פיתוח טכנולוגי חדש של ד"ר אלישי עזרא צור, חוקר מהאוניברסיטה הפתוחה, בית החולים אלי"ן, אינטל ו־Accenture יאפשר לייצר כיסאות גלגלים לנכים עם זרועות רובוטיות שישמשו כמעין יד עבור אנשים עם מוגבלות. הזרוע הרובוטית תשתמש בשבב ייחודי של אינטל שפועל בשיטת המחשוב הנוימורופי ("מחשוב בהשראת המוח האנושי"). 

יותר מ־75 מיליון אנשים בעולם זקוקים לכיסא גלגלים על מנת להתנייד, כשרבים מהם גם מוגבלים בתנועה בפלג גופם העליון, ומתקשים לבצע משימות בסיסיות ביותר כמו שתייה מכוס או אכילה בכף. כדי להתמודד עם האתגר, הולכת וגוברת המגמה להתקין זרועות רובוטיות על כיסאות הגלגלים, כך שישמשו סוג של יד עבור אדם עם מוגבלות. 

מחקרים מראים שהזרועות מספקות תחושת עצמאות מוגברת למשתמשים, ושהסיוע שהן מספקות יכול להפחית בעד 41% את משך הזמן שבו האדם עם המוגבלות זקוק לסיוע של מטפל. הבעיה היא שיכולתן של הזרועות הרובוטיות הקיימות לשפר את חייהם של בני אדם מוגבלת מאוד. הזרועות הרובוטיות הנוכחיות יקרות מאוד, צורכות הרבה חשמל ואינן עדינות. 

הזרוע הרובוטית  (צילום: ד''ר אלישי צור)
הזרוע הרובוטית (צילום: ד''ר אלישי צור)

הפיתוח המשותף פועל ביעילות רבה יותר ובעלות נמוכה יותר. הצוות צופה שמחיר הזרוע יירד ביותר מ־70% בהשוואה למוצרים הקיימים בשוק וחוזה שיפור של 48% ביעילות האנרגיה.

הפיתוח החדשני מתבצע במסגרת פרויקט קהילת המחקר הנוירומורפי של אינטל, שמובילה המעבדה להנדסה נוירו־ביומורפית באוניברסיטה הפתוחה הישראלית, בשיתוף עם בית החולים אלי"ן ובמימון ובתמיכה טכנולוגית של חברת Accenture. בשלב זה צוות המחקר נמצא בעיצומו של המהלך לפיתוח האלגוריתמים. 

המכשיר יעבור בדיקות והערכה קלינית אצל מטופלים מאלי"ן, שישלטו על הזרוע באמצעות ג'ויסטיק קטן וייעודי, והחוקרים יאספו מידע על ביצועי הזרוע הרובוטית, כדי להעריך את התועלת שהמשתמשים מפיקים מהשימוש בה. אם המחקר יוכיח את עצמו, הצוות יבחן כיצד לייצר את הזרוע הרובוטית בהיקף גדול יותר על מנת לסייע לחולים רבים.