שנת הקורונה והתקפי מיגרנה: נשים וגברים רבים מכירים מקרוב את הכאב הנקרא 'מיגרנה'. אחד הביטויים העיקריים של התופעה הוא כאב ראש עוצמתי שיכול להשפיע על איכות החיים של רבים. ההערכה היא שמעל מיליון איש בישראל סובלים ממיגרנה וכ-170 אלף סובלים ממיגרנה כרונית. 

בעוד שמיגרנה היא אחת המחלות הראשונות שנרשמו אי פעם בהיסטוריה, הפוקוס עליה  ממשיך להתפתח ולהתרחב. מדובר במחלה נוירולוגית של ממש, לא סתם כאב ראש אלא כאב ראש ברמה בינונית- גבוהה המלווים בפגיעה ביכולת התפקוד, תופעות של צוואר תפוס, בחילות ואפילו הקאות, סחרחורת טשטוש ראייה. 

הטיפול במיגרנה מתחלק לשתי קבוצות עיקריות. האחת - טיפולים אקוטיים שהמטרה היא לטפל בהתקף שכבר התפרץ ולהקל על הכאב ולקצר את משכו והשנייה טיפולים מונעים, שמטרתן למנוע מההתקף להופיע מלכתחילה. ישנם טיפולים תרופתיים, בין היתר תרופות ביולוגיות הפועלות על חלבון הייחודי המעורב בהתקפים, וטיפולים שאינם תרופתיים, בניהם טיפול המעורר גירוי עצבי אשר פועל על מערכת מיסוך הכאב במוח, מפחית ולעיתים מעלים את הכאב.

אילוסטרציה, כאב ראש, מיגרנה (צילום: istockphoto)
אילוסטרציה, כאב ראש, מיגרנה (צילום: istockphoto)

התרופות הביולוגיות הן למעשה נוגדנים מונוקלונליים המנטרלים את הפפטיד CGRP או הקולטן שלו ובכך מונעים את התהליך הדלקתי המוביל למיגרנה. היעילות שנמצאה במחקרים הייתה אמנם די דומה ליעילות תרופות המניעה הוותיקות, אולם המחקרים והעדויות של מטופלים בעולם מראים  שלאחוז משמעותי מהאנשים הייתה הטבה מלאה, כלומר היעלמות מוחלטת של כאבי הראש וזאת לצד פרופיל בטיחות גבוה מאוד, וללא התופעות לוואי המוכרות של התרופות הוותיקות יותר.

שנת הקורונה הציפה הרבה אי וודאות וחוסר בשגרה יציבה. אלו היו אתגרים לכולנו, אבל אנשים הסובלים ממיגרנות מצאו עצמם חווים התקפים בתדירות גבוהה יותר, ובעוצמות גבוהות יותר. כל מה שהעלה את מד הלחץ בשנה האחרונה, בין אם המעבר לעבודה מהבית, סגרים ושינויים בהנחיות ובמגבלות התנועה השפיעו על חולי המיגרנה והציבו בפניהם התקפים תדירים ועוצמתיים יותר. אחד המחקרים שנעשו מצא עלייה של עד 50% בהתקפי המיגרנה שנגרמו מהמתח והחרדה שהציפה המגפה. 

מבחינה סטטיסטית נשים סובלות יותר מגברים ממיגרנות, הן נוהגות להיבדק מוקדם יותר ובכך לחפש טיפול מתאים עבורן להקלה על הכאב, אך חשוב לדעת שגם גברים סובלים מהמחלה. רוב התקפי המיגרנה מופיעים אצל נשים בעשור השני לחייהן כאשר יותר מ-90% מהנשים הסובלות מהתקפי מיגרנה סובלות מהם לפני גיל 40. גברים לעומתן נוטים שלא לגשת לרופא להיבדק ובהתאם לא לחפש את הטיפול המתאים – ומוצאים עצמם סובלים מאיכות חיים ירודה יותר.

התייעצות עם רופא והתאמה של דרך הטיפול עשויה להקל באופן משמעותי על תדירות ההתקפים, מידת הסבל וההתנהלות היום יומית לצד המחלה.

הכותב הוא מנהל המרכז לכאבי ראש ופנים, במחלקה הנוירולוגית במרכז הרפואי שיבא תל השומר