בעשורים האחרונים מגמת אשפוז הבית מתרחבת בכל העולם. גם בישראל בשנים האחרונות המגמה מתפתחת, וכבר היום מוצעים שירותי רפואה בתחומים מגוונים הניתנים למטופלים בביתם. שנה ויותר לאחר פרוץ הקורונה, ההבנה בקרב הציבור, במסגרת ההתמודדות עם נגיף הקורונה, היא כי תחום אשפוז הבית הוא המקום הטבעי והנכון ביותר לטיפול בקשת רחבה של מחלות ומצבים רפואיים הוא בית המטופל.

אשפוז הבית מאפשר למטופל לקבל שירות רפואי מקצועי בסביבתו הטבעית – הבית. בשירותי בריאות כללית הבינו כבר לפני שנים את הצורך בהעברת אחוז מסוים מהמטופלים לאשפוז בית, בשל כל היתרונות המשמעותיים שיש לטיפול בסביבה הביתית כחלופה לאשפוז בבית חולים.

"חלופה מלאה יעילה ובטוחה לאשפוז במחלקה פנימית בבית חולים"

"עתיד הרפואה נמצא בקהילה," אומר ארז לוי. מנהל מחוז מרכז בכללית. "אנו מאמינים כי מירב הטיפולים צריכים להיות בקהילה, בסביבתו הטבעית של המטופל, עם תמיכת בני משפחתו והיקרים לו. כללית הייתה החלוצה להבין זאת וגם ליישם בשטח. אשפוז בית אקוטי מאפשר לחולים להתאשפז בביתם ולקבל טיפול רפואי איכותי.

במקביל אנו דואגים לצייד את המטופלים במיטב הטכנולוגיות על מנת שנוכל לנטרם מרחוק. אנו עדים לעליה מתמדת בביקוש לשירות זה, בין היתר עקב מגפת הקורונה שאילצה את מערכת הבריאות להסתגל למציאות חדשה, תוך הפחתת סיכונים וחשיפה מיותרת לזיהומים ומחלות למטופלים, ראינו גם בתקופה זו שהסביבה והמשפחה הם נדבך חשוב להחלמה וחלק ניכר מהצלחת הטיפול הרפואי".

ארז לוי. מנהל מחוז מרכז בכללית (צילום: באדיבות דוברות כללית מחוז מרכז)
ארז לוי. מנהל מחוז מרכז בכללית (צילום: באדיבות דוברות כללית מחוז מרכז)
 
"בשנים האחרונות הבית תופס מקום משמעותי יותר ויותר כמרחב טיפולי," אומר ד"ר איל יעקבסון, המנהל הרפואי של מחוז דן-פ"ת בכללית. "מגפת הקורונה האיצה תהליכים אלה, הן מפאת העומס בבתי החולים והן מפאת החשש של המטופלים להגיע לבתי החולים ולהיחשף לזיהומים ומחלות.
 
שירות אשפוז הבית האקוטי של מחוז דן-פ"ת בכללית, בשיתוף עם צבר רפואה, הינו דוגמא מצוינת. השירות מאפשר לחולים שמצבם הרפואי מתדרדר, ובדרך כלל היו נשלחים לאשפוז בבית חולים, להתאשפז בבית ולקבל בו פתרון מתאים ואיכותי.
 
כך, למשל, חולה שפונה לרופא המשפחה המאבחן דלקת ריאות המצריכה טיפול אנטיביוטי ומעקב רפואי יומי, יכול להפנותו לאשפוז בית חריף (אקוטי) במקום להפנותו לבית החולים. צוות אשפוז הבית של צבר רפואה ייכנס לבית המטופל תוך ארבע שעות, יעריך את מצבו ויבנה תכנית טיפול ומעקב מתאימים".

