מגפת הקורונה, אשר הגיחה לחיינו כרעם ביום בהיר, הביאה רבים לפתח קונספירציות שונות בנוגע להיווצרותו של הנגיף המסתורי. אחת מתיאוריות הקשר המוכרות ביותר מפנה אצבע מאשימה לטכנולוגיה הסלולרית החדשה, ה-5G, כאחראית להתפשטות המגיפה. בתוכנית "הקבינט" של רוני דניאל ואלון בן דוד ב-103FM, התראיינה מהנדסת אלקטרוניקה והמומחית למערכות תקשורת אלחוטיות, אורית גבע, בניסיון לשפוך אור על סימני השאלה.

אלון מה זה בעצם  5G?
"זה בעצם טכנולוגיה סלולרית חדשה שהיא ההתפתחות הטבעתי של טכנולוגית ה-4G שכולנו משתמשים בה כיום. מטרתה היא לשפר את התקשורת הסלולרית שלנו ולדאוג שקצב העברת נתונים יהיה טוב יותר.

אלון: רק יותר מהר ובנפח יותר גדול? אז אתה אומר אני אקבל קצב העברה יותר מהיר, מה זה נותן לי? 
זה נותן בחוויה האישית שהנטפליקס שלך לא ייתקע, זה נותן שיחות וידאו הרבה יותר מציאותיות ומהירות. במחשבה הגדולה יותר, זה נותן אפליקציות הרבה יותר מתוחכמות, למשל הנושא של ערים חכמות – היכולת לרשת את הערים בתקשורת, לשלוט על הנורות בדרכים או לאפשר תקשורת בין כלי הרכב עם הרמזורים וכמו כן גם אחד עם השני".

אלון: ומה מצבה של ישראל מבחינת התשתיות? ערוכים?
"אנחנו מפגרים בהרבה שנים מאחוריי העולם, אנחנו כרגע במצב ש־5G אצלנו לא בשימוש .כרגע משרד התקשורת מחלק תדרים לחברות הסלולר, כאשר התדר בשימוש יהיה 3.5 ג'יגה־הרץ. כפועל יוצא, לחברות התקשורת יש 4 שנים לפרוש תשתית ולהכניס את ה־5G לשימוש. ככה שאנחנו קצת בפיגור אחרי העולם".

סלולרי. איור יצחק בן נר (צילום: ליאב צברי)
סלולרי. איור יצחק בן נר (צילום: ליאב צברי)

רוני: מאיפה צמח החשש שזה רשת שהסינים ינצלו לצרכיהם המנוולים; אלון: או לפגיעה בבריאות?
"קודם כל יש תחרות טכנולוגית גדולה בין סין לארה"ב, גם בנושאים הטכנולוגיים. קמו הרבה קונספירציות סביב ה-5G אנשים מאוד חוששים ממנו, בעיקר משום שהם פחות מכירים. גם כשקם ה־4G, אנשים מאוד חששו ופחדו. קמו הרבה קונספירציות, והאחרונה שבהן היא תיאורית הקשר בין פריסת הטכנולוגיה הסלולרית בסין, להתפרצות נגיף הקורונה באזור ווהאן. 

רוני: לא הוכח אחרת (אל תיקחי את זה ברצינות).
"לחשוש זה דבר טוב; לשאול שאלות ולהטיל ספקות זה דבר מאוד טוב. בכלים שיש לנו היום אנחנו יודעים שמדובר בתקשורת בלתי מייננת (שלא יכולה לשנות את מבנה האטום) המבוססת כל תקשורת הסלולר ו־WiFi. כרגע אנחנו יודעים שארגון הבריאות העולמי טוען כי ההשפעה של 5G  כמו 4G - בלתי מזיקה. עם זאת, יש לה השפעה על הגוף והרקמות האנושיות, בדיוק כמו שיש למיקרוגל ביתי".

רוני: אני אחזיק את הטלפון עם 5G והאוזן תתחמם?
"גם כיום, כשאתה משתמש במכשיר סלולרי, האוזן שלך מתחממת. לכן התקנים והסטנדרטיים העולמיים קובעים עוצמות שידור מותרות של הטלפון. מהבחינה הזו, זה לא אמור להיות חם יותר, זה אמור להיות בערך זהה. אבל בגלל שאנחנו מדברים על תדרים גבוהים יותר, הגל זקוק ליותר אנטנות על מנת לעבור מרחקים ארוכים. מכאן עלה החשש של אנשים שהטכנולוגיה גורמת לקרינה יתרה. אבל זה לא המצב".