את צמד המילים "אשפוז בית" בוודאי כבר שמעתם לא פעם. מדובר בשירות שפועל הן בישראל והן בעולם מזה מספר שנים והולך ומתרחב משנה לשנה. התפרצות נגיף הקורונה בשנה החולפת הגבירה באופן משמעותי את המודעות לאשפוזי בית ואת היתרונות הרבים שלא כולם היו מודעים אליהם. את השם צבר רפואה גם כן אולי כבר שמעתם, אבל סביר להניח שלא ידעתם שמדובר בגוף הנותן שירותי אשפוז בית במגוון מצבים רפואיים, ובמימון כל קופות החולים. 

צבר רפואה נוסדה בשנת 2005 על ידי ד"ר רוני צבר, לאחר שאחת המטופלות שלו שחלתה במחלה סופנית, פנתה אליו לליווי אישי במהלך אשפוז הבית בסוף ימיה. "זו הייתה הפעם הראשונה שלי כרופא בה קיבלתי פרספקטיבה אחרת על השלב הזה בחיים," אומר ד"ר צבר, המייסד והמנהל הרפואי של צבר רפואה, שהחלה כמערך הוספיס בית, ובהמשך הפכה לבית חולים בבית. "מלבד ההתמודדות עם המחלה, זו הזדמנות אדירה עבור המטופלים ועבור בני משפחותיהם לסגור מעגלים, להגשים משאלות אחרונות. וכך התאהבתי בעולם התוכן של טיפול פליאטיבי באנשים בסוף חייהם, על ידי מערך של טיפולי בית שכלל גם ליווי של 24/7 עם צוות מקצועי". וכך החלה צבר רפואה להפעיל את מערך אשפוז הבית בתחום ההוספיס מול קופות החולים, ועם השנים השירותים התרחבו לשירותי אשפוז בית בתחומי בריאות שונים. 

צבר רפואה מפעילה כיום מספר מחלקות אשפוז בית כפי שמתאר גדי לוי, משנה למנכ"ל צבר רפואה: "מחלקת הוספיס וטיפול פליאטיבי בבית אשר כוללת טיפול בחולים במחלות מאיימות חיים כגון : סרטן, אי ספיקת לב, דמנציה מתקדמת, מחלות נוירולוגיות מתקדמות, ומחלות קשות נוספות, במטרה להקל על כאבים פיזיים, חרדות, וקשיים נוספים, ולאפשר איכות חיים טובה ככל שניתן למטופל ולמשפחתו.  במחלקה זו בלבד אנו מטפלים במעל ל-850 מטופלים בכל רגע נתון בפריסה ארצית, ובמימון מלא של קופות החולים.

ד''ר רוני צבר (צילום: צבר רפואה)
ד''ר רוני צבר (צילום: צבר רפואה)

 
"מחלקה נוספת היא מחלקת פנימית בבית - המהווה חלופה מלאה לאשפוז במחלקה פנימית בבית החולים. הטיפול במחלקת פנימית בבית מתאים למטופלים עם דלקת בדרכי השתן, דלקת ריאות, דלקת בעור, החמרה באי ספיקת לב ומקרים נוספים המצריכים טיפול אנטיביוטי תוך ורידי, ובנוסף מעקב וזמינות רפואית 24/7. כמו כן יש לנו בצבר רפואה מחלקת שיקום אינטנסיבי בבית –  הכוללת שיקום אורטופדי למטופלים לאחר החלפת מפרק ירך או שבר מורכב, ושיקום נוירולוגי כחלופה לאשפוז במוסד שיקומי עבור מטופלים שעברו אירוע מוחי".
 
"את מחלקת השיקום האינטנסיבי בבית התחלנו לפני 8 שנים. זה היה הצורך הגדול ביותר מצד קופות החולים שטענו שיש מצוקה מאד גדולה של מיטות שיקום, בפרט ככל שמתרחקים מאזור המרכז" מוסיף ד"ר צבר, "על צוות העובדות סוציאליות, הרופאים והאחיות שלנו, הוספנו פיזיותרפיסטים, קלינאי תקשורת, מרפאות בעיסוק ודיאטניות, ויצרנו תכנית שיקום מקבילה לחלוטין לזו שיש במוסדות שיקומיים."

גדי לוי (צילום: צבר רפואה)
גדי לוי (צילום: צבר רפואה)

 

אין כמו בבית

"שיקום בבית זו בעצם חלופה מלאה למה שקורה במוסדות רפואיים", מסבירה מיטל מלצר, פיזיותרפיסטית ומנהלת תחום פיזיותרפיה בצבר רפואה. "מטופל חוזר הביתה אחרי איזו שהיא אפיזודה אקוטית, יכול להיות אירוע מוחי, החלפת מפרק, ניתוח לבבי, או החלמה מקורונה. באותו יום או לכל המאוחר יום למחרת אנחנו נכנסים אליו הביתה ואז הוא עובר הערכה של צוות רב מקצועי, שכולל רופא מומחה בשיקום, אחות, צוות סוציאלי, פיזיותרפיה ריפוי ועיסוק, אם הוא צריך קלינאית תקשורת ותזונאית. כל אחד מאנשי הצוות עורך בדיקת קבלה, נבנית למטופל תכנית טיפול המותאמת אישית למצבו, וכך מתחיל הטיפול" מספרת מלצר. "הטיפול מוגדר על ידי הרופא השיקומי של המטופל ויכול לנוע בין שבוע שבועיים לבין כמה חודשים, בהתאם למצבו."

