במהלך העשור הקודם, נרשמה עלייה דרמטית של 675% במספר המאושפזים במחלקות הפסיכיאטריות בארץ בשל תחלואה כפולה (נפש וגוף), שנגרמה בשל שימוש בקנבינואידים שהם החומרים הפעילים בקנאביס ובסמים ממכרים נוספים. על פי נתון נוסף, בשנת 2010 אושפזו 98 אנשים במחלקות אלו, ואילו ב־2019 קפץ מספר המאושפזים לכ־900. נתונים מדאיגים אלו נאספו ב"מעריב" בסיוע מרכז הגמילה רטורנו, והם מתבססים על דוח התנועה להגנת הציבור מנגע הסמים שנכתב בחודש נובמבר האחרון.

במסגרת ההסכמים הקואליציוניים בין יש עתיד לתקווה חדשה סוכם בין היתר כי הממשלה החדשה תקדם את נושא הלגליזציה של שוק הקנאביס בתוך שנה מיום הקמתה, ואף תעמיד לצורך העניין ועדה מיוחדת בכנסת.  במרכז הגמילה רטורנו, שהוקם על ידי הרב איתן אקשטיין ליד בית שמש בשנת 1990, עוקבים בדאגה אחר הצעדים לקידום נושא זה.

רטורנו הוא בין המרכזים הגדולים לטיפול ומניעת התמכרויות בארץ ובעולם, שהצליח בשנות קיומו לצבור ניסיון רב בתחום. השבוע הזהיר אקשטיין כי "אם בעבר נטען שקנביס מהווה 'סם מעבר' לסמים קשים, הרי היום הוא 'סם מטרה'. איני יכול לחיות בשלום עם תוכנית הממשלה המוצהרת. בשיח משותף עם קצין חינוך ראשי לשעבר תא"ל (במיל') צביקה פייראיזן, נחשפנו לנתונים המדאיגים אשר צריכים להילקח בחשבון בקרב מקבלי ההחלטות".

עוד מוסיף אקשטיין כי ההשלכות הכלכליות שייווצרו כתוצאה מלגליזציה והעלייה בכמות החולים בתחלואה כפולה, "עלולות להגיע לעלויות של כמיליארד וחצי שקלים בשנה לקופת המדינה – עלויות אשפוז, גמילת המטופלים והוסטלים שיקומיים, תוספת מיטות אשפוז פסיכיאטריות ועלות קצבת נכות לנגמלים".

מחקרים במדינות שבחרו לקדם את הלגליזציה כמו אורוגוואי, קנדה ומדינות קולורדו ואורגון בארה"ב, מלמדים כי 10% מציבור המשתמשים בסם הפכו למכורים לאחר שמכירת הקנאביס לצריכה עצמית לא רפואית הוסדרה בחוק. עוד מדגיש אקשטיין כי בעקבות פיתוח הקנאביס הרפואי בשנים האחרונות השתנו תכונות הצמח, כאשר אחוז החומר הפעיל והממכר בו קפץ מ־%5 בעבר ל־20% כיום.

עוד עולה כי במדינות אלו נרשמה עלייה בניסיונות ההתאבדות על רקע שימוש מוגבר בסם הקנאביס. "בטרם ההחלטה לצאת בריצה פראית אל עבר לגליזציה של הקנאביס, אני קורא לממשלת ישראל לדון בנתונים, ובראש ובראשונה להקים מערכי סיוע וטיפול מקיפים במתמכרים", מסכם אקשטיין.