ועדת הכספים של הכנסת דנה היום (שני) במצוקה הכלכלית של בתי החולים הציבוריים העצמאיים, לאור משבר הקורונה. פרופ' עופר מרין, מנכ"ל בית החולים שערי צדק, אמר כי "משרד הבריאות קבע מחיר ליום אשפוז, אך יחד עם זאת, הם אמרו בחוק שהם גם נותנים הנחות. המשמעות היא ש-100 אחוז מבתי החולים בארץ חיים עם גרעון. הממשלה לקחה את בתי החולים הממשלתיים ומזרימה להם כסף. הם מקבלים  על פי חוק 200 מיליון שקלים".

"אנחנו במציאות שיש עוולה כפולה, שאיך פותרים אותה? בהזרמת כספים לבתי חולים אחרים, והשארת שבעת בתי החולים העצמאים שיתנהלו לבד", אמר מרין. "חלק כבר קרסו, הדסה ולניאדו, האחרים עדיין לא קרסו, כי אנחנו חיים את הגירעונות שלנו. בתוך שלוש הקבוצות האלה, קבע מבקר המדינה שבתי החולים העצמאים מתנהלים טוב יותר כלכלית. אנחנו בגירעונות של 8-7 אחוז, לעומת גירעונות של 15% בבתי החולים הממשלתיים. אנחנו מתנהגים באחריות גדולה יותר".

מרין התייחס בדיון להבטחה להוספת תקני רופאים ואחיות ואמר: "בשלב הזה לא קיבלנו שום תקנים. ככל שאנחנו יודעים התקנים לא חולקו ככל שאנחנו יודעים הממשלתיים קיבלו יותר". 

"אתמול הייתי צריך להתעסק מאיפה אני משלם ביטוח לאומי", סיפר מנהל שערי צדק, "כל שבעת בתי החולים באותו מצב. אנחנו עוסקים יום ולילה בתזרים המזומנים. אנחנו משלמים לספק חצי שנה אחרי מועד האספקה. מנכ"ל בית חולים צריך להתקשר לספק, לומר לו אני מצטער, אין לי כסף, אשלם עוד חודש. במקום להתעסק בחורף הקרוב, בקורונה, אני מתעסק בתשלום לחברת תנובה. חייבים לשים סוף לדבר. כל אחד מאיתנו איבד הכנסות של עשרות מיליונים, שגורמים לכך שלא נוכל לשלם משכורות. הגיע הזמן לשוויון, שכל בתי החולים יקבלו לפי מפתח אחיד". 

ד"ר פאהד חכים, מנהל בית החולים האנגלי בנצרת, אמר כי "אנחנו יושבים בוועדה כמה פעמים, כל מה שאנחנו רוצים זה שוויון, לא שום דבר אחר. בתי החולים הלא ממשלתיים מביאים השפעות מחו"ל. תורת הלחימה שאנחנו נמצאים בה מוטעית לחלוטין לטעמי, היום מחלוקות הקורונה הן מחלוקות שונות, זה חולים עם שבר, זה יולדת, זה עם שבץ מוחי, זה בכל מחלקה. נותנים תקינה, ומתנים זאת בהוספת הכנסות. זו פשוט בושה, מנכ"ל בית חולים צריך לחפש מאיפה להכניס עוד כסף. אנחנו צריכים את הכסף הנפשי כדי לדעת איך להילחם בקורונה. אני מתבייש להיות מנהל בית חולים בשנה הזו. אני מבקש מהוועדה לקבל החלטה, החורף מתקרב, תסגרו לנו את 2020. מה נגיד ל-50 אחוז מהמיטות בישראל? שפכנו את דמם? בלתי אפשרי לנהל בית חולים כך. מה הייתה עושה המדינה אם לא היו בתי החולים שאינם ממשלתיים?! אנחנו צריכים החלטה אמיצה אחת".