איפה היינו בלי ה-OECD? מערכת הבריאות הישראלית מתמודדת בימים אלו עם נגיף הקורונה, לצד טענות רבות במהלך השנים האחרונות על הזנחה מצד מוסדות השלטון, שלא מתקצבים ודואגים כראוי לבעיות הניצבות בפני הצוותים הרפואיים במרכזים השונים ברחבי הארץ. על הנושא הזה, ועל תרומת הצטרפותה של ישראל לארגון ה-OECD לפני עשור, דיבר מנכ"ל ביה"ח איכילוב דהיום, ומנכ"ל משרד הבריאות דאז, פרופ' רוני גמזו בוועידה המיוחדת של קבוצת הג'רוזלם פוסט ועיתון מעריב.

"אני מוניתי לתפקיד מנכ"ל משרד הבריאות ביוני 2010, שנה לאחר שישראל הצטרפה ל-OECD, והתחלנו לקבל את הפירות מההצטרפות הזו", סיפר גמזו. "אחד הדברים שאני הובלתי זה חיבור הרבה יותר גדול, ושימוש בחברות ובשותפות הזו. בשלהי תפקידי הייתי חלק מחטיבת הבריאות ב-OECD, שם למדתי עוד יותר על העוצמה של האירגון הזה, והדרך שלנו כמדינה שלא נמצאת באירופה ללמוד ולהשתמש במערכת הזו", הוסיף.

"כשראיתי את הנתונים של ה-OECD הייתי יכול לתת הרבה יותר תשומת לב לנתונים על מדדי האיכות של רפואת הקהילה בעולם לעומת ישראל. הרגשתי שאין לי מספיק נתונים לתת, אחת הסיבות בגינה ישראל לא הופיעה במדדי איכות של הארגון", אמר עוד. "הזמנתי ביקורת של ה-OECD, ידעתי מראש את התוצאות. הכותרת הייתה שיש לנו מערכת עם רפואה ראשונית מצוינת, אך בבתי החולים, המקום שאני הגעתי ממנו, לא היה תפקוד מבחינת מדדי האיכות. כשאנחנו אומרים שאנחנו מדינה מתקדמת ומודרנית, וכשאתה מקבל כזה דוח, אין לך ברירה. הדוח הזה הוליד תוך זמן קצר מאוד מסמך תקנות שביבי חתם עליו תוך חודש, בלי אישור פרלמנט".

מסדרון בית חולים (צילום: פלאש 90)
מסדרון בית חולים (צילום: פלאש 90)

"זה צלח את האישורים של כל הגילדות", הוסיף גמזו. "כל מי שהתנגד למדידה ודיווח בבתי החולים באותו רגע נאלם דום, התקנות פורסמו ב-2012, וב-2013 הונפק הדוח הראשון - דוח מדדי האיכות בבתי החולים. זה דוחף קדימה את בתי החולים, לדוגמה, על היכולת לקחת את הארגון ובלי פחד לשים זרקור על נקודות תורפה, ובהן ולהריץ שינוי. זה כלי רגולטורי חזק".

"המלצתי לחבריי למקצוע להשתמש בזה", הוסיף מנכ"ל משרד הבריאות לשעבר. "אנחנו נהנים לראות את הדברים הטובים ולא חוקרים ממש לעומק. מה שמאט את הליכי הלמידה שלנו היא העובדה שאנחנו רק אומרים לעצמנו כמה אנחנו נהדרים. הדבר הזה תמיד הטריף אותי. איך זה שאנחנו לא עולים ביחס לשאר המדינות ב-OECD מבחינת מדדי האיכות, ולא הצלחתי לפצח את זה, גם בתור מנכ"ל משרד הבריאות. נכנסתי שם לכל המדדים, ומעבר למה שעשיתי שם, עשיתי את זה לשירות מדינת ישראל".