גל רביעי או התפרצות נקודתית? - לאור התפרצויות נגיף הקורונה בבתי הספר במועצה המקומית בנימינה-גבעת עדה ובמודיעין, מנכ"ל משרד הבריאות לשעבר משה בר סימן טוב שוחח הבוקר ׁ(שני) עם גולן יוכפז וענת דוידוב ב-103FM והעביר מסר מרגיע: "התפרצויות קורונה בעוצמה שראינו, שתוביל אותנו לכדי סגר כללי כפי שחווינו בשנה הראשונה של הקורונה, אני חושב שלא נראה. נראה התפרצויות נקודתיות אבל הצעדים באמצעותם נתגונן יהיו הרבה יותר נקודתיים".

"אם נסתכל על כל מגפה, בחצבת למשל הייתה אוכלוסייה מחוסנת והיו התפרצויות נקודתיות 'בכיסים' שאינם מחוסנים והאסטרטגיה להתמודד אינה לאומית אלא אזורית – משהו ספציפי במקום ההתפרצות. אני חושב שזה יהיה זרז חשוב לחסן את בני הנוער, 12 ומעלה", הוסיף.

 בר סימן טוב הביע את דעתו באשר לחיסון בני הנוער, בגילאי 12 ומעלה, וציין כי יחסן את בתו. "אם ה-FDA אישר ומשרד הבריאות אישר זה בסדר". כמו כן, תמך גם בפרסום הודעה גורפת לחסן את כולם. "קיוויתי שיהיה לנו יותר זמן לראות מה קורה עם החיסון אבל אם מתחילים לראות סימני התפרצות בקרב ילדים כדאי לנקוט באמצעי הגנה".

בהמשך, התייחס מנכ"ל משרד הבריאות גם למחדל בנתב"ג והקושי לאתר חולים הנכנסים דרכו לישראל וטען כי "נורא קשה לשלוט על המעברים ברגע שמתחילה מסה של אנשים שנוסעים לחו"ל, בקרוב נגיע לעשרות אלפי נוסעים כל יום. צריך לבדוק את כל מי שנכנס לארץ, זו לא אמורה להיות משימה מעבר ללוגיסטית".

כמו כן, הסביר כי על פי הנתונים העדכניים אין צורך במנת חיסון שלישית, וכי יהיה צורך בכך: "אם יתפתח וריאנט שעמיד לחיסון הקיים –זה לא קרה. אם נראה שהתגובה החיסונית פוחתת על פני זמן – וגם את זה לא רואים כרגע. הקורונה בדרך זו או אחרת תישאר כנראה לעוד הרבה מאוד זמן, אולי לתמיד. האסטרטגיה תשתנה. על ציר הזמן היא תהפוך לסוג של שפעת, מחלה שהיא יותר עונתית". 

בדיקת קורונה בנתב''ג (צילום: יוסי אלוני, פלאש 90)
בדיקת קורונה בנתב''ג (צילום: יוסי אלוני, פלאש 90)

בר סימן טוב הביע את דעתו בנוגע להחזרת חלק ממהגבלות ולדבריו אין כרגע צורך להחזיר את המסכות גם בבתי הספר ובגני הילדים. בנוסף, הוא טען כי לעת עתה אין צורך בהחזרת התו הסגול והירוק. "יכול להיות שמחר נגלה משהו אחר. המשמעות היא להיות בערנות כל הזמן לגבי מה שקורה עם הקורונה ולעדכן את המדיניות ,לא לפחד".

בסיום, טען מנכ"ל משרד הבריאות לשעבר כי ההתפרצויות הקורונה האחרונות אינם סנונית ראשונה לתחילתו של גל רביעי: "אני לא חושב עדיין שיש פה גל רביעי, היכולת של הווירוס להגיע לעוצמות שראינו בפעמים הקודמות – הסבירות נמוכה".