מנהל המרכז הרפואי אסותא, פרופ' שוקי שמר, שוחח הערב (רביעי) עם ענת דוידוב ב"איפה הכסף" ב-103FM אודות פתיחת דיוני ועדת סל התרופות, כאשר עדיין לא אושר תקציב המדינה.

איך פותחים דיונים בלי כסף?
"יש מלאכה רבה. אנחנו צריכים לעשות קדימויות מתוך 880 אלף טכנולוגיות ותרופות שהוצגו, לדרג אותן, ועל כל תרופה צריך לדבר. התחלנו את הדיונים על כל תרופה, משרד הבריאות בראשותה של ד"ר אסנת לוקסנבורג מציגים כשישים עמודים עמוסים לעייפה מלאים בנתונים רפואיים, פרמקולוגיים וכדומה. כך שניתן קודם כל ללמוד את החומר. בהמשך נצטרך לדרג בעדיפויות את כלל התרופות, אני מקווה שעד אז יהיה תקציב ואם לא - נגיש לממשלה את העדיפויות שלנו ומשם השמיים הם הגבול". 

כמה זמן הדיונים נמשכים? מה הדד ליין?
"אנחנו מתכננים עד תחילת ינואר 19 ימי דיונים מהבוקר עד אחר הצהריים ושעות הערב המאוחרות אם צריך,  דיונים מעמיקים שבהם שומעים את כלל המשתתפים ובסופו של דבר צריך להחליט". 

אני מניחה שאתה די מוטרד מהעניין הזה כיוון שצריך להחליט ולחתוך גורלות, עכשיו מדובר לא רק בתרופות גם בכל מיני אמצעים שונים. יש מצב גם שאנחנו הולכים לבחירות, אז בכלל זה משהו חדש לגמרי ולא יהיה כסף. נגיד שיהיה תקציב אז יהיה איזשהו סכום של כסף, אבל אם יהיו בחירות אז אתם בכלל נשארים ריקים. 
"צריך לזכור שני דברים - העולם והעולם הרפואי מתפתח, יש תרופות שהיום יכולות להקל ולרפא אנשים, יש לנו גם את עניין הקורונה. בואי ניקח את ההשמנה, היא גורם סיכון לצעירים של תחלואה ותמותה, אנחנו צריכים לטפל במניעת השמנה, ביתר לחץ דם, בסוכרת ובמחלות אחרות, ולכלן נצטרך להגדיל את התקציב וגם חברות התרופות צריכות לדעת שזו שנה מיוחדת והם צריכים גם הם לתת מחירים סבירים ולהוריד את המחירים הגבוהים שלהם". 

כלומר אתה מצפה מחברות התרופות. גם בשנה שעברה דיברנו ככה, אני חושבת שזה לא היה איתך אלא עם יו"ר ועדת הסל הקודמת, שדיברנו בדיוק על אותו דבר, שהוא ביקש בחברות התרופות יירתמו ויתנו כתף. השנה לדעתי המצב הרבה יותר גרוע כי אן אפילו את הכסף הראשוני, כלומר את הכסף הבסיסי ובוודאי שלא תוספת ולכן אני שואלת אותך כמה אתה מוטרד מזה. 
"אנחנו קודם כל עושים עבודה מקצועית ובסופו של דבר הממשלה שר הבריאות רה"מ ושר האוצר, שוחחתי אישית עם רה"מ ואני כמובן בקשר עם שר הבריאות, ושר האוצר יצטרכו להחליט מה התקציב שיינתן כדי לתת לעם ישראל את חבילת התרופות והטכנולוגיות הטובה ביותר, וזה מקבל מאוד כפל משנה בזמן הקורונה שיש לנו תחלואה ואנחנו רוצים למנוע ככל שאפשר ולטפל בתושבים שלנו בדרך הטובה ביותר, ואנחנו נעשה את העבודה המקצועית בלי קשר לתקציב וכמובן נלחץ שיהיה תקציב גבוה". 

קיבלת הבטחה מרה"מ ושר הבריאות שיתנו עדיפות לנושא של הסל? 
"קיבלתי הבטחה שהנושא הזה יטופל, אני יודע שבשנה שעברה כוונת ראש הממשלה הייתה הוא נתן הנחיה לבחון את הגדלת התקציב לאחוז וחצי, שזה סדר גודל של 750 מילון שקלים, עד שני אחוזים מהסל, וגם שר הבריאות בהחלט בעד, מאנשי השר עוד לא קיבלתי סימן, אני מקווה שגם משם יהיה סימן חיובי". 

כלומר זאת התוספת שאתה חושב עליה, חשבת אפילו על יותר?
"אני חושב שאם נקבל סדר גודל של בין 750 מיליוןן שקלים למיליארד שקלים נוכל להציב חבילה מאוד יפה, יחד עם זאת כל זמן שחברות התרופות יבינו שהם צריכים להוריד את המחירים בצורה ממשית". 

מה זה ממשית? 30%-40%?
"אני לא יודע באחוזים, זה תלוי. הכל תלוי בהיקף החולים בהיקף וגובה המחיר שהוא מכפלה של תרופה אחת כפול מספר החולים והוועדה שלנו שלנו עוסקת בזה, היא תשב איתם ויצטרכו בסופו של דבר להגיע להחללטות טובות גם להם וגם לנו". 

עכשיו אנחנו מדברים על זמן קורונה ואני מניחה שגם פה כשמדברים על אמצעים שונים, חדשים, על תרופות שכבר נמצאות באיזשהו ניסוי ועל חיסונים ודאי, האם מצפים מתקציב סל התרופות לקחת גם לקורונה?
"לא. הקורונה מטופלת בתקציבים אחרים, כל העניין של בקשות זה כמעין מכרז שהוגש, בקשות לתוספת תרופות וטכנולוגיות היו צריכות להינתן למשרד הבריאות עד אפריל 20, וכל הנושא של הקורונה מטופל מתקציבים אחרים, הוא מטופל בבתי החולים, הוא מטופל בתקציבים שניתנים לקופות החולים". 

התחלתם טיפה מאוחר את הדיונים השנה, תסיימו אותם עד סוף דצמבר?
"כמו כל שנה, המשימה היא עד אמצע ינואר, שזה נעשה כל שנה, ואנחנו תלויים בעבודה המצוינת שעושים אנשי משרד הבריאות, הקורונה קצת האטה את הקצב אבל עכשיו אנחנו מדברים על סדר גודל של אלפי ניירות מטה וחומר ניסויי שכל חברי הוועדה צריכים ללמוד, ולכן אנחנו עושים כשני ימי דיונים בשבוע, נסיים את זה בזמן. אני יכול להבטיח לך שנהיה שקופים בכל מעשינו".