ד''ר איל יעקבסון, המנהל הרפואי של מחוז דן-פ''ת בכללית (צילום: באדיבות דוברות כללית מחוז דן פתח תקווה)
ד''ר איל יעקבסון, המנהל הרפואי של מחוז דן-פ''ת בכללית (צילום: באדיבות דוברות כללית מחוז דן פתח תקווה)

ד"ר איתמר עופר, נשיא ויו"ר צבר רפואה המספקת את שירות אשפוז הבית האקוטי עבור כללית, מוסיף כי הביקור הרפואי והטיפול בבית מהווים פתרון למטופלים רבים, שמעדיפים לקבל את הטיפול בבית, ובייחוד למטופלים שבריריים או מרותקי בית, שאשפוז בבית חולים מהווה מבחינתם סיכון להתדרדרות בריאותית נוספת.
 
"זה לא רק שזה נוח יותר ורגוע יותר. זה בעיקר בטוח יותר. האחות והרופא מגיעים לבית המטופל מידי יום וסיכום האשפוז מגיע ישירות למחשב של הרופא המטפל בכללית. כך מבטיחים שהרצף הטיפולי נשמר."

ד''ר איתמר עופר, נשיא ויו''ר צבר רפואה (צילום: באדיבות צבר רפואה)
ד''ר איתמר עופר, נשיא ויו''ר צבר רפואה (צילום: באדיבות צבר רפואה)

"חוויה אחרת לגמרי"

חמה של תמר, המתגורר בקרית אונו (במרחק רב ממשפחתו) לקה בדלקת ריאות חריפה. "עבור אדם בן 76, עם מחלת לב , קוצב לב, דלקת ריאות זה סיכון של ממש", מספרת תמר. "מאד לא רצינו לאשפז אותו כי עבורו זה כרוך בסיכון רב. ברגע שבכללית אמרו לנו שהוא יכול לקבל אשפוז בבית שלו, זו הייתה הקלה מאד גדולה.

תוך כמה שעות הגיע צוות של צבר רפואה לביתו, וכולנו הרגשנו שזה בדיוק מה שהוא היה צריך. הם היו זמינים עבורו ועבורינו כל הזמן. ראיתי כמה חמי רגוע ונינוח. הוא מאוד העריך את זה והיה מאוד משמעותי וטוב עבורו", היא מציינת. "זו חווית טיפול אחרת לגמרי. יש לזה המון יתרונות גם למטופל וגם למשפחה."

פטריסיה צימרמן, אחות ראשית וראש אגף סיעוד בתי החולים בכללית(צילום: באדיבות דוברות כללית מחוז שרון ושומרון)
פטריסיה צימרמן, אחות ראשית וראש אגף סיעוד בתי החולים בכללית(צילום: באדיבות דוברות כללית מחוז שרון ושומרון)

פטריסיה צימרמן, שלאחרונה מונתה לתפקיד האחות הראשית וראש אגף סיעוד בתי החולים בכללית, שימשה עד כה כמנהלת הסיעוד ומנהלת היחידה לאשפוז בית של מחוז שרון שומרון בכללית, שם לקחה חלק משמעותי בהובלת שירות אשפוז הבית האקוטי. "כמנהלת הסיעוד במחוז הייתי גאה לקחת חלק בהובלת השירות המהפכני הזה, הניתן על ידי צוותים של היחידה לטיפולי בית, ומאפשר  למבוטחי כללית,  להנות מטיפול מקצועי איכותי בנוחות ביתם."

"אשפוז אקוטי בבית הוא השלב המתבקש הבא במערכת הבריאות," אומר מופיד קעדאן - מנהל יחידת שקד במחוז שרון שומרון בכללית. "בייחוד לאור מגיפת הקורונה. אשפוז הבית הניתן ע"י שירותי בריאות כללית הינו שירות פורץ דרך, אשר מאפשר למבוטחים לקבל את הטיפול הרפואי המלא בביתם ולהימנע מאשפוז בבית חולים. ישנם יתרונות עצומים לאשפוז בבית, עבור המטופל ומשפחתו וגם עבור המערכת - צמצום זיהומים, צמצום התדרדרות ונפילות, נוחות רבה עבור המטופל ומשפחתו, והקלת העומס על מרפאות הקהילה ובתי החולים."

