בבתי החולים חוששים מעומסים כבדים בחודשים הקרובים, בעקבות תחלואה משותפת משפעת ומגיפת הקורונה, המתפשטת שוב ברחבי הארץ. במוסדות הרפואיים הזכירו כי בחודשי החורף, עוד טרם הקורונה, המחלקות הפנימיות היו עמוסות וכי השנה כ־20% מהן כבר מתפקדות כמחלקות קורונה.

פרופ' אבישי אליס, יו"ר איגוד המחלקות הפנימיות, מתריע: "אף שהחורף מגיע כל שנה – מעשית אף אחד לא נערך אליו ואף אחד לא עושה שום דבר לקראתו. מערכת הבריאות מאוד כבדה ומסורבלת. כדי להיערך לחורף צריך לעשות זאת בקיץ של השנה הקודמת".

מחלקת הקורונה בבית חולים השרון, קרדיט: בתאל אוהביה

עוד מזהיר פרופ' אליס כי "עדיין יש בכל בית חולים לפחות מחלקה אחת שהוסבה לטיפול בקורונה, כך שמתוך כ־120 מחלקות פנימיות כ־20% משמשות מחלקות קורונה. בשל כך, עוד לפני שהתחלנו את החורף השנה אנחנו במחסור של 20% מימים רגילים. כשאתה מתחיל במחסור כזה אז ברור שהצפיפות תהיה יותר גדולה".

לשם ההשוואה, בשיא הגל השני הוסבו כ־40% מהמחלקות הפנימיות לטובת מחלקות קורונה. אומנם הממשלה הוסיפה תקנים לרופאים ולאחיות, אך אנשי המחלקות הפנימיות מסבירים כי קיים חשש שהתוספת הזו, של כ־250 אנשי צוות, תילקח בכל רגע. החשש הוא לדבריו שלא למדנו מהקורונה שצריך לחזק את המחלקות הפנימיות. כבר כעת ניתן לראות מגמה שהשנה בתי החולים יותר עמוסים. בחלק מהם אין מקום במחלקות.

בדבר ההיערכות המיוחדת לחורף הנוכחי – פרופ' אליס סבור כי הוא לא מרגיש היערכות מיוחדת: "צריך להתחסן כמו כל שנה לשפעת, והשנה עוררנו את תשומת הלב שצריך להתחסן גם נגד פנוימוקוק, דלקת הריאות החיידקית השכיחה ביותר. הבהרנו לציבור את החשיבות של זה. הקמפיין היה – תתחסנו ותעזרו לנו להוריד את העול מהמחלקות הפנימיות.

"הקריאה שלנו היא מאוד פשוטה – אנחנו כבר מעבר לדקה ה־90. זה בהחלט קשה, אבל אפשר לעשות כמה פעולות שיקלו. עכשיו צריך להתחיל להתכונן לחורף הבא ולזה שאחריו. אפשר לעשות הרבה דברים בכל מה שקשור לשימור כוח אדם ויעילות. בסך הכל צוותים רפואיים מתחסנים. מרבית הצוותים הרפואיים מחוסנים כבר לשפעת. בהחלט נעשית עבודה והדברים האלה קיימים".