ד"ר אוהד קרניאלי, יו"ר ומייסד "אדווה", סיפר בראיון עם קרן אוזן במסגרת ועידת העסקים של מעריב 2020 על הטכנולוגיה החדשה שפיתחה החברה, אשר צפויה להפוך את הטיפול בסרטן לנגיש במיוחד.

קרניאלי הסביר בפתח דבריו כי "אדווה היא חברת ביו-טכנולוגיה שפיתחה טכנולוגיה שמנגישה טיפולים מתקדמים לחולים. יש שימוש בתאי החולה עצמם, שעובד בצורה פלאית נגד סרטני דם, כאשר מגוון נוסף של פיתוחים יש בדרך".

ריאיון אחד על אחד: ד"ר אוהד קרניאלי, יו"ר ומייסד ADVA

למה אנחנו לא שומעים על זה?
"כי התרופה מאוד יקרה, עלות של חצי מיליון דולר. אם מסתכלים על סרטני דם, 90% מהחולים, ואנחנו מדברים על חולים קשים, בריאים כיום לחלוטין".

הנגישות אליה כמעט אפסית. איך הפיתוח שלכם מוריד עלויות?
"בעיקר בגלל יכולת הייצור, אפשר לייצר ספציפית על התרופה לחולה עם התאים שלו עצמו. עד היום פחות מ-2,000 חולים קיבלו את הטיפול, כך שגם אם יש כסף, זה לא תמיד זמין. הגענו למצב שבו אפשר לייצר בצורה פשוטה את התרופה, ואם הפשטות יש את ההוזלה במחיר. הדוגמה הכי טובה היא מדפסת. מכניסים את הדיו - התאים של החולה - וזה מהנדס באמצעות התאים שלו טיפול נגד המחלה. מכניסים את התאים מצד אחד ומצד שני את החומרים".

איך זה יפעל?
"זה כבר קיים ועובד. התחלנו לעבוד עם בתי חולים וחברות שנותנים את הטיפול הזה. המערכת הראשונה תצא לבתי חולים בחו"ל, ואני מקווה גם בארץ, בינואר, ובשאיפה שבשנה שאחרי זה יהפוך לסטנדרט. אנחנו צופים שבעוד מספר שנים זה יהיה כבר בבתי החולים בצורה פשוטה, זולה וזמינה". 

לדבריו, "עלות הייצור היא בסביבות ה-150 אלף דולר. היא יכולה לרדת ל-20-30 אלף דולר. זה לא יהיה 500 אלף דולר, זה יכול לרדת ל-100 אלף דולר ואולי פחות. זה יהיה יעיל וחסכוני למערכת הבריאות ולא רק לחולים".

מתי התרופה הראשונה תיוצר במכונה?
"אנחנו חברנו למספר חברות שמפתחות טיפולים מהסוג הזה. יש מעל 250 חברות. הראשונה ביניהן תטפל כבר בשנה הבאה בחולים עם תרופה שיצאה מהמכונה".

כלומר, לא מדובר על תרופה שפיתחת, אלא על ייצור. 
"המכונה אמורה לקחת את תהליך הייצור המסובך ולהפוך אותו לפשוט וקל".

כמה עוד חברות מפתחות את אותו הדבר בדיוק?
"כולם רוצים את זה. אין חברה שתגיד שאין לה בעיית ייצור. יש בעיית ייצור ברורה, כולם מדברים על זה, אבל בפועל אף אחד לא הצליח להגיע לטכנולוגיה כמו שלנו ולייצר עשרות סוגים של תרופות מהסוג הזה". 

כלומר, תהליך הייצור יכול לייצר כמה סוגים של תרופות לכמה סוגים של סרטנים?
"בדיוק. זה ממש כמו מדפסת, את מכינה את הדף שלך וזה מודפס בצורה ספציפית. הניסיון היה לבנות מכונה שתהיה מספיק גמישה וחכמה לעשות את כל הפעולות עם בינה מלאכותית. מה שעשינו זה שהסתכלנו על השלבים המדעיים שבהם המדען מקבל את ההחלטה, ופיתחנו סנסורים שחשים את התאים ואז המכונה עושה את זה".