"מבחינתנו ההרגשה הייתה של הצלה, לא פחות"

רונן נודלמן, מנהל מחוז חיפה וגליל מערבי בכללית, מספר כי "כיום ברפואה המודרנית הניסיון הוא להעתיק את הטיפולים לקהילה ולצמצם כמה שיותר את ההגעה לבתי החולים, כדי למנוע את החשש מפני חשיפה לזיהומים, וכן פגיעה שלא לצורך בשגרת יומם של בני המשפחה המלווים."

"אנו מאמינים מאד בהעתקת מירב הטיפולים לקהילה ככל שניתן רפואית," מדגיש נודלמן. "וזאת בהתאם למגמות בעולם הרפואה המודרנית. כך גם החלטנו להרחיב את אשפוזי הבית האקוטיים- בנוסף על אשפוזי הבית הממושכים והוספיס הבית שאנו מפעילים עשרות שנים במסגרת היחידה להמשך טיפול. במחוז כשלנו, שפרוס על פני אזור גדול ורחב, עם הרבה מאוד ישובים קטנים המרוחקים מבית החולים, יש לשירות האשפוז בבית חשיבות נוספת.

עוד לפני הקורונה התחלנו ביישום השירות, בשיתוף עם חברת צבר רפואה, אני שמח שהייתה לנו תשתית שירות, כך שניתן היה להרחיבה במהירות ובהתאם לצורך החדש של מתן טיפול בבית במקום בבית החולים- וזאת כדי להפחית סיכונים למטופלים ואף להקל על העומסים בבתי החולים. "

מופיד קעדאן- מנהל יחידת שקד במחוז שרון שומרון בכללית (צילום: באדיבות דוברות כללית מחוז שרון ושומרון)
מופיד קעדאן- מנהל יחידת שקד במחוז שרון שומרון בכללית (צילום: באדיבות דוברות כללית מחוז שרון ושומרון)

ג'אדה מח'ול בת ה-56 מכפר מכר-ג'דיידה שבצפון נדבקה בזיהום במהלך עבודתה כאחות בכללית. "עשיתי בדיקות והבנתי שיש לי זיהום ואני צריכה לקבל אנטיביוטיקה לוריד, ובעלי נדבק ממני. מאד חששנו להתאשפז גם בגלל שחששנו מזיהומים בבית חולים וגם כי לא היה מי שיישאר לטפל בילדים. אחד מהאחים שעובדים איתי אמר שיש אשפוז בית אקוטי למצבים כאלה. שאין צורך להגיע לבית החולים.

כמובן שהתקשרתי מיד לבקש הפניה ובכללית אישרו לי מידית", היא מציינת. ג'אדה מספרת שעוד באותו היום הגיע אליה צוות של אחות ורופא מצבר רפואה והתחיל בניטור, בדיקות ומעקב, כפי שהייתה מקבלת בבית החולים. "מבחינתנו ההרגשה הייתה של הצלה, לא פחות. במיטה שלנו, עם המשפחה והשקט הנפשי שאנחנו לא מנותקים מהילדים, זה הדבר הטוב ביותר שכולנו יכולנו לקבל."

שומרים על איכות החיים ובריאותם של המבוטחים

"המטרה העיקרית של אשפוז אקוטי בבית היא למנוע סיבוכי אשפוז כמו זיהומים נרכשים, תוך שמירה על האיכות והבטיחות של המטופלים," מסבירה ד"ר מאיה רוזן, מנהלת רפואית במחוז מרכז של כללית. "מחלות כמו דלקות ריאה, זיהומי עור דרכי השתן, טיפול בהתייבשות ועוד מצבים שהיו מחייבים אשפוז בבי"ח בעבר- מטופלים כעת בקהילה. מדובר על ביקור יומיומי ולעיתים מספר פעמים ביום תוך ניטור ובקרה מרחוק של רופא אחות, בדיקות מעבדה, ועוד. זהו ללא ספק העתיד של מערכת הבריאות עם העברת הדגש על טיפול ביתי ובמסגרת הקהילה."

