מתכוננים לעונה הקרה: משרד הבריאות עדכן היום (ראשון) כי החלה ההיערכות להעלאת כמות החיסונים נגד שפעת לקראת עונת החורף. כפי שמסרו אתמול ל"מעריב", "אם לא יהיו מספיק חיסונים, יהיה צורך לתעדף את מתן החיסון לקבוצות בסיכון הגבוה ביותר לתחלואה ולתמותה ממחלת השפעת", מסרו. 

על פי בדיקת "מעריב" קופת חולים הכללית, שבה מספר המבוטחים הגבוה ביותר, הזמינה שני מיליון חיסונים, כאשר מובטחים 1,000,400 חיסונים, לפחות בהתחלה. בקופת חולים מכבי, השנייה בגודלה, הוזמנו 1.2 מיליון מנות, כשצפויים להגיע לפחות 860 אלף בשלב ההתחלתי. קופת חולים מאוחדת, השלישית בגודלה, הזמינה 500 אלף מנות חיסון, שמתוכן הובטחו 350 אלף מנות. קופת חולים לאומית הזמינה 350 אלף מנות חיסון, שמתוכן הובטחו 170 אלף מנות. החיסונים צפויים להתפזר ברחבי הארץ בין החודשים ספטמבר ואוקטובר.

ואולם, מי שצפויות לשאת בנטל האינטנסיבי ביותר מבחינת ההתמודדות עם תחלואת החורף הן 111 המחלקות הפנימיות בבתי החולים, שחלקן מוסבות בימים אלו ממש למחלקות ייעודיות לטיפול בקורונה, מה שמגביר את העומסים במחלקות הקיימות כבר עכשיו.

מסדרון בית חולים (צילום: פלאש 90)
מסדרון בית חולים (צילום: פלאש 90)

נזכיר שבשבועיים האחרונים כבר נסגרו שתי מחלקות פנימיות במרכז הרפואי לגליל בנהריה, בשל אבחון חולה כחיובי לקורונה בכל אחת משתי המחלקות, מה שאילץ את מרבית הצוות הרפואי במחלקות לעבור לשהות בבידוד. "מדאיג אותנו שהתפוסות בבתי החולים עולות באופן שדומה למדי להיקפי התחלואה בחורף, והתחזית היא שבעונת החורף הקרובה נגיע ל-250%, נתונים שלא לא היו מעולם", אמר רופא בכיר באחת המחלקות הפנימיות.

גורם רפואי נוסף העיד: "מצחיק לדבר על היערכות כשאין היערכות. מובן שבכל בית חולים נוקטים בשיטה אחרת, אבל כמעט בכל המוסדות הרפואיים, חלק מהמחלקות הפנימיות הופכות להיות מחלקות ייעודיות לקורונה והשאר נשארות רגילות. ככל שהמחלה תתפשט, יהיו יותר מחלקות לטיפול במגיפה, על חשבון הפנימיות". 

במחלקה אחרת סיפרו כי "רואים תופעה של אשפוזים מואצים, כלומר אנשים משתחררים מהר מדי, ולא באופן מוצדק. זה כולל למשל חולי סרטן, שלעתים אין להם מקום במחלקה אונקולוגית. יש לחץ אדיר על מנהלים ורופאים לשחרר חולים כדי לשדר שאין תפוסה גבוהה מדי, ואם אפשר – אז לחתור גם לא לאשפז". 

קורונה בישראל (צילום: REUTERS/Amir Cohen)
קורונה בישראל (צילום: REUTERS/Amir Cohen)

לגבי האפשרות של סגירת מחלקות שלמות בעקבות אפשרות של אבחון חולה קורונה בהן, התריעו הרופאים: "כשמחלקות נסגרות, זה נורא, כי החולים עוברים אליהם, וכך העומס הולך ומחמיר. בקצב הזה ואם לא יתעוררו - אין ספק שבחורף שוב נאשפז חולים בחדרי אוכל, במסדרונות ובמכבסות".

בתוך כך, מנכ"ל העמותה לגריאטריה בישראל, עו"ד ערן שמואלי, פנה בסוף השבוע למקבלי ההחלטות במשרד הבריאות והרווחה, בדרישה לשריין מכסת חיסונים לשפעת לחורף 2020-2021 עבור המוסדות הגריאטריים בישראל. לטענתו, "השילוב של קורונה עם שפעת עונתית היא בבחינת 'הסערה המושלמת'. כלומר, זה תרחיש בלהות שעלול לגרום לתחלואה קשה ותמותה בהיקפים שטרם ידענו. במצב דברים זה אנו צופים כי מערך המוסדות הגריאטריים השונים, המטפלים בכ-23 אלף קשישים בסיכון גבוה, יתקשו להתמודד עם תחלואה כפולה,  ועל כן נאלץ לפנות קשישים רבים לטיפול בבתי החולים שיוצפו ויעמדו בסכנת קריסה".

עוד הוסיף כי על מנת להימנע מאסון כמו זה המתואר, דורשים בעמותה "לדאוג ללא דיחוי, לשריון מלאי מתאים של חיסונים לשפעת, לכל דיירי ועובדי המערך הגריאטרי, וכן לדאוג למתן עדיפות לחסנם ראשונים, וזאת כיוון שבעמותה צופים כי חיסוני השפעת יהפכו למצרך במחסור עולמי וארצי.