חיידק אלים זהו שם נרחב לסוגים רבים של חיידקים שיכולים לגרום למחלה זיהומית ומסכנת חיים. חומרת המחלה הזיהומית קשורה הן לחיידק המחולל את המחלה והן למערכת החיסון של האדם, ולמעשה אי אפשר לצפות במי החיידק יפגע בצורה אלימה וקשה ומי יהיה נשא א-סימפטומטי. עם זאת, חסר חיסוני או חוסר בשלות של מערכת החיסון, כפי שקיימת בתינוקות צעירים, הם גורמי סיכון לתחלואה קשה.
 
כשמדובר בילדים ובתינוקות, המחלה הנפוצה ביותר הנגרמת בעקבות הידבקות חיידק אלים היא בדרך כלל דלקת קרום המוח. מחלה מסכנת חיים שגורמת לתמותה באחוזים ניכרים ולתחלואה קשה, לרבות פגיעה נוירולוגית בילדים שהחלימו מהחיידק. חלק מהחיידקים, כמו סטרפטוקוקוס A לא יגרמו למחלה מסכנת חיים בשגרה, אך במקרים מסוימים הם יכולים לגרום לזיהום עורי שמתפשט במהירות לרקמות ולהביא לפגיעה קשה בגפיים.
 
החיידק האלים הנפוץ ביותר שיכול לגרום למחלה זו, הוא חיידק המנינגוקוק B, והוא פוגע בעיקר באוכלוסיית התינוקות עד לגיל שנתיים. המנינגוקוק B מצוי בלוע של עשרה אחוזים מהאוכלוסייה הכללית והוא עובר מאדם לאדם באמצעות הפרשות, אך אינו מדבק כמו במחלות ויראליות. במקרים מסוימים הוא עלול לגרום למחלה קשה ואף קטלנית. הוא מתפשט בקצב מהיר שיכול לעיתים קרובות לגרום למוות תוך פחות מ-24 שעות מתחילת הופעת התסמינים הראשונים. 
 
אצל תינוקות יהיה קשה מאוד להבדיל בין זיהום מחיידק זה לבין מחלה ויראלית פשוטה. תחילה היא תראה כמו כל מחלת חום, כשהחום אינו בהכרח גבוה מ-38, וכן יחול שינוי במצב הכללי, יתכנו הקאות וסירוב לאכול ועלולה להתפתח פריחה עורית. הפריחה תראה תחילה כמו נקודות אדומות קטנטנות שאינן נעלמות במתיחת העור שמתפשטות במהירות לשטפי דם קטנים.

ילד חולה (צילום: istockphoto)
ילד חולה (צילום: istockphoto)

 
אם מופיעה פריחה דומה למתואר, או למעשה בכל חשד לדלקת קרום המוח או לזיהום ממנינגוקוק B, יש לתת טיפול אנטיביוטי מידי ללא השהייה. הודות לחיסוני התינוקות שכיחות התחלואה מהחיידקים הללו פוחתת באופן ניכר, והמסקנה הברורה היא שהרפואה הטובה ביותר היא הרפואה המונעת. כך למשל, בשנים עברו היה חיידק ההומפילוס אינפלואנזה גורם משמעותי במחלות מסכנות חיים כמו דלקת קרום המוח ודלקות בדרכי הנשימה, אך הופעת החיסון בשנות ה-90 הביאה להפחתה משמעותית במחלה, וכך גם עשה החיסון נגד חיידק הפנאומוקוק.
 
חיסון נגד חיידק המנינגוקוק B קיים מאז שנת 2013 והוא נרשם לשימוש בישראל החל מ-2018. החיסון אינו ניתן בשגרת החיסונים בישראל אך ניתן לרכישה בכל אחת מהקופות לאחר קבלת מרשם מרופא הילדים. החיסון ניתן בשתי מנות מגיל חודשיים ומנת דחף נוספת ולמעשה גורם ליצירת נוגדנים כנגד חיידק המנינגוקוק B ובכך למנוע את המחלה. החיסון נמצא בטוח ותופעות הלוואי שלו הן כאב מקומי באזור הזריקה ולעיתים עליית חום חד פעמית. משרד הבריאות ממליץ על החיסון לתינוקות מגיל חודשיים ועד גיל שנתיים. 
 
חשוב לשים לב כי אחת מהסיבות לעלייה בהתפרצות החיידקים האלימים היא החשש של הורים רבים להגיע לתחנות טיפת החלב עם התינוקות מחשש להידבקות בנגיף קורונה. אך ככל שפחות הורים יחסנו את ילדיהם הסיכון להתפרצות רחבה יותר של חיידקים אלימים עולה, ולכן דווקא בימי הקורונה חשוב עוד יותר להקפיד על מתן כל החיסונים במועד, ובכך לשמור על בריאותם של התינוקות והילדים.

הכותבת הנה מנהלת מחלקת ילדים במרכז הרפואי "הלל יפה"