיפור תהליכי ניהול ממשל תאגידי. בקלש נתן ייעוץ לראשי ועדים גדולים, היה שותף בכתיבת הסכמים קיבוציים חדשניים וייעץ לראשי מועצות מקומיות בניהול ותיקון תהליכים.

מנכ"ל הכנסת היוצא, אלברט סחרוביץ סיכם את הקדנציה ואמר: "לאחר קדנציה גדושה בת ארבע שנים, תחת שלושה יושבי-ראש כנסת, אני מסיים את פרק שליחותי הציבורית כמנכ"ל הכנסת בתחושות של גאווה וסיפוק גדולים נוכח שורת התהליכים וההישגים שביוזמתם ובהובלתם הייתי שותף. הגברת נגישותה של הכנסת לכלל באי הבית והנגשתה לציבור הרחב, מהפיכת השקיפות אשר מוחלת כיום על כל פינה במשכן, במליאה ובוועדות וכן מיצובה של הכנסת כגורם מוביל בזירת הפרלמנטים בעולם - הנם חלק קטן מהתהליכים העמוקים אשר זיכו את הכנסת בפרסים ציבוריים ולהכרה בינלאומית בתקופת כהונתי ועל כך גאוותי".

הוא הוסיף כי "לצד הישגים אלו ועמידה באתגרים היומיומיים והמידיים של ניהול הכנסת במציאות משברית בעידן הקורונה; הפיכתו של הבניין לידידותי לסביבה בהובלת פרויקט "כנסת ירוקה" וכן הובלת תכנונה והפקדתה של תכנית המתאר "כנסת 2040" - מהווים אתגרים עצומים אותם זרענו בעמל רב ואת פירותיהם הציבוריים תקצור הכנסת בטווח הארוך.  בהזדמנות זו ברצוני להודות ליו"ר הכנסת לשעבר, יולי אדלשטיין, על האמון, הגיבוי ועל הזכות הגדולה לשרת את הציבור תוך הטבעת חותם של ממש על חייה הדמוקרטיים של ישראל בהווה ובעתיד; לשותפיי לדרך ולהישגים - עובדי הכנסת שהם מהמיומנים ומהמסורים שיש בשירות הציבורי, ולאחל לידידי, יו"ר הכנסת- יריב לוין ולמנכ"ל הכנסת הנכנס מר סמי בקלש הצלחה גדולה במימוש יעדיהם לטובת הדמוקרטיה הישראלית וביסוס מעמדה של כנסת ישראל".

סמי בקלש (צילום: ללא קרדיט)
סמי בקלש (צילום: ללא קרדיט)

יו״ר הכנסת ח״כ יריב לוין נפרד מהמנכ"ל היוצא ואמר: "אני מבקש להודות לו על האופן המקצועי בו ניהל את הכנסת ועל הישגים יוצאי דופן אשר תרמו תרומה חשובה לעבודת הכנסת ולשקיפות פעולתה. עשייתו של אלברט הבטיחה את תפקודה הרציף של הכנסת במהלך תקופת כהונתה, ועבודת התכנון המקיפה שיזם במהלך כהונתו, תשפיע באופן משמעותי גם על עתיד העבודה בכנסת. אני מאחל לאלברט הצלחה בהמשך דרכו ומשוכנע כי יגיע להישגים רבים בכל תפקיד אשר ימלא".

עוד מסר אדלשטיין: "בקלש מביא עימו ניסיון ניהולי רב מימדים הן במגזר הפרטי והן במגזר הציבורי. סמי הוא איש עשיה אשר מביא איתו ידע עצום בניהול כוח אדם ובניהול תקציבים, לצד היכרות מעמיקה עם אופן עבודת המגזר הציבורי. אני מלא הערכה ותודה לסמי על שהסכים להתפנות מעיסוקיו הרבים ולהיענות לאתגר הגדול הכרוך בניהול הכנסת, ואני משוכנע שיכולותיו וניסיונו העשיר יתרמו תרומה גדולה לעבודת הכנסת".