יחידה חדשה להתערבות במשבר צפויה להיפתח היום במרכז לבריאות הנפש גהה. המרכז, שהוקם הודות לתרומתם של מריאן ודורון לבנת לעמותת ידידי גהה, ייתן מענה ראשוני מהיר במסגרת מרפאת המבוגרים. עיקר המענה יהיה לפונים חדשים, מתמודדי נפש, הנמצאים במצב אקוטי וזקוקים לסיוע מהיר שאינו אשפוז.

מחקרים מראים כי התערבות מוקדמת אינטנסיבית, עם הופעת ההפרעה הנפשית ובסמוך למועד הפניה לעזרה, יעילה ומשפיעה על מהלך ההפרעות באופן משמעותי ויכולה אף למנוע את הפיכת ההפרעות לכרוניות. בהתאם לתפיסה זו, כל הפנייה למרפאת מבוגרים המגיעה מרופא המשפחה עוברת הערכה ראשונית על ידי מנהל המרפאה, והפונים שניתן לסייע להם בטיפול מהיר וממוקד מופנים ליחידה החדשה.

ביחידה יינתן מענה מותאם אישית על ידי פסיכיאטר, עובדת סוציאלית ופסיכולוגית. ביחידה משולבים גם מתמחים בפסיכיאטריה ובפסיכולוגיה, שמוכשרים באופן מעשי בטיפולים ראשוניים קצרים. לכל מטופל מותאמת תוכנית טיפולית המבוססת על מצבו, העדפותיו ונסיבות חייו.

הטיפולים כוללים מגוון רחב של שיטות, פרטניות וקבוצתיות. סוגי הטיפול כוללים התערבות במשבר, CBT, טיפול דינמי קצר־מועד, EMDR, התערבויות משפחתיות ועוד. המטפלים פועלים בגמישות ומשתמשים באמצעים מגוונים, כולל שיחות טלפון, שיחות וידיאו, שאלונים ושיתוף גורמי קהילה - הכל בהתאם לצורך הקליני של המטופל.

דפנה בסטר, יו"ר עמותת ידידי גהה, מספרת: "זה לא סוד שאנחנו בעמותת ידידי גהה שמנו לנו למטרה לשבור את הסטיגמה בנושא מחלות הנפש, ובנושא זה אין ספק כי השנה החולפת הייתה שנת מהפך. לפתע הבינו כולם שמדובר בתופעה נרחבת, שאינה חסה על אף מגזר וכמעט שאינה פוסחת על איש. היחידה עונה על צורך קיים, והצורך הוא עדות לכך שאנשים כבר פחות מתביישים לבקש עזרה ויודעים שאינם לבד".