רות ברוך, מנהלת הסיעוד של כללית במחוז חיפה וגליל מערבי, המרכזת את נושא אשפוזי הבית במחוז, מציינת כי מקרים בהם המטופל צריך לקבל טיפול דרך הווריד לא בהכרח מצריכים אשפוז במחלקה פנימית בבית החולים. "השירות כולל התקנת עירויים למתן טיפול תרופתי דרך הוריד. במידה שיש צורך בבדיקה שדורשת יציאה מהבית, כמו צילום ריאות, המטופל מוסע לבדיקה וחזרה לביתו. מרב החולים עד כה שוחררו לאחר כ-5 ימי אשפוז בביתם כשמחלתם חלפה או השתפרה מאד."

"השירות ניתן במימון כללית, על ידי צוות מקצועי מיומן," אומר מופיד קעדאן. " אנחנו במחוז שרון שומרון של כללית גאים ביכולתנו להעניק למבוטחים שלנו שירות זה. החולה מקבל בבית, בסביבה הנוחה והבטוחה, את כל השירותים כחלופה מלאה לאשפוז במחלקה הפנימית בבית החולים. השירות מקל מאד על החולים וגם על בני משפחותיהם, אשר יכולים להמשיך בשגרת חייהם בידיעה שיקירם נמצא בידיים טובות.

מטופלים המתאימים לאשפוז אקוטי בביתם מאותרים ע”י רופא המשפחה או מתוך בית החולים במידה והמטופל מתאים ומאושר לאשפוז בית – הוא חוזר לביתו ותוך שעות ספורות הצוות הרפואי מגיע לביקור קליטה ותחילת טיפול." 

רונן נודלמן, מנהל מחוז חיפה וגליל מערבי בכללית (צילום: באדיבות דוברות כללית מחוז חיפה וגליל מערבי)
רונן נודלמן, מנהל מחוז חיפה וגליל מערבי בכללית (צילום: באדיבות דוברות כללית מחוז חיפה וגליל מערבי)

פתרון איכותי ויעיל עבור הגיל השלישי

"קצב ההזדקנות במדינת ישראל הוא מהגבוהים בעולם," מסבירה חתונה אנוכשוילי, מנהלת סיעוד במחוז מרכז כללית." עם העלייה בגיל עולה גם צריכת שירותי הרפואה. במצבים חריפים המצריכים טיפול אינטנסיבי בבית אנו נותנים מענה רפואי וסיעודי כולל מספר טיפולים ביום. בזכות טיפול מקצועי, יזום ומותאם למטופלים אנחנו מובילים את קידום הבריאות, מניעת אשפוזים ואשפוזים חוזרים בקרב בני 65 ומעלה בארץ".

"בשנה האחרונה טיפלנו במחוז שרון שומרון ביותר ממאתיים חולים במסגרת הבית, כאשר ממוצע האשפוז האקוטי בבית כ-5 ימים," מפרט מופיד קעדאן. "כל החולים ומשפחותיהם שבעי רצון מהטיפול והשירות, ובשנה האחרונה הרחבנו את השירות בתקוה להכפיל את כמות החולים שיטופלו בסביבתם הטבעית כחלופה לאשפוז בבתי חולים."

"בסיכומו של דבר," מוסיף ד"ר איתמר עופר, " הציבור כבר מבין שמי שלא חייב להיות בבית-חולים, אסור שיאושפז בו. לכן ההעדפה הברורה שלהם היא אשפוז בבית. במקביל, גם קובעי מדיניות הבריאות בישראל מבינים שנקודת ההסתכלות כבר אינה דיכוטומית, ואשפוז הבית מאפשר להקל על העומס בבתי החולים, בייחוד הסתכלות הצופה לפני עתיד בהיבטים של גידול והזדקנות האוכלוסייה. "