האם את מוצאת יתרון באשפוז בית, במיוחד בכל הנוגע לשיקום?
"בעיני כאשת מקצוע, זוהי סביבת הטיפול הטובה ביותר. אנחנו מלמדים את המטופל להשתקם בחיים האמיתיים, הוא אינו צריך להתרגל לסביבת התאקלמות חדשה, ואז לחזור הביתה ולעבור שוב תהליך הסתגלות. הוא נמצא בביתו, מוקף במשפחתו ובחפצים המוכרים והסביבה המרגיעה. וכמובן שהוא לא חשוף למחלות וזיהומים הקיימים בבתי חולים. יש הרבה יתרונות גם לבני משפחה, שהרבה יותר קל להם לוגיסטית . יש אנשים שגרים בפריפריות והשעות שמבזבזים על נסיעות לבתי חולים מאד מכבידות, שלא לדבר על ההוצאות הכספיות, אובדן ימי עבודה ועוד. לשיקום בבית יש המון יתרונות, כי קודם כל אתה בסביבה שלך. 

עבדתי לא מעט שנים בשיקום מוסדי, ואני חושבת שברוב המקרים מטופל שיכול לחזור הביתה ולעבור את התהליך בנוחות ביתו. זה הדבר הכי פונקציונלי והכי אמיתי שיש. בשיקום בבית הצוות משויך למטופל ומגיע לביתו ונותן לו גם קצת תחושה שהוא מנהל את השיקום של עצמו, בבית שלו, עם הבגדים שלו, בטריטוריה שלו. זה תורם מאד לשיקום. בנוסף, שלא כמו בבית חולים, הצוות המוצמד למטופל הוא קבוע. אותו פיזיותרפיסט, אותה אחות, אותה קלינאית תקשורת. הם ילוו את המטופל ומשפחתו לאורך כל הטיפול. אנחנו מאד מאמינים שההכרות עם המטופל ומשפחתו מסייעת משמעותית בתהליך ההחלמה והחזרה לתפקוד מיטבי."

מיטל מלצר (צילום: צבר רפואה)
מיטל מלצר (צילום: צבר רפואה)

מה לגבי זיהומים וטיפול במחלות כרוניות?
גדי לוי: "מאושפזים השוהים בבתי חולים עלולים להיחשף בסיכון מוגבר לא רק לזיהומים, אנחנו יודעים של- 24% מהמטופלים בני 70 ומעלה שמגיעים למיון, יש סיכון לפתח קושי בהתמצאות במקום ובזמן רק בשל השינוי של הסביבה באשפוז". 41% מהמטופלים שאושפזו בבי"ח מדווחים על התדרדרות תפקודית כשהם חוזרים מאשפוז." לשם כך הקמנו לפני מספר שנים את מחלקת פנימית בבית, המספקת כאמור חלופה מלאה לאשפוז במחלקה פנימית בבית חולים, בסביבה ביתית נעימה ובטוחה," מדגיש לוי. "חשוב לציין שאשפוז בית פעיל במדינות רבות בעולם, כפתרון שנותן טיפול רפואי מלא, והשגחה רפואית בזמינות של 24/7, בבית המטופל. אנחנו בצבר רפואה מגיעים אל המטופלים במחלקה זו תוך שעות ספורות מרגע ההפניה, מבצעים קבלה רפואית וסיעודית מלאה ועוד באותו יום מתחילים להעניק להם את הטיפול הדרוש."

יעיד על כך מוטי עמית, 68, חולה סכרת מנשר שלקה בזיהום בשיא תקופת הקורונה והופנה לאשפוז במחלקה פנימית לצורך קבלת עירוי אנטיביוטי יומיומי ממושך.  מוטי החליט לבחור בחלופת אשפוז הבית. "הרופאה אמרה לי שהיא הולכת לאשפז אותי בבית חולים וממש נבהלתי," מספר עמית, "זה היה שיא תקופת הקורונה וחששתי מאד. כשגיליתי שאשפוז הבית הוא אופציה שממומנת על ידי קופת החולים זה היה מציל חיים. שלחו את צבר רפואה אליי, וכבר תוך כמה שעות הם הגיעו, והיו מעולים. מרגיעים ומאד מקצועיים. רופא ואחות הגיעו אחת ליום לראות אותי, לתת לי את העירוי ולעשות את כל הבדיקות הנחוצות. במקום לשכב בבית חולים עם עירוי אינפוזיה ולהיות חשוף לקורונה ועוד כל מיני זיהומים, הייתי בבית עם המשפחה שלי, והמשכתי לעבוד כרגיל".

