הבוקר (שני) החלה שביתת האחיות במחאה על אי מתן פתרונות והתעלמות הממשלה מהצורך בהקצאת כוח אדם ומשאבים למערכת הבריאות, לאחר שהדיונים עם משרד האוצר לא נשאו פרי. יו"ר הסתדרות האחים והאחיות אילנה כהן שוחחה עם גולן יוכפז וענת דוידוב בתוכניתם ב-103FM, התריעה כי "במצב שנוצר היום אין אפשרות לטפל בחולים" והוסיפה: "החורף מגיע, השפעת מגיעה, והמצב נעשה מיום ליום יותר גרוע. חסרים 4,000 תקנים. אתם רוצים שיהיה פה עוד מחדל כמו מלחמת יום הכיפורים?".

מה שלומך?
"עייפה אבל אני בסדר".

עד מתי היה משא ומתן?
"עד השעה 2 בלילה".

קרובים להסכם?
"לא היינו קרובים, אני רוצה להסביר. לפני שבאים ואומרים 'מה האחיות השתגעו, בשיא הקורונה החליטו לשבות?' צריך להבין שהמצב החריף של מחסור באחיות התחיל לפני הקורונה, מאות תקנים היו חסרים. ואז הגיע המצב של הקורונה, במיוחד של הגל השני, מחליטים לפתוח מחלקות קורונה, 40 מחלקות שכל אחת צריכה 40 תקנים, מאיפה אתם חושבים שלוקחים? מהפנימיות ומהמונשמים – הלוואה וחיסכון. מעל 1,000 אחיות נמצאות בבידוד, אני רוצה להזכיר שאותן אחיות ששלחו אותן לחזית, בסוף יורים בהן. כי באים ואומרים להן 'אתן תהיו בבידוד על חשבון ימי המחלה שלהן'".

לא משלמים?
"ודאי, אז צריך להבין שמעל 2,500 בנוסף למחסור האדיר שקיים. מישהו יכול לקום ולהגיד שהאחיות יכולות לתפקד כאן? אנחנו מתוך אחריות קמנו, כי לא לוקחים בחשבון שעוד מעט מגיע החורף וכבר היום המחלקות, מיטות בפרוזדורים. כל היום אומרים 'רבותיי, מרחק, תרחצו ידיים', איזה מרחק יש בבית חולים?"

אי אפשר להמתין עד סיומו של הגל? או דעיכה? למה עכשיו בשיא הבלגן?
"התחלנו לדבר עם האוצר ועם משרד הבריאות הרבה זמן לפני הקורונה, במצב שנוצר היום אין אפשרות לטפל בחולים נקודה. מתוך אחריות מישהו צריך לקום ולהגיד, אי אפשר שיהיה עוד מחדל. מה שקרה עם אחיות בריאות הציבור ועם הבדיקות האפידמיולוגיות".

מעין אקדח לרקה של האוצר, הממשלה, החולים, מנהלי בית החולים.
"אתה יודע מה? אני נורא כועסת על ההשוואה שאתה בא ואומר על אחיות מסורות".

על זה אין ויכוח.
"במקום 100% הן עובדות 200%".

האחיות עושות עבודה מסורה, הן הגיבורות האמתיות של המאבק. השאלה, אם זה הזמן המתאים לקיים את המשא ומתן והאם אתם לא עומדות עם אקדח מול האוצר?
"אנחנו לא עומדות מול האוצר עם אקדח, אני רוצה להגיד לך מתוך אחריות, שאם עכשיו לא נקום ונעמוד על זה שיוסיפו תקנים, החורף מגיע, השפעת מגיעה, והמצב נעשה מיום ליום יותר גרוע. אז מה אתם רוצים, שיהיה כמו מלחמת יום הכיפורים?"

כמה תקנים חסרים?
"לפני הקורונה היו חסרים כ-2,000 תקנים. ידעתי שתשאלו את השאלה הזאת".

זה העניין.
"אז אני באה ואומרת, גם לפי ה-OECD בארץ יש מחצית מהאחיות בכול העולם".

לפני הקורונה בערך 2,000, ואחרי?
"בגלל הבידוד מעל 1,000, פתיחת המחלקות של הקורונה זה 1,600".

4,000 תקנים?
"4,000 תקנים כרגע חסרים".

נניח יש כסף, מאיפה האחיות?
"אנחנו הסכמנו ל-1,500 אבל מה היה הפתרון שלהם? אני חושבת שזה היה בושה לבוא ולהציע את מה שהציעו, בואו ניתן לך תקנים זמניים, שנה הבאה כל אחות שתעזוב - יסגרו את התקן. מה עשינו? פלסטר, כיבוי שריפות? בבקשה, תיגשו לשר האוצר, לראש הממשלה, לשר הבריאות, תשבו עד שעשן לבן יצא. אני חושבת שאנחנו האנשים הכי אחראים. במערכת, יש אלימות".

מבחינת התקנים, הגענו להסכמה של 1,500. זה ריאלי? יש 1,500 אחיות שמחפשות עבודה?
"ודאי, רק לפני שבועיים סיימו את הבחינות שלהן 1,500 אחיות וגם בספטמבר יגמרו עוד 2,000 אחיות".

רק עניין של כסף שצריך לגייס מהאוצר?
"יבואו ויגידו שהשקיעו המון כספים במערכת הבריאות, שהזניחו אותה במשך שנים והרעיבו אותה במשך שנים. קנו כל כך הרבה מכונות, אתה לא חושב שצריך להכשיר אחיות שיוכלו להפעיל אותן?"

שביתת העבודות הסוציאליות נכנסה לשבוע השלישי, אתם קשורים?
"זה לא מקרי, אנחנו התחלנו את עניין סכסוך העבודה לפני הרבה זמן, כל הזמן אמרו – עכשיו אי אפשר".

השאלה אם אתם מתואמים?
"תומכים".

כולם תומכים. השאלה היא אם אתם מתואמים עם העו"ס כדי להפעיל לחץ על המערכת?
"אין ספק שבסופו של דבר אני חושבת שגם הרופאים יצאו כי המערכת קורסת".

אילנה, מתואמים או לא? זה שאלה פשוטה.
"בשלב הזה שלחנו להם מכתב תמיכה. הדרישות הן שונות".

אסטרטגיה משותפת?
"יכול להיות שזה בהחלט יבוא".