111 מנהלי מחלקות פנימיות ואגפים פנימיים בבתי החולים בארץ שלחו אתמול מכתב לראש הממשלה בנימין נתניהו, לשר האוצר ישראל כ"ץ ולשר הבריאות יולי אדלשטיין, שבו הם מאשימים אותם בהתעלמות קשה וקטלנית ממצב הרפואה הפנימית.

"למעלה משמונה חודשי מגיפת קורונה בארץ, ומערך הרפואה הפנימית הוא חזית שדה הקרב בבתי החולים", נכתב במכתב. "מעל 40% מהמחלקות הפנימיות הוסבו למחלקות פנימיות קורונה, ובהן אנו מטפלים, ללא דופי, בכלל החולים, ללא הבחנה".

הם מוסיפים כי "ביתר המחלקות הפנימיות נמשך הטיפול השגרתי בחולים, תוך התמודדות עם הפחתת מספר המחלקות, וירידה דרמטית בהיקף מיטות האשפוז (שמספרן מלכתחילה אינו ראוי. פחות מ־4,000 מיטות פנימיות בכל מדינת ישראל)".

מחלקת הקורונה בבית החולים רמב"ם, קרדיט דובר צה"ל

המנהלים מוחים בין השאר על היעדר התייחסות מערכתית אליהם. לטענתם, "אפילו פגישת עבודה פשוטה בזום של נציגינו עם מנכ"ל משרד הבריאות איננו מצליחים לקיים כבר שבועות רבים, ונדחים שוב ושוב". זאת לדבריהם "למרות היותנו המשאב המרכזי בתוך מערכת הבריאות - המאבחן, המטפל והמלווה את חולי הקורונה ביומיום".

הם מציגים תחזית קודרת לחורף הקרוב, כשלטענתם "שילוב בין הקורונה לבין תחלואת החורף - שפעת, דלקות ריאות ועוד - בתוספת תחלואות שגרתיות במחלקות וגם מפתיעות (כמו עכברת או שפעת עופות), יצרו אצלנו תנאים כמעט בלתי אפשריים, עם השלכות רוחב רבות. זו רק שאלה של זמן עד למראות של אשפוז אלפי חולים במסדרונות ובחללים לא ראויים. שאלה של זמן - עד אי–ספיקה משמעותית במחלקות הפנימיות".

המנהלים מזכירים את אישור דוח הוועדה לשיפור הרפואה הפנימית (דוח טור כספא) ביוני 2019, שקבע את מנגנוני ההתייעלות, ללא יישום. הם מציינים שתי המלצות שחובה לטענתם ליישם כצעד ראשוני - הגדלת התקינה במחלקות הפנימיות ואיסור אשפוז חולים במסדרונות.

בתוך כך, הוועדה לביקורת המדינה התכנסה אתמול לדיון בנושא אשפוזי בית של חולי קורונה, בהשתתפות מנהלי בתי חולים ונציגי קופות החולים. יו"ר הוועדה ח"כ עפר שלח כינס את הוועדה בעקבות חוות דעת מומחים, שלפיה הדבר יביא לירידה בעומסי המחלקות ולהפגת החשש מקריסת בתי החולים בחורף. עם זאת, קיים חשש בנוגע להיתכנות מערך אשפוז כזה בקהילה.