מוטי עמית (צילום: פרטי)
מוטי עמית (צילום: פרטי)

איך אפשר לקבל אשפוז בית במחלקת פנימית בבית? והאם הקורונה השפיעה על השירות?
"במרבית המקרים רופא המשפחה הוא שנותן הפניה לאשפוז בית כשיש אירוע רפואי המצריך אשפוז. אנחנו בצבר רפואה מקבלים את הפרטים, מגיעים לביתו, ולוקחים אחריות מלאה הכוללת מתן טיפול תרופתי, ביצוע בדיקות דם, בדיקות רנטגן במידה ונדרשות, וביקורי רופא ואחות יומיים."

לוי מעיד כי בחודשים האחרונים התקבלו בצבר רפואה לבקשת קופות החולים מטופלי קורונה רבים אשר ביקשו להתאשפז בבית. כמו כן הייתה עלייה גדולה בהפניות של רופאי המשפחה לאשפוז בבית של מטופלים שהיו זקוקים לטיפול רפואי מלא אך חששו מהסכנות באשפוז בעת המגיפה.  "נגיף הקורונה האיץ את התהליך שכבר החל, של הגברת המודעות לנושא אשפוז בבית ,  הביקוש מצד המטופלים, וההבנה שמדובר במרכיב יעיל וחשוב של התמודדות עם מצוקת האשפוז בבתי החולים. התוצאה היא פחות אשפוזים חוזרים, כאשר כל המדדים מראים שאשפוז בבית היא חלופה נכונה ובטוחה".

סביבה מוכרת טובה לנפש

גם עבור מתמודדי בריאות הנפש מספקת כאמור  צבר רפואה פתרון דומה. "עבור אוכלוסייה זו, המשמעות של שגרה מוכרת, סביבת חיים תומכת וחזרה לתפקוד במסגרת הקהילה, הם חשובים מאוד" מוסיף לוי. "עבור הקבוצה הזו הקמנו יחד עם קופות החולים שירות עבור מטופלים המאושפזים במוסד פסיכיאטרי ושמצבם מאפשר מעבר להמשך טיפול אינטנסיבי בביתם.  השירות של פסיכיאטריה בבית כולל לקיחת אחריות טיפולית מלאה על ידי פסיכיאטר, אח, עובדת סוציאליות דיאטנית ומרפאה בעיסוק תוך זמינות מלאה 24/7."

מבחינת פני מערכת הבריאות בישראל, אשפוז פסיכיאטרי בבית זו מהפכה של ממש. "בשנתיים האחרונות המחלקה שהכי מרגשת אותי זו פסיכיאטריה אקוטית בבית." מספר ד"ר צבר. "מראש מדובר באוכלוסיית המטופלים שהם בכל העולם נתפסים כחצר האחורית של הרפואה הציבורית. אלו אנשים שהמצוקה האשפוזית שלהם היא כפולה ומכופלת. כיוון שיש מחסור במיטות אשפוז תנאי אשפוז קשים ואף את נושא הסטיגמה. במטופלים הללו אפשר לטפל באשפוז ביתי עם טובי הרופאים האחיות והצוותים המטפלים".

גם גדי לוי מתייחס לנושא: "במחלקת פסיכיאטריה בבית אנו מעניקים למתמודדי בריאות הנפש מעטפת אינטנסיבית מקצועית בבית כחלופה לאשפוז פסיכיאטרי, תוך תמיכה וסיוע למטופל ולמשפחתו.  השירות ניתן ע”י צוות רב מקצועי של פסיכיאטרים, אחיות ועובדים סוציאליים, בעלי ניסיון והכשרה בתחום בריאות הנפש.  עבור קבוצה זו המשמעות של סביבה מוכרת, שגרת חיים תקינה וחזרה לתפקוד במסגרת הביתית חשובים במיוחד"

"קיימת הסכמה שיש להמשיך ולחזק את הטיפול בקהילה תוך הרחבת מודל האשפוז הביתי," מוסיף לוי. "הוא זול יותר, בטוח יותר ומאפשר טיפול נכון ואיכותי תוך הקטנת העומסים על המוסדות האשפוזיים." 

בימים אלו מרחיבים בצבר רפואה את קבוצות המטופלים אשר יתאפשר להם אשפוז בית לקבוצות נוספות כגון מטופלים מורכבים, מטופלי אי ספיקת לב וקבוצות נוספות.

לפרטים נוספים לחצו כאן

אשפוז ביתי- עתיד הרפואה (צילום: צבר רפואה)
אשפוז ביתי- עתיד הרפואה (צילום: צבר רפואה)