בכירים במערכת הבריאות סיכמו את משבר הקורונה, בכנס דגן לביטחון שנערך היום (רביעי) במכללת נתניה. בפאנל מיוחד, בו השתתפו מנהלים וסגנים של בתי חולים, נדונה השאלה איך מערכת הבריאות צריכה להתנהל בתקופה שלאחר משבר הקורונה. 

מנהל המרכז הרפואי גליל, פרופסור מסעד ברהום, אמר כי "משבר הקורונה לימד את מערכת הבריאות כי יש צורך בהקמת מכון מחקר לאתגר אסטרטגיית החוסן הלאומי בכל הקשור לרפואה". הוא תהה: "מתי יקום דבר כזה, בחשיבה הישראלית החסרה של העידן החדש אולי זה ייתן לנו קצת הקשבה טובה יותר".

"לא מלחמה, לא הרס תשתיות, נגיף אחד שיתק אותנו כולנו. המגפות הבאות יהיו עוד פחות ממאה שנים וגם מלחמות וגם רעידות אדמה עוד יהיו. הזירה של לבנון לא דומה לעזה ולכן זה מחייב אותנו. אם לא נערך בהתאם נהיה בפני שוקת שבורה", הסביר.

המשנה למנכ"ל בי"ח שיבא, פרופסור ארנון אפק, פתח בביקורת על מערכת הבריאות: לדבריו משבר הקורונה תפס את בתי החולים והצוותים הרפואיים לא מוכנים להתמודדות עם משבר בריאותי בהיקף כזה. "זה לא שאנחנו צריכים לחכות הרבה זמן עד שישכחו ממה שקרה. מערכת הבריאות הגיעה לאירוע הנוכחי לא מוכנה", אמר הבכיר מתל השומר. 

לדבריו של אפק, הבעיה לא הייתה היעדר ידע מקצועי, אלא מחסור בכוח אדם. "היה לנו ידע והמערכת מאוד בעלת יכולת הסתגלות ותגובה מהירה אבל לא היה מספיק כוח אדם וייאמר לזכותה של הממשלה שנתנה תקנים של 600 רופאים ו-1,500 אחיות. המערכת הייתה צריכה מזמן את זה ולא רק בגלל הקורונה. וכעת האוצר אומר שלא צריך את הרופאים הללו כי עברה הקורונה וזה לא נכון. זה על גבול ההזוי", הסביר. 

פרופסור רן בליצר, המשמש כמנהל מכון המחקר וראש מערך החדשנות בשירותי בריאות כללית, אמר כי עולם הרפואה צפוי להתמודד בשנים הבאות עם מקרים נוספים של נגיפים שעלולים לגרום למגיפות עולמיות. "בכל רגע נתון בדרום מזרח אסיה נפגשים בע"ח ובני אדם באופן בלתי אמצעי. כל מפגש כזה הוא הטלת קובייה", אמר.  

עוד ציין בליצר כי במהלך המאה הקודמת יצר נגיף השפעת שלוש מגיפות. "היו 3 פנדמיות גדולות במאה הקודמת, עוד אחת ב2009 והבאות בוא יבואו". עוד אמר פרופסור בליצר כי ככל שאוכלוסיית העולם תמשיך להתרבות, כמות המגיפות שעלולות לפרוץ מנגיפים חדשים תגדל". הוא סיכם: "זה לא ייקח כל כך הרבה זמן. ככל שיש יותר אנשים על פני הכדור הסבירות שזה יקרה עולה. יש לפחות 20 מחלות חדשות שהגיעו אך נשאלת השאלה מהו המחולל שיקבע את הפנדמיה הבאה".