תפוחי אדמה הם כמעט תמיד הראשונים בתור לקבל צו פינוי מהתפריט שלנו כשאנחנו מחליטים לשמור על דיאטה או מנסים לשפר את הרגלי התזונה שלנו מסיבות בריאותיות. הם מכילים לא מעט פחמימות, וגם עמילן ויחסית לירקות אחרים בתפריט שלנו, הערכים התזונתיים שלהם לא מדהימים. תוסיפו לזה את העובדה שרוב הדרכים להכין אותם (לפחות רוב הדרכים הטעימות) כוללות טיגון ולא מעט אחוזי שומן, ואפשר להבין למה אנשים מעדיפים לוותר עליהם כשהם מנסים לשמור.

אבל יכול להיות שמחקר חדש יעזור לנקות קצת את המוניטין של תפוחי האדמה - חוקרים מאוניברסיטת פרדו בארה"ב טוענים שגילו שאכילת יותר תפוחי אדמה יכולה לסייע בוויסות לחץ הדם, אפילו יותר מתוספים מסויימים. תוצאות המחקר שלהם התפרסמו בכתב העת התזונתי Nutrients.

סוד הבריאות של תפוחי האדמה נובע מתכולת האשלגן שלהם. לדברי החוקרים, הגדלה של צריכת האשלגן התזונתי באמצעות אכילת תפוחי אדמה אפויים או מבושלים מפחיתה את אגירת הנתרן בגופם של אנשים שניזונים מתזונה מערבית טיפוסית.

בנוסף, הוספה של יותר תפוחי אדמה לתפריט הובילה גם לירידה בלחץ הדם הסיסטולי (הערך הגבוה יותר במדד לחץ הדם, שמתייחס ללחץ השיא שנוצר בתוך העורקים לאחר הזרמת דם אליהם מהלב). הירידה בלחץ הדם בעקבות אכילת תפוחי אדמה היתה משמעותית יותר מזו שנרשמה אצל אנשים שנטלו תוסף אשלגן. בניסוי לקחו חלק 30 נשים וגברים שהוגדרו כבעלי לחץ דם גבוה או בעלי נטייה לכך.

עוד תגלית מעניינת של המחקר (לפחות אותנו היא מאוד מעניינת) היא שהחוקרים גילו שלאכילת מנת תוספת של צ'יפס מטוגן בערך קלורי של 330 קלוריות בתוך תפריט תזונה רגיל, לא היתה השפעה מזיקה על לחץ הדם של משתתפי הניסוי.
 
"אף שאנשים נוטים לשים דגש חזק על הפחתת הנתרן התזונתי כדי לשלוט טוב יותר על לחץ הדם שלהם ועל הסיכון למחלות לב וכלי דם - זה רק חצי מהסיפור. לאשלגן יש תפקיד לא פחות חשוב, ואולי מה שהכי חשוב כאן הוא היחס שבין אשלגן לנתרן, לפחות בהקשר של כל תמונת התזונה המלאה. משום שראינו שארוחה שכללה יותר תפוחי אדמה דווקא הובילה לירידה גדולה יותר בשיעורי אגירת הנתרן מאשר נטילה של תוסף תזונה", אמרה ד"ר קוני וויבר, אחת החוקרות, בהודעה לעיתונות.

מחברי המחקר ציינו שעד כה נעשו מחקרים מעטים בלבד בנוגע להשפעה של אשלגן על לחץ הדם. עבודת המחקר שלהם היא אחת הראשונות שבוחנת את יעילותה של תוספת אשלגן תזונתי כצעד מניעתי ליתר לחץ דם.

צ'יפס (צילום: ingimage ASAP)
צ'יפס (צילום: ingimage ASAP)


"מאוד חשוב לערוך ניסויים קליניים בעקבות מחקרים תצפיתיים כדי לבסס קשר סיבתי בין תזונה ובריאות", אמרה וויבר. "לדוגמה, במחקר הקליני הנוכחי גילינו שלצ'יפס אפוי לא היתה השפעה על לחץ הדם. זה סותר ממצאים ממחקרים תצפיתיים קודמים, ומחדד את הצורך להסתכל על תזונה בגישה רחבה יותר בהקשר של שמירה על הבריאות, להבדיל מהתמקדות בהדרת מאכל או קבוצת מאכלים מסויימת".

במסגרת הניסוי, 30 המשתתפים והמשתתפות חולקו ל-4 קבוצות שהיו נתונות להתערבויות שונות בנוגע לצריכת אשלגן למשך 16 יום. קבוצה אחת ניזונה מתפריט שהכיל 2,300 מ"ג של אשלגן מדי יום - בדומה לתזונה אמריקאית טיפוסית, שאותה מגדירים החוקרים כדלת אשלגן. הקבוצות האחרות ניזונו מתפריט דומה שלו הוסיפו החוקרים: בקבוצה אחת - 1,000 מ"ג אשלגן שמקורו מאכילת תפוחי אדמה אפויים, מבושלים או מחוממים במחבת, בקבוצה שנייה - 1,000 מ"ג אשלגן שמקורו מצ'יפס, ובקבוצה שלישית - 1,000 מ"ג אשלגן בתוסף תזונה.
 
לטענת החוקרים, אכילת תפוח אדמה בינוני אחד יכולה לספק כעשרה אחוזים מצריכת האשלגן היומית המומלצת. כך שבניגוד למגמות התזונתיות של העשור האחרון - הם פחות או יותר אנשי המקצוע היחידים שסבורים שאנשים בעולם המערבי לא אוכלים מספיק תפוחי אדמה. בארה"ב למשל, תפוחי אדמה וצ'יפס מספקים כ-7 ו-3 אחוזים (בהתאמה) מצריכת האשלגן של האמריקאי הממוצע.

"בהתחשב בעובדה שרוב האמריקנים לא מתקרבים אפילו לעמידה במכסת האשלגן היומי המומלצת, הממצאים שלנו מראים כמה חשוב לקדם ולא להגביל אכילה של מאכלים מסויימים, ובוודאי לא לשלול את הלגיטימיות של תפוחי אדמה ככלל, שיכולים להוות מקור חשוב לאשלגן תזונתי עבור אנשים בעולם המערבי", הוסיפה ד"ר וויבר.