פרויקט מחקרי יוצא דופן החל לאחרונה בכפר השיקומי "עלה נגב - נחלת ערן" בדרום הארץ יחד עם אוניברסיטת בןגוריון, בדמות מחקר קליני שיקומי לאנשים לאחר שבץ מוחי.

למעשה הקימה האוניברסיטה בכפר השיקומי מעבדת מחקר חדשנית, שמורכבת מצוות של חוקרים מהחוג לפיזיותרפיה והחוג למדעי המוח, שגם עובדים במחלקת השיקום. מדובר במודל חדשני וייחודי מסוגו, היות והחוקרים יוצאים מגבולות האקדמיה ומגיעים לעבוד ישירות עם המטופל בסביבה שיקומית שטבעית לו.

בעמותת עלה מצינים כי המחקר מושך תשומת לב בינלאומית, כיוון שבעולם המערבי כמעט אין מחקרים דומים. אנשים לאחר שבץ שישתתפו במחקר יקבלו אבחון ושיקום מהמתקדמים בעולם, כמו למשל שימוש בטכנולוגיות ייחודיות של מציאות מדומה לשיקום פעילות של יד פגועה והליכה, תוך כדי יצירת מוטיבציה אצל המטופלים מוקדם ככל האפשר לאחר האירוע המוחי.

טיפול בשבץ מוחי (צילום: צבר רפואה)
טיפול בשבץ מוחי (צילום: צבר רפואה)

בשלב הראשון של המחקר הקליני סטודנטים לתארים מתקדמים מבןגוריון, יחד עם קלינאים מבית החולים סורוקה, ינטרו פעילות יומיומית ותפקודים מוטוריים של המטופלים בסביבה הכפרית הייחודית ל"עלה נגב נחלת ערן". בשלב השני המטופלים יטופלו בשיטות חדשניות ובאינטנסיביות גבוהה יותר מזו הניתנת כיום, במטרה לנצל את השבועות הראשונים שלאחר הפגיעה, הקריטיים לשיקום.

מנהלת המיזם ד"ר סימונה ברחיים מהמחלקה לפיזיותרפיה באוניברסיטת בן גוריון מספרת: "אנו מגבשים בעלה נגב קבוצת מחקר קליני רבתחומי (פיזיותרפיה, מדעי המוח והקוגניציה והנדסה) מפקולטות שונות באוניברסיטת בןגוריון ומסורוקה, ששמה לה למטרה לשקם משמעותית מעבר למקובל היום בישראל ובעולם אנשים לאחר שבץ מוחי".

ד"ר ליאור שמואלוף, החוקר הראשי של המעבדה, מוסיף: "אנחנו מתכוונים לעשות שימוש בסביבה הייחודית של הכפר השיקומי בעלה נגב, באנשי הצוות ובמתנדבים ובטכנולוגיות חדשניות, כדי להגביר בצורה משמעותית את השיקום שמקבלים המטופלים במטרה למצות את פוטנציאל השיקום״.