1,954 אנשי צוותים רפואיים בישראל, בהם 267 רופאים ו־547 אחים, שוהים בבידוד עקב חשיפה לחולי קורונה. זה זמן רב שמספר המבודדים מקרב הצוותים הרפואיים נע סביב 2,000 איש. נתונים אלה מוסיפים לחשש במערכת הבריאות מתקופת החורף, אשר בה כידוע העומסים בבתי החולים עולים.

מי שצפויות לשאת בנטל האינטנסיבי ביותר של תחלואת החורף הן 111 המחלקות הפנימיות בבתי החולים - שחלקן מוסבות בימים אלה למחלקות ייעודיות לקורונה, מה שמגביר את העומסים במחלקות הקיימות כבר עכשיו. "מדאיג אותנו מאוד שהתפוסות כרגע עולות באופן שדומה לחורף, והתחזית היא שבחורף הזה נגיע ל־250%, שזה לא היה מעולם", אומר רופא בכיר באחת המחלקות הפנימיות.

מהמרכז הרפואי הדסה בירושלים מסרו כי בשבוע שעבר פקיד קבלה בהדסה עין כרם נמצא חולה בקורונה (הוא לא נדבק בתוך בית החולים). הפקיד גם למד בקורס מטעם בית החולים עם עובדים נוספים. לאחר ביצוע חקירה אפידמיולוגית מקיפה, הוצאו לבידוד כל מי שבאו עמו במגע - כ־30 עובדי אדמיניסטרציה ומינהל ממחלקות שונות.

ביה''ח הדסה עין כרם בירושלים (צילום: הדס פרוש)
ביה''ח הדסה עין כרם בירושלים (צילום: הדס פרוש)

במקרה אחר, רופא מתמחה במחלקה לכירורגיית פה ולסתות בבית החולים פדה־פוריה התברר שלשום כחיובי לקורונה. בתוך כך, נמשכת ההיערכות לחורף בבתי החולים, במקביל להתמודדות עם נגיף הקורונה. משרד הבריאות נערך להעלות את כמות החיסונים נגד שפעת לקראת החורף. "אם לא יהיו מספיק חיסונים, יהיה צורך לתעדף את מתן החיסון לקבוצות בסיכון הגבוה ביותר לתחלואה ולתמותה ממחלת השפעת", ציינו במשרד.

קופת חולים כללית, שבה מספר המבוטחים הגבוה ביותר, הזמינה כשני מיליון חיסונים. במכבי, השנייה בגודלה, הוזמנו 1.2 מיליון מנות. מאוחדת, השלישית בגודלה, צפויה להזמין כ־500 אלף מנות, ולאומית הזמינה 350 אלף. החיסונים צפויים להגיע במהלך החודשים ספטמבר ואוקטובר.

חיסון (צילום: מרים אלסטר, פלאש 90)
חיסון (צילום: מרים אלסטר, פלאש 90)

רחלי מיזן, ראש אגף הסיעוד ואחות ראשית בבית החולים אסותא אשדוד, מתריעה לקראת החורף: "לא ניתן לומר בוודאות מה יקרה בחורף הקרוב, אולם המרכז האמריקאי לבקרת מחלות ומניעתן מעריך כי השפעת והנגיף הגורם לקורונה יתפשטו במקביל, ולכן קבלת חיסון נגד שפעת תהיה חשובה השנה יותר מתמיד. חשיבות החיסון השנה הינה לא רק כדי להפחית את הסיכון לחלות בשפעת, אלא גם לסייע בשימור משאבי הבריאות - מכונות הנשמה, צוותי רפואה, מיטות אשפוז, תרופות ועוד, שיידרשו לטיפול בחולי הקורונה".