נמשך מאבקם של מנהלי בתי החולים הציבוריים במשרד האוצר בנוגע לתקציבים החסרים שאמורים לסייע בתפעול השוטף של בתי החולים הנתונים במצוקה כלכלית קשה.

בסוף השבוע פרסמו במטה המאבק של מנהלי בתי החולים הודעה שלפיה הפגישה עם נציגי האוצר הסתיימה ללא תוצאות. לדברי מנהלי בתי החולים, הם ביקשו להמשיך את המשא ומתן, אך פקידי האוצר סירבו להמשיכו והשאירו את מנהלי בתי החולים לבדם בחדר הישיבות.

בעקבות כך, החל מהיום יתקבלו אמבולנסים בשישה בתי חולים בישראל רק במקרים מצילי חיים. בהודעה מטעמם כתבו: "מנהלי בתי החולים קוראים לראש הממשלה בנימין נתניהו ולשר האוצר ישראל כ"ץ להתערב באופן מיידי ולסיים את המשא ומתן".

עם זאת, בית החולים הדסה בירושלים החליט לא להשתתף בצעד הנוכחי ולהמשיך להפעיל לחצים אחרים. "הדסה, הנמצאת בחוד ההתמודדות עם התחלואה הקשה בירושלים, אינה יכולה מוסרית להצטרף לעיצומים או להשבתת שירותים, דווקא עכשיו כשבישראל יש למעלה מ־10,000 מאומתים ביממה, ואנו מבינים ששיעור החולים הקשים ביניהם יגיע לטיפולנו", ציינו בהדסה, והוסיפו: "עם זאת, בלי לעשות עיצומים ושביתות, המחסור הקשה בתרופות ובציוד מתכלה, שאיננו יכולים להשלימו בשל חוסר תזרים מזומנים ואי יכולת תשלום לספקים, פוגע קשה כבר היום בטיפול בחולי הקורונה ומונע מאיתנו טיפולים לא דחופים בחולים אחרים הזקוקים לטיפולינו".

בתגובה לעיצומים פנה מנכ"ל משרד הבריאות פרופ' חזי לוי במכתב למנהלי בתי החולים הציבוריים וכתב כי דרישתם ממד"א אינה חוקית. "אני מודע לקשיים התקציביים הקשים שאתם חווים, ושר הבריאות ואני עוסקים בנושא באינטנסיביות עם משרד האוצר. אולם לא נוכל לקבל מצב שבו מטופלים משמשים ככלי במשא ומתן", כתב פרופ' לוי.

פרופ' חזי לוי (צילום: דוד כהן, פלאש 90)
פרופ' חזי לוי (צילום: דוד כהן, פלאש 90)

מנכ"ל משרד הבריאות הוסיף: "בתי החולים הציבוריים מחויבים לקבל את כל המטופלים המגיעים בשעריהם. על כן אינני מקבל את האמור במכתבכם בנוגע לאי־קבלת חולים החל מיום ראשון. ההוראה במכתב שהוצאתם למד"א חסרת תוקף ואינה עומדת בנוהלי משרד הבריאות. פינוי מטופלים אליכם יימשך כסדרו, לצד המשך המאמצים להסדרת הסוגיות התקציביות".

כזכור, המחאה החלה בשבוע שעבר לאחר שהמשא ומתן של מנהלי בתי החולים עם נציגי משרד האוצר על תוספת תקציב לבתי החולים עלה על שרטון.