פרופ' חגי לוין, רופא בריאות הציבור ואפידמיולוג, שוחח היום (חמישי) עם ענת דוידוב בתוכניתה "איפה הכסף" ב-103FM על הזינוק המדאיג בתפוצתן של מחלות נשימתיות, בהן נגיפים מסוכנים לתינוקות ופעוטות, שאחד מהם אף הוביל למותו של נער בן 12 מוקדם יותר השבוע. "מדובר בעלייה לא אופיינית לעונה", סיפר לוין. 

"המחלות האחרות מרימות ראש וזאת לא רק תחושה, אלא גם מגובה בנתונים שפרסם המרכז הלאומי לבקרת מחלות. אכן יש עלייה לא אופיינית לעונה בתחלואה נשימתית, כולל בנגיף RSV שהוא מסוכן לפעוטות ולתינוקות".

הוא הסביר כי מדובר ב"נגיף שרוב התינוקות חולים בו בשלב כלשהו אבל אם יש להם מחלת רקע של ריאות, לב או שהם פגים הם יכולים ללקות בצורה קשה מאוד. הבעיה היא שעכשיו פתאום רואים בקיץ התחלה של הנגיף בישראל ובארה"ב ואולי צריך לשנות את הטיפול המונע המקובל ולתת אותו מוקדם יותר השנה, לפני נובמבר, זאת אחת ההחלטות שמשרד הבריאות צריך לקבל."

לוין הדגיש כי "יש הרבה נגיפים שמסתובבים וכנראה שאחד מהם הביא למותו הטרגי של הנער בן ה-12. זה אומר לנו שחוץ מקורונה, הכללים שלמדנו של היגיינה אישית ושאם אתה חולה אז לא מסתובבים לעבודה או ללימודים, ואם כן יוצאים אז לשים מסכה ולשטוף ידיים – הכללים האלה נכונים גם היום".

על ההחלטה לבטל את חובת עטיית המסכות גם עבור תלמידים אמר: "אפשר לדון בזה אבל ההחלטה התקבלה. גם הילדים שלי מסיימים לימודים ואני רגוע שהם בלי מסכה, הסיכון נמוך מאוד. חשוב להבהיר שאמנם בוטלה חובת עטיית המסכות, שגם הן לא פותרות הכול, אבל כדאי להמשיך ולשמור על הכללים ששומרים על הבריאות שלנו".

הוא הוסיף: "זה נכון גם לגבי מניעת מחלות מדבקות, אבל גם נכון שזה הזמן לחזור לחיים, להפסיק לעשן, לשמור על תזונה בריאה, לעסוק יותר בפעילות גופנית, לצאת החוצה – דברים שקצת שכחנו מהם בשנה האחרונה. אנחנו רואים מנתונים שישראל השמינה, יש יותר מעשנים ואם לא נטפל בבעיות האלה יהיו מתים רבים כתוצאה מהבעיות האלה. בישראל בלבד 10,000 איש מתים כל שנה מהשמנה ו-8,000 מעישון".

על הטענה שראשי מערכת הבריאות "שכחו" מהקורונה ומהחשיבות של הזרמת תקציבים לבתי החולים, אמר לוין: "צר לי להגיד שזה נכון. יש תחושה שבשנה האחרונה משרד הבריאות הפך להיות משרד הקורונה ועכשיו יש אתגר גדול מאוד לכולנו. לא רק משרד הבריאות אלא גם ברמה האישית, גם משרדי ממשלה אחרים ורשויות מקומיות – כולנו ביחד צריכים עכשיו לחזור לחיים בריאים. וזה אומר להשקיע במערכת הבריאות בתכנון ארוך טווח, כי ידוע שהיא נמצאת בשמיכה קצרה, מורעבת וזה עולה בחיי אדם, ומצד שני להתעסק במניעת מחלות".

לוין סיפר על מצבה הקשה של מערכת הבריאות: "אני רואה את זה גם בהדסה וגם בבתי חולים אחרים ובשירותי בריאות הציבור – הצוותים שחוקים מהזמן שעבר, החוליים של מערכת הבריאות נשארו, תורנויות של 26 שעות שהן לא בריאות לא למטפלים ולא למטופלים".

הוא סיכם: "לכן לשר הבריאות החדש ניצן הורוביץ יש אתגר גדול לעשות שינוי, להביא תקציבים ומשאבים שיוכלו לעשות את השינוי הדרוש. אבל חלק מזה זה גם בתוך המערכת להשקיע במקומות שהכי זקוקים להם. והמשימה הראשונה שעומדת לפתחו היא לבחור צוות מקצועי, מנכ"ל ומשנה למנכ"ל, שיעזרו לו במשימה הזאת וצריך מישהו שמסתכל על כל המערכת. יחד עם זאת צריך לבחור את האדם המתאים ביותר למה שישראל צריכה".